Program
Temat 1 – Najnowsze zasady powstawania obowiązku podatkowego i określania podstawy opodatkowania. Szczegółowe omówienie zasad rozliczania VAT czynności realizowanych w jednostkach LP. Grupa VAT jako remedium na bolączki LP w zakresie czynności wykonywanych pomiędzy jednostkami LP
- Podstawa prawna funkcjonowania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych
w systemie VAT:
-
- Czy działalność jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych można zaklasyfikować jako funkcjonowanie organów władzy publicznej?
- Realizacja zadań ustawowych przez LP, a opodatkowanie VAT,
- Dyrekcja generalna, dyrekcje regionalne, nadleśnictwa jako podatnicy VAT,
- Czy opodatkować czynności realizowane pomiędzy jednostkami organizacyjnymi LP?
- Programy promocyjne dotyczące gospodarki leśnej – czy mają wpływ na opodatkowanie VAT?
- Działalność Leśnych Kompleksów Promocyjnych (LKP), a sfera opodatkowania tej działalności VAT,
- Inne czynności wykonywane w ramach działalności LP podlegające opodatkowaniu lub wyłączone z opodatkowania VAT.
- Grupa VAT jako remedium na zwiększoną biurokrację w zakresie podatku od towarów
i usług w PGL Lasy Państwowe:
-
- Czy Dyrekcje oraz nadleśnictwa LP mogą utworzyć Grupę VAT jako całość?
- Jakie należy spełnić przesłanki w celu zawiązania Grupy VAT?
- Opodatkowanie transakcji wewnątrz Grupy VAT – zasady postępowania,
- Dokumentowanie czynności realizowanych pomiędzy członkami Grupy VAT,
- Jak prowadzić ewidencje i raportować JPK-VAT w ramach Grupy VAT?
-
- prowadzenie ewidencji przez członków grupy,
- raportowanie czynności wewnętrznych,
- obowiązki grupy w zakresie JPK,
-
- Fakturowanie czynności „na zewnątrz” przez członków Grupy VAT,
- Zasady odliczania VAT i dokonywanie korekt podatku naliczonego,
- Rozwiązanie Grupy VAT – jakie są konsekwencje po stronie jej byłych członków?
- Obowiązek podatkowy oraz podstawa opodatkowania z tytułu czynności wykonywanych
w ramach gospodarki leśnej i działalności pozostałej:
-
- Zasady rozliczania podatku należnego w LP na podstawie interpretacji MF i wyroków sądów administracyjnych,
- Jak rozliczać usługi i dostawy o charakterze ciągłym (kontraktacje)?
- Jak rozpoznać opodatkowaną zaliczkę w kontekście orzecznictwa TSUE i NSA?
- Czy jednostki organizacyjne LP mogą samodzielnie rozliczać dostawy produktów gospodarki leśnej poza granice kraju? – WDT i eksport oraz nabycia wewnątrzwspólnotowe,
- Moment dokonania dostawy towarów – znaczenie postanowień umownych oraz formuł Incoterms,
- Moment wykonania usługi – czy protokół zdawczo-odbiorczy ma znaczenie?
- Co wchodzi w zakres podstawy opodatkowania:
- jak należy interpretować pojęcie „zapłata”?
- należności publicznoprawne, a podstawa opodatkowania,
- koszty dodatkowe – kiedy wchodzą do podstawy opodatkowania?
- Jak rozpoznać świadczenia kompleksowe w ramach działalności LP i jakie zasady stosować przy opodatkowaniu VAT?
- Czy czynności związane z sadzonkami należy traktować jako jedną usługę?
- Przygotowywanie gruntu pod zalesienie – roboty budowlane, ziemne – czy to jest kompleksowa usługa?
- Refakturowanie kosztów na przykładzie „mediów” przy umowie najmu nieruchomości,
- Dotacje i subwencje – kiedy należy je opodatkować?
