Program
Temat 1 – Instytucje kultury jako podatnik podatku VAT, czynności objęte zakresem ustawy VAT. Dokumentacja podatkowa oraz moment obowiązku podatkowego. Korekty dokumentów podatkowych po zmianach przepisów ustawy VAT.
- Kiedy instytucja kultury spełnia warunki przedmiotowe i podmiotowe do uznania za podatnika podatku VAT? Dlaczego tak ważne jest szczegółowe rozpoznanie specyfiki działania instytucji kultury?
-
- jakie są modele publicznoprawnego i gospodarczego charakteru instytucji kultury? (profil działania i formy działania; formy organizacyjne działalności kulturalnej; źródła finansowania instytucji kultury i ich wpływ na aspekt podatkowy);
- które elementy przesądzają o cywilnoprawnym/gospodarczym charakterze podmiotu instytucji kultury? przykłady z praktyki;
- czynności podmiotu instytucji kultury wpisujące się w zakres ustawy vat, z uwzględnieniem aktualnej linii interpretacyjnej organów podatkowych i orzecznictwa sądowego (katalog czynności podlegających ustawie vat – przykłady i uzasadnienie);
- które z czynności podmiotu instytucji kultury należy uznać za wyłączone spoza zakresu ustawy vat? jakie jest stanowisko interpretacyjne organów podatkowych? co mówią sądy na ten temat? skąd wynikają rozbieżności stanowiska organów podatkowych i orzecznictwa sądowego?
- jakie są podstawy prawne i warunki do uznania usług kulturalnych za zwolnione z podatku vat? czy zawsze zwolnienie podatkowe usług kulturalnych jest uzasadnione? Co przesądza o braku podstawy do zastosowania zwolnienia podatkowego? Co z działalnością inną niż kulturalna w aspekcie podatkowym?
- Jak poprawnie ustalić moment powstania obowiązku podatkowego dla czynności występujących w praktyce rozliczania instytucji kultury?
-
- dla dostawy towarów;
- dla świadczenia usług;
- dla refakturowania usług;
- dla wpływu zapłaty przez wykonaniem usługi/dostawą towarów.
- Które dokumenty sprzedażowe mają istotne znaczenie dla wypełnienia obowiązków podatkowych wynikających z ustawy VAT?
-
- faktury papierowe;
- faktury elektroniczne;
- faktury ustrukturyzowane;
-
- faktury uproszczone;
- faktury VAT-rr;
- faktury zaliczkowe;
- paragony fiskalne;
- dokumenty wewnętrzne.
- Co wyróżnia nowe zasady korygowania danych na fakturach sprzedażowych po zmianach przepisów podatkowych?
-
- faktura korygująca a nota korygująca (kto, kiedy i jak wystawia tego rodzaju dokumenty?);
- dane na fakturze korygującej (obowiązkowe i fakultatywne);
- kiedy możliwe jest anulowanie faktury? czym są w rozumieniu ustawy VAT tzw. faktury do szuflady? jakie są ich skutki podatkowe?
- duplikaty faktur (w jakich sytuacjach istnieje możliwość wystawienia duplikatu faktury? jakie są skutki podatkowe duplikatu faktury?);
Temat 2 – Podstawa opodatkowania, w tym dotacje stanowiące podstawę opodatkowania. Stawki podatkowe. Wiążące Informacje Stawkowe w praktyce rozliczania VAT w Instytucjach Kultury. Kompleksowość dostawy towarów/świadczenia usług i ich wpływ na stawkę podatkową.
- Co definiuje podstawę opodatkowania i jakie są tego skutki podatkowe w praktyce rozliczania podatku VAT w instytucjach kultury?
-
- jak jest interpretowana podstawa opodatkowania przez organy podatkowe, przez sądy krajowe oraz trybunał sprawiedliwości unii europejskiej oraz jaki jest jej wpływ na rozliczanie vat w instytucjach kultury?
- czym jest zapłata i jaki jest jej związek z podstawą opodatkowania? elementy obowiązkowe w podstawie opodatkowania;
- jak ustalić podstawę opodatkowania w przypadku barteru? – przykłady z praktyki instytucji kultury;
- nieodpłatne świadczenia a podstawa opodatkowania, czym się wyróżniają i jakie są zmiany w tym zakresie?
- dopuszczalność oraz terminy korygowania podstawy opodatkowania i podatku vat – rozbieżności stanowisk interpretacyjnych.
- Co przesądza o tym, że dotacja jest wliczana do podstawy opodatkowania w świetle przepisów prawa podatkowego oraz interpretacji podatkowych i orzecznictwa sądowego?
