Kurs podatku VAT 2023 w Lasach Państwowych

Zapraszamy wszystkich pracowników dyrekcji regionalnej, nadleśnictwa i innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, a w szczególności  pracowników działów księgowości (z zakładów usług leśnych, tartaków, składów drewna) oraz działów gospodarki leśnej i administracyjno-gospodarczych na nasz nowy Kurs podatku VAT 2023 w Lasach Państwowych!

Na kursie zostaną Ci przedstawione nowe trendy w zakresie rozliczania VAT oraz zyskasz możliwość wymiany opinii na tematy dotyczące rozliczania VAT z licencjonowanym doradcą podatkowym. Prowadzący jest wieloletnim praktykiem z zakresu podatku VAT, który przez wiele lat pracował również w organach skarbowych najwyższego szczebla.

 

Na kursie dowiesz się o:

  • praktycznych aspektach rozliczania VAT w 2023r. w podmiotach zajmujących się gospodarką leśną oraz pozyskiwaniem i obrotem drewna, 
  • relacjach podatkowych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych,
  • uproszczeniach rozliczeń VAT w zakresie Grupy VAT, 
  • zasadach odliczania VAT w Lasach Państwowych – w kontekście orzecznictwa i interpretacji fiskusa,
  • aktualnym orzecznictwie  oraz interpretacjach organów podatkowych w zakresie podmiotowych aspektów opodatkowania VAT, jak i kwestii opodatkowania czynności związanych szeroko pojętą gospodarką leśną i drzewną oraz zasadach kwalifikowania wydatków do odliczenia VAT,
  • korektach i ich realizacjach w praktyce,
  • najnowszych zmianach w VAT, mających wpływ na prawidłowość rozliczeń podatku od towarów i usług w powyższym zakresie,
  • szczegółowych zasadach obrotu międzynarodowego towarami pochodzącymi z lasów odnośnie opodatkowania VAT. 

 

Zapoznaj się ze szczegółowym programem kursu i zapisz się już teraz!

Opis

Dodatkowe informacje o kursie podatku VAT 2023 w Lasach Państwowych:

  • Kurs w trybie Online.
  • Czas trwania: 4 spotkań po 6 godzin zegarowych,
  • Termin ustalimy indywidualnie po wcześniejszej rezerwacji (dodaj do koszyka).
  • Darmowe konsultacje: w ciągu 7 dni od szkolenia z prowadzącym ekspertem.
  • Materiały szkoleniowe: kluczowe informacje dostępne pod ręką!
  • Możliwość przeprowadzenia kursu dla Twoich pracowników w formie zamkniętej.

Jeśli chcesz skorzystać z dofinansowania:

  1. Przejdź na te stronę >>
  2. Zostaw kontakt do siebie
  3. Poczekaj na kontakt z naszej strony 1-2 dni.

Program

Temat 1 – Najnowsze zasady powstawania obowiązku podatkowego i określania podstawy opodatkowania. Szczegółowe omówienie zasad rozliczania VAT czynności realizowanych w jednostkach LP. Grupa VAT jako remedium na bolączki LP w zakresie czynności wykonywanych pomiędzy jednostkami LP

  1. Podstawa prawna funkcjonowania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych
    w systemie VAT:
    • Czy działalność jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych można zaklasyfikować jako funkcjonowanie organów władzy publicznej?
    • Realizacja zadań ustawowych przez LP, a opodatkowanie VAT,
    • Dyrekcja generalna, dyrekcje regionalne, nadleśnictwa jako podatnicy VAT,
    • Czy opodatkować czynności realizowane pomiędzy jednostkami organizacyjnymi LP?
    • Programy promocyjne dotyczące gospodarki leśnej – czy mają wpływ na opodatkowanie VAT?
    • Działalność Leśnych Kompleksów Promocyjnych (LKP), a sfera opodatkowania tej działalności VAT,
    • Inne czynności wykonywane w ramach działalności LP podlegające opodatkowaniu lub wyłączone z opodatkowania VAT.