- W jakim zakresie można obecnie korzystać z „ulgi na złe długi”? Istotne zmiany w trybie korekty na podstawie orzeczenia TSUE.
- Opodatkowanie czynności realizowanych przez LP oraz stawki podatkowe VAT:
-
- Zbieranie i wywóz śmieci z lasu oraz ich sprzedaż (oddanie) do punktów skupu,
- Zagospodarowanie terenów zieleni w leśniczówkach,
- Sprzedaż lasów, dokonywanie podziałów powierzchniowych – aspekty podatkowe,
- Dostawa i transport różnego rodzaju drewna,
- Zwalczanie chemiczne szkodników,
- Gospodarowanie zwierzyną,
- Dzierżawa terenów łowieckich,
- Sezonowe dokarmianie zwierząt,
- Sprzedaż choinek,
- Doradztwo na rzecz posiadaczy lasów prywatnych,
- Zamiana nieruchomości,
- Zasady korzystania z Matrycy Stawek VAT – jakie zmiany od lipca 2020r.?
- Stawki podatkowe na czynności realizowane przez LP,
- Czynności nieodpłatne – w jakich sytuacjach należy je opodatkować?:
- działalność promocyjna LP,
- wydanie sadzonek,
- przekazanie sprzętu leśnego innym jednostkom LP,
- zapewnienie umundurowania pracownikom LP,
- świadczenia dla pracowników (drewno opałowe, pakiety medyczne, multisport).
Temat 2 – Praktyczne tajniki odliczania podatku naliczonego w ramach funkcjonowania LP i dokonywanie korekt VAT naliczonego i należnego w dobie znowelizowanych przepisów
- Zasady i zakres prawa do odliczenia w działalności LP:
-
- Możliwości odliczania VAT w Lasach Państwowych. Związek podatku naliczonego
z czynnościami dającymi takie prawo i nie dającymi takiego prawa,
- Co z odliczeniem VAT z tytułu:
- działań w zakresie ochrony zwierząt i roślin,
- prowadzenia Leśnych Kompleksów promocyjnych (certyfikat FSC),
- zakupu i używania samochodów przez nadleśnictwa,
- aktywnego udostępniania lasów (parkingi, wiaty, ścieżki rowerowe, edukacja),
- wydatki w inwestycje małej retencji,
- Zasady i terminy odliczenia VAT,
- Wydłużenie terminu do odliczenia VAT naliczonego bez konieczności dokonywania korekty deklaracji,
- Umożliwienie odliczenia VAT po upływie terminu na odliczenie „na bieżąco” – rozszerzenie liczby okresów rozliczeniowych, w który podatnik będzie mógł dokonać odliczenia przez korektę deklaracji,
- Faktura – czy jest elementem niezbędnym do skorzystania z prawa do odliczenia? – wyrok ETS w/s KO Polski Trawertyn,
- Odliczanie podatku wynikającego z faktur wystawionych przez małych podatników rozliczających się metodą kasową,
- Odliczanie VAT przy nabyciu paliwa – karty paliwowe,
- Weryfikacja dostawcy lub usługodawcy, a prawo do odliczenia (należyta staranność w wersji Ministerstwa Finansów),
- Biała Księga Podatników, a obowiązek sprawdzenia kontrahenta. Nowe wartości kwotowe dotyczące weryfikacji,
- Zakaz odliczenia podatku naliczonego – kiedy nie mogę odliczyć podatku naliczonego? Należyta staranność jako warunek zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego – objaśnienia MF, orzecznictwo sądów administracyjnych,
- Odliczanie podatku przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym – konieczność otrzymania faktury zagranicznej,
- Rozliczanie korekt u nabywcy – terminy zmniejszenia podatku naliczonego,
- Umożliwienie odliczenia VAT od usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży,
- Zaniechanie inwestycji – kwestia rozliczenia VAT naliczonego,
- Zmiany w zakresie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności.