-
- przykłady różnych projektów unijnych o charakterze zakupowym realizowanych przez instytucje kultury, w których dofinansowanie ma wpływ na zwiększenie podstawy opodatkowania podatkiem vat;
- przykłady dotacji o charakterze zakupowym nie zwiększające podstawy opodatkowania;
- dotacja organizatorów a podstawa opodatkowania; darowizna pieniężna – co ma wspólnego z podstawą opodatkowania podatkiem VAT? Sponsoring, a usługi wzajemne;
- Jakie szczegóły stanów faktycznych decydują o wysokości stawki podatkowej dla określonej czynności?
-
- liczne przykłady świadczeń realizowanych przez instytucje kultury i wskazanie sposobu ustalenia wysokości stawki podatkowej;
- wiążąca informacja stawkowa oraz jej wykorzystanie dla poprawnego rozliczenia zobowiązania podatkowego przez instytucje kultury;
- przykłady wiążących informacji stawkowych ważnych dla instytucji kultury;
- zasady klasyfikowania czynności do odpowiednich kodów nomenklatury scalonej oraz do polskiej klasyfikacji wyrobów i usług z 2015r.;
- najczęściej popełniane błędy w ustalaniu stawki podatkowej dla czynności realizowanych przez instytucje kultury.
Temat 3 – Zasady i zakres odliczania podatku naliczonego w Instytucjach Kultury
z uwzględnieniem aktualnego stanowiska organów podatkowych – odliczanie pełne
i odliczanie częściowe, korekty roczne i wieloletnie z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2022 r.
- Czym jest podatek naliczony w fakturach zakupowych dla instytucji kultury? Jaki jest sposób na poprawność jego rozliczania?
-
- ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego – wątpliwości interpretacyjne;
- odliczanie pełne, a odliczenie częściowe;
- konieczność stosowania preproporcji i/lub współczynnika struktury sprzedaży,
- dopuszczalność stosowania indywidualnych wskaźników w świetle organów podatkowych. Czy instytucje kultury muszą stosować preproporcję?
- korekty roczne i wieloletnie, korekty z tytułu zmiany przeznaczenia;
- kwalifikowalność vat w instytucjach kultury;
- finansowanie zakupu z dotacji, a odliczenie podatku naliczonego;
- w jaki sposób dokonać obliczenia preproporcji według przepisów podatkowych?
- W jakich granicach ustawowe ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego mają zastosowanie w instytucjach kultury?
-
- ustawowy katalog negatywnych odliczeń;
- odliczenie z faktury za usługi hotelowe i gastronomiczne;
- odliczenie z faktury dokumentującej transakcję nie podlegającą opodatkowaniu lub zwolnioną z podatku vat;
- odliczenie z faktury, w której została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze;
- nieodpłatne wydarzenia a prawo do odliczania podatku naliczonego;
- kiedy nieodpłatne świadczenia mają charakter komercyjny? jakie błędy powodują nieprawidłowości w rozliczaniu podatku vat;
- błędna faktura a prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Temat 4 – Nowy JPK_VAT – szczegółowy zakres danych dla celów rozliczenia podatku należnego i naliczonego przez Instytucje Kultury. Usługi międzynarodowe. Stosowanie mechanizmu podzielonej płatności. Biała lista podatników.
- Co wyróżnia nową ewidencję zakupu i sprzedaży dla celów rozliczania podatku VAT?
-
- jakie transakcje należy ujmować w nowym jpk_vat?
- obligatoryjne dane w ewidencji dla potrzeb VAT: oznaczanie procedur, oznaczanie typów dokumentów, oznaczanie dostaw towarów i świadczenia usług, oznaczanie dokumentów zakupowych;
- jakie są praktyczne rozwiązania dla celów korygowania danych w części ewidencyjnej i deklaracyjnej nowego pliku jpk_vat?
- Jakie znaczenie i jakie skutki dla instytucji kultury ma mechanizm podzielonej płatności (MPP)?
-
- obowiązkowy i dobrowolny mpp – konsekwencje podatkowe i finansowe dla instytucji kultury;
- czy wartość transakcji objętych obowiązkowym mpp ma znaczenie dla instytucji kultury?
- uwalnianie środków na rachunku vat;
- płatność dla wykonawcy i podwykonawcy – czego nie należy stosować?
- W jakich sytuacjach Instytucje Kultury mają obowiązek rozpoznać import usług? Jak dokonać rozliczania importu i eksportu usług w pliku JPK_VAT?
- Obowiązki i prawa instytucji kultury związane z białą listą podatników oraz konsekwencje braku ich wykonania.