 

  1. Grupa VAT jako remedium na zwiększoną biurokrację w zakresie podatku od towarów
    i usług w PGL Lasy Państwowe:
    • Czy Dyrekcje oraz nadleśnictwa LP mogą utworzyć Grupę VAT jako całość? 
    • Jakie należy spełnić przesłanki w celu zawiązania Grupy VAT?
    • Opodatkowanie transakcji wewnątrz Grupy VAT – zasady postępowania,
    • Dokumentowanie czynności realizowanych pomiędzy członkami Grupy VAT,
    • Jak prowadzić ewidencje i raportować JPK-VAT w ramach Grupy VAT?
    • prowadzenie ewidencji przez członków grupy,
    • raportowanie czynności wewnętrznych,
    • obowiązki grupy w zakresie JPK,
    • Fakturowanie czynności „na zewnątrz” przez członków Grupy VAT,
    • Zasady odliczania VAT i dokonywanie korekt podatku naliczonego,
    • Rozwiązanie Grupy VAT – jakie są konsekwencje po stronie jej byłych członków?

 

  1. Obowiązek podatkowy oraz podstawa opodatkowania z tytułu czynności wykonywanych
    w ramach gospodarki leśnej i działalności pozostałej:
    • Zasady rozliczania podatku należnego w LP na podstawie interpretacji MF i wyroków sądów administracyjnych,
    • Jak rozliczać usługi i dostawy o charakterze ciągłym (kontraktacje)?
    • Jak rozpoznać opodatkowaną zaliczkę w kontekście orzecznictwa TSUE i NSA?
    • Czy jednostki organizacyjne LP mogą samodzielnie rozliczać dostawy produktów gospodarki leśnej poza granice kraju? – WDT i eksport oraz nabycia wewnątrzwspólnotowe,
    • Moment dokonania dostawy towarów – znaczenie postanowień umownych oraz formuł Incoterms,
    • Moment wykonania usługi – czy protokół zdawczo-odbiorczy ma znaczenie?
    • Co wchodzi w zakres podstawy opodatkowania:
      • jak należy interpretować pojęcie „zapłata”?
      • należności publicznoprawne, a podstawa opodatkowania,
      • koszty dodatkowe – kiedy wchodzą do podstawy opodatkowania?
    • Jak rozpoznać świadczenia kompleksowe w ramach działalności LP i jakie zasady stosować przy opodatkowaniu VAT?
    • Czy czynności związane z sadzonkami należy traktować jako jedną usługę?
    • Przygotowywanie gruntu pod zalesienie – roboty budowlane, ziemne – czy to jest kompleksowa usługa?
    • Refakturowanie kosztów na przykładzie „mediów” przy umowie najmu nieruchomości,
    • Dotacje i subwencje – kiedy należy je opodatkować?
    • W jakim zakresie można obecnie korzystać z „ulgi na złe długi”? Istotne zmiany w trybie korekty na podstawie orzeczenia TSUE.

 

  1. Opodatkowanie czynności realizowanych przez LP oraz stawki podatkowe VAT:
    • Zbieranie i wywóz śmieci z lasu oraz ich sprzedaż (oddanie) do punktów skupu,
    • Zagospodarowanie terenów zieleni w leśniczówkach,
    • Sprzedaż lasów, dokonywanie podziałów powierzchniowych – aspekty podatkowe,
    • Dostawa i transport różnego rodzaju drewna,
    • Zwalczanie chemiczne szkodników,
    • Gospodarowanie zwierzyną,
    • Dzierżawa terenów łowieckich,
    • Sezonowe dokarmianie zwierząt,
    • Sprzedaż choinek,
    • Doradztwo na rzecz posiadaczy lasów prywatnych,
    • Zamiana nieruchomości,
    • Zasady korzystania z Matrycy Stawek VAT – jakie zmiany od lipca 2020r.?
    • Stawki podatkowe na czynności realizowane przez LP,
    • Czynności nieodpłatne – w jakich sytuacjach należy je opodatkować?:
      • działalność promocyjna LP,
      • wydanie sadzonek,
      • przekazanie sprzętu leśnego innym jednostkom LP,
      • zapewnienie umundurowania pracownikom LP,
      • świadczenia dla pracowników (drewno opałowe, pakiety medyczne, multisport).