- Odliczanie VAT prewspółczynnikiem i korekta podatku naliczonego:
-
- Kiedy stosować proporcję, a kiedy preproporcję? – omówienie zasad praktycznych,
- Jaką metodę obliczania prewspółczynnika wybrać jako najbardziej optymalną?
- Kwalifikacja kosztów do czynności dających prawo do odliczenia i nie dających takiego prawa oraz związanych jednocześnie z całą działalnością przedsiębiorstwa,
- Metodologia określania współczynnika preproporcji,
- Wszelkiego typu dotacje, dopłaty i subwencje i ich wpływ na ustalanie zakresu odliczenia,
- Korekta roczna i wieloletnia w zakresie prewspółczynnika – czy wybierać tą samą metodę dla współczynnika rzeczywistego, tak jak dla wstępnego?
- Zmiana przeznaczenia środka trwałego albo gruntu, a korekta podatku naliczonego,
- Sprzedaż gruntu, nieruchomości i środków trwałych w okresie korekty,
-
- Jak wykazać korektę w JPK_VAT?
- Korygowanie wartości transakcji – nowe przepisy:
-
- Przesłanki korekty „in minus” – stanowisko organów podatkowych,
-
- Nowe zasady rozliczania korekt „in minus”,
-
- Na jakiej podstawie uzgodnić z kontrahentem warunki korekty?
-
- Co oznacza spełnienie w praktyce warunków uzgodnienia? – analiza różnych przypadków,
- Sposoby rozliczania korekt „in plus”,
- „Media” – zasady refakturowania korekt,
- WDT i eksport towarów – wpływ okoliczności na moment ujęcia korekt,
- Otrzymanie korekty z tytułu WNT – co determinuje jej wykazanie?
- Jak rozliczyć korekty zbiorcze i po jakim kursie?
- Zasady rozliczania korekty „in minus” u nabywcy.
Temat 3 – Fakturowanie w ujęciu praktycznym
- Fakturowanie i zasady opodatkowania w działalności leśnej:
-
- Co to jest faktura w obecnych realiach prawnych VAT? – definicja pojęć ,,faktura” i ,,faktura elektroniczna”,
- Elementy obowiązkowe na fakturze oraz elementy dodatkowe,
- Skan faktury, a faktura elektroniczna,
- Jak należy opisać sprzedawany towar/usługę na fakturze?
- Data wystawienia i data sprzedaży na fakturze, a obowiązek podatkowy w VAT
(z uwzględnieniem zasad dostawy określonych dla transakcji, np. Incoterms),
- Faktura wystawiona przed wydaniem towaru/wykonaniem usługi a obowiązek podatkowy,
- Jakie błędy na fakturach wpływają na odliczenie VAT?
- Termin wystawienia faktury – przykłady praktyczne,
- Zasady rozliczania duplikatów faktur,
- Czy można anulować fakturę? – zasady,
- Metoda podzielonej płatności, a faktura VAT – jak ustalić kiedy MPP jest obowiązkowy? Umieszczenie dopisku na fakturze oraz sankcje za jego brak,
- Odpowiedzialność solidarna z dostawcą w przypadku braku zastosowania MPP,
- Bilety jako faktura VAT – zmiana od 2021 r.
- Faktury wystawione do paragonu:
-
- Nowe zasady wystawiania faktur do paragonów od 2020 r. – objaśnienia Ministerstwa Finansów,
- Pojęcie faktury uproszczonej i możliwość odliczenia VAT z takiego dokumentu,
- Czy do paragonu z NIP na kwotę do 450 zł można wystawić odrębnie zwykłą fakturę?
- Błędny NIP na paragonie, a możliwość wystawienia faktury,
- Jak i w jakich okolicznościach można skorygować paragony?