 


Temat 2 – Praktyczne tajniki odliczania podatku naliczonego w ramach funkcjonowania LP i dokonywanie korekt VAT naliczonego i należnego w dobie znowelizowanych przepisów

  1. Zasady i zakres prawa do odliczenia w działalności LP:
    • Możliwości odliczania VAT w Lasach Państwowych. Związek podatku naliczonego
      z czynnościami dającymi takie prawo i nie dającymi takiego prawa,
    • Co z odliczeniem VAT z tytułu:
      • działań w zakresie ochrony zwierząt i roślin,
      • prowadzenia Leśnych Kompleksów promocyjnych (certyfikat FSC),
      • zakupu i używania samochodów przez nadleśnictwa,
      • aktywnego udostępniania lasów (parkingi, wiaty, ścieżki rowerowe, edukacja),
      • wydatki w inwestycje małej retencji,
    • Zasady i terminy odliczenia VAT,
    • Wydłużenie terminu do odliczenia VAT naliczonego bez konieczności dokonywania korekty deklaracji,
    • Umożliwienie odliczenia VAT po upływie terminu na odliczenie „na bieżąco” – rozszerzenie liczby okresów rozliczeniowych, w który podatnik będzie mógł dokonać odliczenia przez korektę deklaracji,
    • Faktura – czy jest elementem niezbędnym do skorzystania z prawa do odliczenia? – wyrok ETS w/s KO Polski Trawertyn,
    • Odliczanie podatku wynikającego z faktur wystawionych przez małych podatników rozliczających się metodą kasową,
    • Odliczanie VAT przy nabyciu paliwa – karty paliwowe,
    • Weryfikacja dostawcy lub usługodawcy, a prawo do odliczenia (należyta staranność w wersji Ministerstwa Finansów),
    • Biała Księga Podatników, a obowiązek sprawdzenia kontrahenta. Nowe wartości kwotowe dotyczące weryfikacji,
    • Zakaz odliczenia podatku naliczonego – kiedy nie mogę odliczyć podatku naliczonego? Należyta staranność jako warunek zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego – objaśnienia MF, orzecznictwo sądów administracyjnych,
    • Odliczanie podatku przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym – konieczność otrzymania faktury zagranicznej,
    • Rozliczanie korekt u nabywcy – terminy zmniejszenia podatku naliczonego,
    • Umożliwienie odliczenia VAT od usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży,
    • Zaniechanie inwestycji – kwestia rozliczenia VAT naliczonego,
    • Zmiany w zakresie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności.

 

  1. Odliczanie VAT prewspółczynnikiem i korekta podatku naliczonego:
    • Kiedy stosować proporcję, a kiedy preproporcję? – omówienie zasad praktycznych,
    • Jaką metodę obliczania prewspółczynnika wybrać jako najbardziej optymalną?
    • Kwalifikacja kosztów do czynności dających prawo do odliczenia i nie dających takiego prawa oraz związanych jednocześnie z całą działalnością przedsiębiorstwa,
    • Metodologia określania współczynnika preproporcji,
    • Wszelkiego typu dotacje, dopłaty i subwencje i ich wpływ na ustalanie zakresu odliczenia,
    • Korekta roczna i wieloletnia w zakresie prewspółczynnika – czy wybierać tą samą metodę dla współczynnika rzeczywistego, tak jak dla wstępnego?
    • Zmiana przeznaczenia środka trwałego albo gruntu, a korekta podatku naliczonego,
    • Sprzedaż gruntu, nieruchomości i środków trwałych w okresie korekty,
    • Jak wykazać korektę w JPK_VAT?

 

  1. Korygowanie wartości transakcji – nowe przepisy:
    • Przesłanki korekty „in minus” – stanowisko organów podatkowych,
    • Nowe zasady rozliczania korekt „in minus”,
    • Na jakiej podstawie uzgodnić z kontrahentem warunki korekty?
    • Co oznacza spełnienie w praktyce warunków uzgodnienia? – analiza różnych przypadków,
    • Sposoby rozliczania korekt „in plus”,
    • „Media” – zasady refakturowania korekt,
    • WDT i eksport towarów – wpływ okoliczności na moment ujęcia korekt,
    • Otrzymanie korekty z tytułu WNT – co determinuje jej wykazanie?
    • Jak rozliczyć korekty zbiorcze i po jakim kursie?
    • Zasady rozliczania korekty „in minus” u nabywcy.

 

Temat 3 – Fakturowanie w ujęciu praktycznym

  1. Fakturowanie i zasady opodatkowania w działalności leśnej:
    • Co to jest faktura w obecnych realiach prawnych VAT? – definicja pojęć ,,faktura” i ,,faktura elektroniczna”,
    • Elementy obowiązkowe na fakturze oraz elementy dodatkowe,
    • Skan faktury, a faktura elektroniczna,
    • Jak należy opisać sprzedawany towar/usługę na fakturze?
    • Data wystawienia i data sprzedaży na fakturze, a obowiązek podatkowy w VAT
      (z uwzględnieniem zasad dostawy określonych dla transakcji, np. Incoterms),
    • Faktura wystawiona przed wydaniem towaru/wykonaniem usługi a obowiązek podatkowy,
    • Jakie błędy na fakturach wpływają na odliczenie VAT?
    • Termin wystawienia faktury – przykłady praktyczne,
    • Zasady rozliczania duplikatów faktur,
    • Czy można anulować fakturę? – zasady,
    • Metoda podzielonej płatności, a faktura VAT – jak ustalić kiedy MPP jest obowiązkowy? Umieszczenie dopisku na fakturze oraz sankcje za jego brak,
    • Odpowiedzialność solidarna z dostawcą w przypadku braku zastosowania MPP,
    • Bilety jako faktura VAT – zmiana od 2021 r. 

 

  1. Faktury wystawione do paragonu:
    • Nowe zasady wystawiania faktur do paragonów od 2020 r. – objaśnienia Ministerstwa Finansów,
    • Pojęcie faktury uproszczonej i możliwość odliczenia VAT z takiego dokumentu,
    • Czy do paragonu z NIP na kwotę do 450 zł można wystawić odrębnie zwykłą fakturę? 
    • Błędny NIP na paragonie, a możliwość wystawienia faktury,
    • Jak i w jakich okolicznościach można skorygować paragony?

 

  1. Faktury zaliczkowe:
    • Rodzaje zaliczek i przedpłat podlegających opodatkowaniu VAT oraz wyłączonych
      z opodatkowania,
    • Treść faktury zaliczkowej,
    • Zasady wystawiania kolejnych faktur zaliczkowych oraz faktury końcowej do tej samej transakcji,
    • „Zerowa” faktura końcowa,
    • Fakturowanie zaliczek i dostaw w krótkim odstępie czasu,
    • Zasady fakturowania zaliczek po zmianach od stycznia 2023r.:
    • brak faktur zaliczkowych w określonych sytuacjach,
    • nowe elementy faktury końcowej.

 

  1. Faktury ustrukturyzowane i Krajowy System e-Faktur – od 1.01.2022 r.:
    • Pojęcie faktury ustrukturyzowanej,
    • Faktura ustrukturyzowana, a inne rodzaje faktur (papierowa, elektroniczna),
    • Robocza wersja struktury logicznej dla faktury ustrukturyzowanej – omówienie,
    • Sposób przesłania i odbioru faktury ustrukturyzowanej,
    • Czy można odmówić przyjęcia faktury ustrukturyzowanej? 
    • Krajowy System e-Faktur – zasady działania i obowiązki podatników,
    • Likwidacja duplikatów faktur,
    • Zmiany związane z wystawianiem faktur korygujących, nowe zasady wystawiania korekt zbiorczych.

 

Temat 4 – Omówienie zasad rozliczania VAT w międzynarodowych transakcjach towarowych

  1. Wewnątrzwspólnotowa dostawa i nabycie towarów: 
    • Warunki uznania przemieszczenia towarów za WDT/WNT,
    • Dokumentowanie transakcji wewnątrzwspólnotowych w świetle aktualnego orzecznictwa sądów administracyjnych oraz organów podatkowych,
    • Instytucja domniemania w WDT, a przepisy krajowe (art. 42) w świetle stosowania stawki 0%,
    • Przekazanie numer identyfikacyjny przez nabywcę jako warunek materialny,
    • Podstawa opodatkowania (w tym opłaty dodatkowe, np. koszty transportu, atestów),
    • Zaliczki na poczet WDT i WNT – brak opodatkowania,
    • Korekty w WDT/WNT – zasady ujmowania w ewidencji i deklaracji
    • Zmiany w zakresie przeliczenia kursów walutowych w WNT od stycznia 2023r. – korekty pojedyncze i zbiorcze,
    • Zasady odliczenia VAT dla WNT po zmianach od stycznia 2023r.,
    • Brak wymogu posiadania faktury przy odliczeniu WNT,
    • Składanie prawidłowej informacji podsumowującej i jej korekty – czy jest to nowy warunek stosowania stawki 0% przy WDT?

 

  1. Eksport towarów:
    • Eksport pośredni i bezpośredni – wyjaśnienia MF, korzystanie z usług agencji celnej,
    • Obowiązek podatkowy w eksporcie – warunki dostawy, a obowiązek podatkowy,
    • Warunki stosowania stawki VAT 0% (dokumenty potwierdzające wywóz, omówienie problemów dokumentacyjnych, przykłady praktyczne), 
    • Jak rozliczyć zaliczkę eksportową po zmianach przepisów?

 

  1. Transakcje łańcuchowe: 
    • Definicja transakcji łańcuchowej,
    • Jak rozpoznać, że bierzemy udział w łańcuchu dostaw towaru?
    • Ustalenie miejsca i sposobu opodatkowania poszczególnych dostaw w łańcuchu (dostawa ruchoma, dostawa nieruchoma), doprecyzowanie zasad dotyczących wskazania dostawy ruchomej w ramach pakietu SLIM VAT 2 – od 1.10.2021 r.,
    • Transakcja łańcuchowa – jak opodatkować? Stawka zero czy np.?
    • Transakcje łańcuchowe z dostawą eksportową albo importową – jak prawidłowo rozliczać?
    • Procedura uproszczona dla wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (WTT) – warunki stosowania, sposób wystawienia faktury i rozliczenia WTT w ewidencji VAT, deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej.

W 2022 roku przeszkoliliśmy ponad 7500 pracowników z ponad 1600 firm, którzy ocenili przekazywanie wiedzy Naszych Trenerów na:

  • 5,6/6 ocena za wiedzę i kompetencje
  • 5,7/6 – ocena w jaki sposób przekazywana jest wiedza

Państwa opinia jest dla nas ważna.
Dziękujemy za zaufanie!

Zarezerwuj miejsce - wybierz miasto z rozwijanej listy (ceny netto), termin ustalimy indywidualnie:

1.590,00 

5/5

Klienci nas oceniają na 4,9/5   Zobacz  >>

Podobne kursy i szkolenia:

Od 2011 roku zaufało nam ponad 15 000 firm i instytucji

Opinie

o nas!

Szkolenie z podatków jest realizowane na bardzo wysokim poziomie. Wszystko bardzo sprawnie zorganizowane a dostarczone materiały po szkoleniu rzeczywiście są bardzo pomocne i przydatne do wykorzystania dla innych pracowników w firmie. Polecam.

Robert Śmiechowski

Klient, przedsiebiorca