- Faktury zaliczkowe:
-
- Rodzaje zaliczek i przedpłat podlegających opodatkowaniu VAT oraz wyłączonych
z opodatkowania,
- Treść faktury zaliczkowej,
- Zasady wystawiania kolejnych faktur zaliczkowych oraz faktury końcowej do tej samej transakcji,
- „Zerowa” faktura końcowa,
- Fakturowanie zaliczek i dostaw w krótkim odstępie czasu,
- Zasady fakturowania zaliczek po zmianach od stycznia 2023r.:
-
- brak faktur zaliczkowych w określonych sytuacjach,
- nowe elementy faktury końcowej.
- Faktury ustrukturyzowane i Krajowy System e-Faktur – od 1.01.2022 r.:
-
- Pojęcie faktury ustrukturyzowanej,
- Faktura ustrukturyzowana, a inne rodzaje faktur (papierowa, elektroniczna),
- Robocza wersja struktury logicznej dla faktury ustrukturyzowanej – omówienie,
- Sposób przesłania i odbioru faktury ustrukturyzowanej,
- Czy można odmówić przyjęcia faktury ustrukturyzowanej?
- Krajowy System e-Faktur – zasady działania i obowiązki podatników,
- Likwidacja duplikatów faktur,
- Zmiany związane z wystawianiem faktur korygujących, nowe zasady wystawiania korekt zbiorczych.
Temat 4 – Omówienie zasad rozliczania VAT w międzynarodowych transakcjach towarowych
- Wewnątrzwspólnotowa dostawa i nabycie towarów:
-
- Warunki uznania przemieszczenia towarów za WDT/WNT,
- Dokumentowanie transakcji wewnątrzwspólnotowych w świetle aktualnego orzecznictwa sądów administracyjnych oraz organów podatkowych,
- Instytucja domniemania w WDT, a przepisy krajowe (art. 42) w świetle stosowania stawki 0%,
- Przekazanie numer identyfikacyjny przez nabywcę jako warunek materialny,
- Podstawa opodatkowania (w tym opłaty dodatkowe, np. koszty transportu, atestów),
- Zaliczki na poczet WDT i WNT – brak opodatkowania,
- Korekty w WDT/WNT – zasady ujmowania w ewidencji i deklaracji
- Zmiany w zakresie przeliczenia kursów walutowych w WNT od stycznia 2023r. – korekty pojedyncze i zbiorcze,
- Zasady odliczenia VAT dla WNT po zmianach od stycznia 2023r.,
- Brak wymogu posiadania faktury przy odliczeniu WNT,
- Składanie prawidłowej informacji podsumowującej i jej korekty – czy jest to nowy warunek stosowania stawki 0% przy WDT?
- Eksport towarów:
-
- Eksport pośredni i bezpośredni – wyjaśnienia MF, korzystanie z usług agencji celnej,
- Obowiązek podatkowy w eksporcie – warunki dostawy, a obowiązek podatkowy,
- Warunki stosowania stawki VAT 0% (dokumenty potwierdzające wywóz, omówienie problemów dokumentacyjnych, przykłady praktyczne),
- Jak rozliczyć zaliczkę eksportową po zmianach przepisów?
- Transakcje łańcuchowe:
-
- Definicja transakcji łańcuchowej,
- Jak rozpoznać, że bierzemy udział w łańcuchu dostaw towaru?
- Ustalenie miejsca i sposobu opodatkowania poszczególnych dostaw w łańcuchu (dostawa ruchoma, dostawa nieruchoma), doprecyzowanie zasad dotyczących wskazania dostawy ruchomej w ramach pakietu SLIM VAT 2 – od 1.10.2021 r.,
- Transakcja łańcuchowa – jak opodatkować? Stawka zero czy np.?
- Transakcje łańcuchowe z dostawą eksportową albo importową – jak prawidłowo rozliczać?
- Procedura uproszczona dla wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (WTT) – warunki stosowania, sposób wystawienia faktury i rozliczenia WTT w ewidencji VAT, deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej.