Kurs Akcja Bilans 2024

Szkolenie stacjonarne w Twoim mieście lub online

Zastanawiasz się, jak zoptymalizować proces zamknięcia roku finansowego? Potrzebujesz praktycznych wskazówek, które pozwolą Ci uniknąć kosztownych błędów? Chcesz rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące zamknięcia roku i uzyskać wsparcie ekspertów?

Zamknięcie roku podatkowego nieuchronnie obliguje pracowników działów księgowości do podjęcia trudu rozliczenia podatkowego nadzorowanej jednostki. Jak co roku, należy przeanalizować zdarzenia gospodarcze zaistniałe w przedsiębiorstwie i skonfrontować je z przepisami oraz bieżącym orzecznictwem podatkowym.

Przedmiotowe szkolenie ma na celu przybliżyć Ci zmieniającą się nieustannie problematykę dotyczącą stosowania przepisów prawa podatkowego. Dodatkowo przedstawione zostaną najnowsze interpretacje organów podatkowych oraz orzeczenia sądów administracyjnych. Pozwoli to uchwycić ewentualne ryzyka związane z ewidencjonowaniem poszczególnych operacji gospodarczych.

Na kurs Akcja Bilans zapraszamy w szczególności:

6

Czego się dowiesz na kursie Akcja Bilans?

Udział w “Akcji Bilans 2024” to inwestycja, która nie tylko ułatwi zamknięcie roku finansowego, ale także wpłynie pozytywnie na dalsze działania finansowo-księgowe w organizacji!

Zamknij rok bez stresu – zaktualizuj swoją wiedzę i sporządź bilans za 2024!

Program kursu Akcja Bilans

Kliknij w temat aby rozwinąć więcej..

  1. Wprowadzenie
  2. Podstawy prawne sporządzania sprawozdań finansowych.
    • Odpowiedzialność głównego księgowego, kierownika jednostki i organu nadzorującego za księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe.
    • Elementy sprawozdania finansowego.
    • Forma sprawozdania finansowego.
    • Najnowsze zmiany w ustawie o rachunkowości, rozporządzeniach oraz krajowych standardach rachunkowości ze szczególnym uwzględnieniem:
      • nowych limitów w zakresie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych,
      • zmian kwot uprawniających do stosowania uproszczeń,
      • podwyższenia progów zobowiązujących do badania sprawozdań finansowych,
      • dodatkowych danych, o które należy uzupełnić księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
    • Uproszczenia przy prowadzeniu ksiąg i sporządzaniu sprawozdania finansowego.
    • Weryfikacja i udokumentowanie założenia kontynuacji działalności zgodnie z Krajowym Standardem Rachunkowości nr 14 “Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności”.
  3. Harmonogram zamknięcia roku.
  4. Zasady sporządzania rocznego sprawozdania finansowego.
    • Bilans
    • Rachunek zysków i strat – nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie wykazywania działalności przewidzianej do zaprzestania lub zaprzestanej.
    • Zestawienie zmian w kapitale własnym.
    • Rachunek przepływów pieniężnych.
      • Metoda bezpośrednia, a praktyczne jej wykorzystanie.
      • Sposób ustalenia przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej według metody pośredniej.
      • Metodologia sporządzania w oparciu o Krajowy Standard Rachunkowości nr 1 – rozbudowany przykład praktyczny.
    • Informacja dodatkowa – jak sporządzić ją w sposób kompletny?
    • Sprawozdanie z działalności – jakie informacje należy ujawnić, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości oraz Krajowym Standardem Rachunkowości nr 9 „Sprawozdanie z działalności”?
  5. Zagadnienia szczegółowe.
    • Zdarzenia po dacie bilansu w świetle Krajowego Standardu Rachunkowości nr 7.
    • Ujmowanie przychodów zgodnie z nowym Krajowym Standardem Rachunkowości nr 15 „Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów”.
      • Zasady ustalania i ujmowania przychodów ze sprzedaży dóbr.
      • Umowy sprzedaży zawarte na szczególnych warunkach.
        • Pośrednictwo.
        • Sprzedaż komisowa.
        • Sprzedaż warunkowa.
        • Sprzedaż ze wstrzymaną dostawą.
        • Sprzedaż promocyjna.
        • Przychody z tytułu ponadstandardowej gwarancji.
      • Zmniejszenia przychodów.
        • Pomniejszenie przychodów o zwroty.
        • Sprzedaż wysyłkowa.
        • Rabaty i opusty.
        • Dodatkowe ustalenia umów sprzedaży.
  1. Ustalanie i sprawdzanie stanu aktywów i pasywów za pomocą inwentaryzacji.
    • Spis z natury.
    • Potwierdzenie sald.
    • W drodze weryfikacji.
    • Rozliczenie i ujęcie w księgach różnic inwentaryzacyjnych.
  2. Pytania i dyskusja.

Część 1 – Część teoretyczna.

  1. Rozliczenie przychodów na przełomie roku.
    • Moment powstania obowiązku podatkowego w CIT.
    • Zapłata z góry za usługi realizowane po zakończeniu roku.
    • Refakturowane media.
    • Niezapłacone odsetki.
    • Dotacja na nabyty środek trwały z uwzględnieniem zmian przepisów obowiązujących od 2024r.
    • Otrzymane odszkodowania i wydatki sfinansowane przedmiotowym odszkodowaniem.
    • Usługi ciągłe na przełomie roku.
  2. Rozliczenie kosztów na przełomie roku w ujęciu bilansowym i podatkowym.
    • Koszty pośrednie – ujęcie w księgach rachunkowych jako moment poniesienia kosztu podatkowego – praktyczne kazusy.
    • Korekta faktur kosztowych (i przychodowych), z uwzględnieniem faktur na przełomie roku.
    • Leasing operacyjny traktowany w księgach jako finansowy.
    • Niezapłacone odsetki.
    • Amortyzacja – różnice, amortyzacja degresywna, jednorazowe odpisy u małego i dużego podatnika.
    • Amortyzacja i sprzedaż samochodu osobowego o wartości 300 000 zł.
    • Zaliczanie do kosztów podatkowych ułamka kapitału zapasowego.
  3. Korekta wstępna na zakończenie roku w związku z przejściem na CIT Estoński z nowym rokiem podatkowym.
  4. Podatek minimalny – nowe obowiązki w rozliczeniu rocznym za 2024 r. dla wybranych jednostek.
  5. Wejście w życie JPK CIT – moment wejścia w życie i zasady udostępniania organom podatkowym.
  6. Różnice w bilansowym i podatkowym rozliczaniu różnic kursowych.
  7. Różnice w rozliczaniu dywidendy otrzymanej z zagranicy, a otrzymanej od polskiej spółki.

 

Część 2 – Część praktyczna.

  1. Praktyczne rozliczenie zeznania rocznego CIT-8.
    • Właściwe podzielenie przychodów na kapitałowe zyski i inne źródła przychodów.
    • Ustalenie, które z przedstawionych propozycji będą ujęte do zeznania rocznego CIT-8.
    • Korekta podstawy opodatkowania w kontekście „ulgi na złe długi”.
    • Ujęcie (bądź nieujmowanie) przychodów z tytułu m.in.:
      • zbycia składników majątkowych firmy,
      • otrzymanych odszkodowań,
      • uzyskania nieodpłatnych świadczeń,
      • spłaty zobowiązań niepieniężnych w formie rzeczowej,
      • objęcia udziałów w zamian za wkład niepieniężny,
      • umorzenia lub przedawnienia zobowiązania podatkowego,
      • korekty dokonanej zgodnie z ustawą VAT, powodującą zwiększenie podatku naliczonego do odliczenia (np. przy sprzedaży samochodu w czasie trwania tzw. okresu korekty),
      • otrzymania majątku z tytułu wystąpienia lub likwidacji spółki osobowej.
    • Porównanie rozliczenia w kosztach nieściągalnych wierzytelności (art. 16 ust. 1 pkt. 25 u.p.d.o.p.), odpisu aktualizacyjnego (art. 16 ust. 1 pkt. 26a u.p.d.o.p.), a zastosowanie ulgi za złe długi.
  2. Wykazanie w zeznaniu rocznym ulg i odliczeń, w tym m.in.:
  • ulga B+R,
  • ulga na ekspansję,
  • ulga na innowacyjnych pracowników,
  • ulga dla wspierających sport, kulturę i edukację,
  • odliczenie darowizn.
  1. Obowiązki informacyjne płatników podatku u źródła (CIT-10Z, IFT-2R, PIT-8AR, IFT-1R) – wybrane przykłady praktyczne.
  1. Zamknięcie roku w podatku VAT – ustalenie proporcji oraz preproporcji, korekta roczna podatku naliczonego, zmiany SLIM VAT 3.
    • Dlaczego podatek VAT jest w pewnym sensie również podatkiem rocznym? Wpływ korekty VAT na rozliczenie w podatku dochodowym.
    • Zasady ustalania proporcji – zmiany SLIM VAT 3.
      • Jakie transakcje bierzemy pod uwagę przy obliczaniu współczynnika proporcji?
      • Zaokrąglanie wskaźnika proporcji.
      • Proporcja ustalana z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego.
    • Korekta roczna podatku naliczonego:
      • sposób ujęcia,
      • praktyczne przykłady.
    • Korekta podatku naliczonego związana ze zmianą przeznaczenia środka trwałego, w tym korekta VAT naliczonego przy sprzedaży samochodu na wybranych przykładach.
  2. Podatek VAT jako koszt uzyskania przychodu.
    • Kiedy podatek należny będzie mógł być kosztem podatkowym?
    • Kiedy podatek naliczony będzie mógł być kosztem? Uwaga na transakcje zagraniczne z UE i spoza UE – podejście organów podatkowych.
  3. Działalność socjalna, promocyjna, reklamowa i reprezentacyjna związana z zakończeniem roku.
    • Opodatkowanie VAT niektórych wybranych świadczeń na potrzeby reprezentacji i reklamy – przekazanie kontrahentom „koszy prezentowych”, prezentu świątecznego w postaci butelki wina, gadżety reklamowe, przyjęcie świąteczne, wystrój firmy, czy imprezy integracyjno-promocyjne.
    • Działalność socjalna i inne świadczenia na rzecz pracowników i współpracowników – imprezy świąteczne, prezenty, bony i talony.
  4. Praktyczna checklista obowiązków podatnika VAT – czy pamiętasz m.in. o:
    • uldze na złe długi,
    • oznaczeniach GTU i procedurach w JPK,
    • oznaczeniach MPP na fakturach,
    • białej liście podatników VAT,
    • preproporcji VAT,
    • opodatkowaniu bonów i talonów.
  5. Zmiany przepisów dotyczące podatku VAT – podsumowanie roku 2024.
    • Podsumowanie skutków dla podatników najważniejszych zmian w podatku VAT.
    • Wybrane interpretacje, objaśnienia i komunikaty Ministra Finansów wydane w trakcie 2024r. w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących stosowania ww. zmian w podatku VAT.
    • Omówienie nadchodzących zmian w podatku od towarów i usług w 2025 r. oraz 2026r. (z uwzględnieniem KSeF).
  6. Najważniejsze wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE oraz orzeczenia polskiego Naczelnego Sądu Administracyjnego wydane w roku 2024, mające praktyczne znaczenie dla podatników.
    • Podatek VAT jako podatek zharmonizowany – decydujące znaczenie wyroków TSUE dla praktyki stosowania przepisów polskiej ustawy o VAT przez organy podatkowe i podatników.
    • Omówienie najważniejszych wyroków TSUE wydanych w trakcie 2024r. mających znaczenie dla polskich organów podatkowych i sądów.
    • Orzeczenia NSA jako istotne źródło interpretacji przepisów ustawy o VAT.
    • Omówienie najważniejszych orzeczeń NSA wydanych w trakcie 2024 r. mających znaczenie dla organów podatkowych i sądów.

Terminy i miasta Kursu Akcja Bilans

Kurs w godzinach 9:00-15.00

W zależności od lokalizacji kolejność tematów w ramach kursu może się różnić.

Kołobrzeg

13.12.2024  – Rachunkowość – Piotr Kasprzak

18.12.2024 – Zamknięcie roku podatkowego – Anna Dziura

16.01.2025 – Zamknięcie roku 2024 w VAT – Mirela Chomont

Rezerwuj miejsce za 1690 zł netto >>

Prowadzący kurs Akcja Bilans

RACHUNKOWOŚĆ

  • Kołobrzeg, Bydgoszcz

dr Piotr Kasprzak – Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego (Ekonomia i Filologia angielska), uczestnik staży studenckich na Appalachian State University, USA i Beijing Institute of Technology, Chiny. Swoją wiedzę podatkową zdobywał m.in. w trakcie studiów podyplomowych z Podatków i doradztwa podatkowego na Politechnice Gdańskiej oraz w pracy zawodowej w KPMG i Doradca Consulting. Od 2015 roku zatrudniony w Katedrze Finansów na Wydziale Zarządzania i Ekonomii na Politechnice Gdańskiej. Specjalizuje się w rachunkowości finansowej i podatkowej. Dodatkowo prowadzi szkolenia i konsultacje w zakresie księgowości, finansów i podatków

  • Lublin

Anna Żurek – od 2004 roku czynny biegły rewident, w latach 2014–2018 członek Zarządu Doradca Spółka z o.o. w Lublinie, znaczącej firmy audytorskiej na Lubelszczyźnie. Wieloletni praktyk i ekspert z zakresu rachunkowości, wieloletni wykładowca z rachunkowości i rewizji finansowej, głównie na kursach organizowanych przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce Oddział Okręgowy w Lublinie, Szkołę Bankową w Sandomierzu, szkolenia zamknięte dla firm i organizacji. W latach 2012-2016 biegły sądowy z zakresu rachunkowości przy Sądzie Okręgowym w Lublinie. Obszary praktyk: rachunkowość zaawansowana, konsolidacja sprawozdań finansowych wg polskiego i międzynarodowego prawa bilansowego, badania i przeglądy sprawozdań finansowych, sporządzanie cash flow.

  • Piotrków Trybunalski

Janusz Budzyński – biegły rewident, wieloletni dyrektor finansowy w polskim przedsiębiorstwie, doświadczony dydaktyk. Począwszy od 1996 r. uczestniczy w badaniu sprawozdań finansowych. Od wielu lat trener w dziedzinie zagadnień podatkowych, księgowych oraz w dziedzinie rachunkowości. Swoją wiedzą i praktyką chętnie dzieli się na szkoleniach przeprowadzanych zarówno dla firm, jak i jednostek samorządu terytorialnego.

  • Online

Arkadiusz Lenarcik – biegły rewident. Ukończył Akademię Ekonomiczną w Katowicach na kierunku rachunkowość. Karierę zawodową rozpoczął w dziale audytu ogólnopolskiej firmy audytorskiej, gdzie był przede wszystkim odpowiedzialny za całość prac związanych z badaniem sprawozdań finansowych. Posiada doświadczenie w zakresie badania sprawozdań finansowych zgodnie z Ustawą o Rachunkowości jak i Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR/MSSF), ale także w realizacji zleceń z zakresu wyceny przedsiębiorstw. Brał udział w sporządzaniu pakietów konsolidacyjnych. Obecnie w ramach własnej działalności realizuje zlecania związane z badaniem sprawozdań finansowych oraz doradztwem z zakresu rachunkowości zgodnie z Ustawą o Rachunkowości oraz Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR/MSSF). Autor artykułów, książek oraz wykładowca zagadnień z zakresu rachunkowości. Stały współpracownik naszej firmy.

  • Kołobrzeg

Anna Dziura – wybitna specjalistka z zakresu podatku VAT, PIT i CIT. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w Regionalnej Izbie Obrachunkowej, Izbie Skarbowej oraz jako pracownik działu kontroli w Urzędzie Skarbowym. Aktualnie wykładowca na studiach podyplomowych. Współpracuje między innymi z Krajową Izbą Doradców Podatkowych w Szczecinie.

  • Lublin

Dariusz Malinowski – prawnik, doradca podatkowy, prowadzący od 1995 roku własną Kancelarię z pełnym zakresem czynności doradztwa podatkowego. W latach 2002-2007 i ponownie od 2014 Wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego w latach 2006-2014. Zajmuje się także dydaktyką – wykładowca Podyplomowych Studiów Podatków i Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, współpracuje z regionalnymi oddziałami KIDP oraz z wieloma renomowanymi firmami, min. Datev Symfonia, Infor i wieloma innymi. Posiada w dorobku wiele publikacji branżowych, w tym stałą rubrykę w miesięczniku Przegląd Podatkowy oraz publikacje w Biuletynie KIDP, Rzeczpospolitej, Gazecie Prawnej. Jest współautorem Vademecum Podatkowego wyd. Datev Symfonia.

  • Bydgoszcz, online

Dariusz Zygmuntowski – doradca podatkowy. Wieloletni wykładowca prawa podatkowego. Prowadził gościnne wykłady dla Studenckiego Koła Naukowego Prawa Podatkowego przy Katedrze Prawa Finansów Publicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Autor publikacji prasowych z zakresu opodatkowania świadczeń pozapłacowych w miesięczniku dla kadrowych i kadry menadżerskiej “Benefit”. Doświadczenie zdobywał między innymi na stanowisku eksperta w Biurze Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu. Obecnie prowadzi własną Kancelarię Doradztwa Podatkowego.

  • Piotrków Trybunalski

Sobiesław Szefer – ekspert ds. podatkowych, licencjonowany przez Ministerstwo Finansów doradca podatkowy, doświadczony praktyk (od 19 lat prowadzi własną kancelarię doradztwa podatkowego), wykładowca wyższych uczelni, Od 10 lat prowadzi szkolenia, wykłady oraz warsztaty z zakresu prawa podatkowego

 

VAT

  • Online

Marcin Otręba – doradca podatkowy, Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UW. Posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach podatków pośrednich. Autor wielu publikacji dla biuletynu VAT, wydawnictwa INFOR. Wykładowca na uczelni wyższej. Wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu. Zdobywał doświadczenie w międzynarodowych firmach zajmując się podatkiem VAT. Trener Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej.

  • Kołobrzeg

Mirela Chomont – Radca Prawny, Doradca Podatkowy, były pracownik organów administracji skarbowej, członek komisji rewizyjnej Okręgowej Izby Radców Prawnych w Szczecinie, doświadczony trener i autorka szkoleń. Członek komisji do spraw karnych i skarbowych Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Studia ukończyła z wyróżnieniem jako najlepsza absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na kierunku: „Controlling i analiza ekonomiczna przedsiębiorstw”. Doświadczenie zdobyła w największych kancelariach prawnych Pomorza Zachodniego oraz firmach audytorsko-księgowych obsługując klientów indywidualnych, podmioty gospodarcze oraz jednostki sektora finansów publicznych. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatków dochodowych, zagadnień z pogranicza prawa cywilnego i podatkowego, optymalizacji podatkowych oraz spraw karnoskarbowych. Jako pełnomocnik reprezentuje Podatników w licznych postępowaniach podatkowych i kontrolach przed organami podatkowymi i celno-skarbowymi. Reprezentuje również Klientów w sporach przed Sądami Administracyjnymi. Posiada doświadczenie w sporządzaniu dokumentacji cen transferowych.

  • Piotrków Trybunalski

Dorota Łabuda – Biegły sądowy z zakresu podatku od towarów i usług przy Sądach Okręgowych w Kielcach i Katowicach, były wieloletni pracownik administracji podatkowej, w tym wyspecjalizowanego urzędu skarbowego. Posiada ponad 29-letnie doświadczenie w zakresie prawa podatkowego (podatek od towarów i usług) i prawa proceduralnego (ordynacja podatkowa). Ma status trenera z ramienia Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów – przez 7 lat prowadziła szkolenia w Krajowej Szkoły Skarbowości,. Wieloletni wykładowca kursów i szkoleń. Ceniona za komunikatywność, profesjonalizm i umiejętność łączenia wiedzy teoretycznej z praktyczną. Obecnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szkoleń podatkowych, wykładowca Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Kielcach.

Mówią

o nas

Szkolenie zorganizowane w sposób profesjonalny. Prowadzący posiadał zarówno dużą wiedzę, którą umiał w przystępny sposób przekazać, jak i duże pokłady cierpliwości.

Agnieszka Nowak

Księgowa

Szkolenie z podatków jest realizowane na bardzo wysokim poziomie. Wszystko bardzo sprawnie zorganizowane a dostarczone materiały po szkoleniu rzeczywiście są bardzo pomocne i przydatne do wykorzystania dla innych pracowników w firmie. Polecam.

Robert Śmiechowski

Klient, przedsiebiorca

Jestem zadowolona ze współpracy z Wektorem Wiedzy. Kontakt i obieg informacji był bardzo dobry. Nie mam zastrzeżeń.

Klient

Główna Księgowa

5/5
Kursy i Szkolenia z Podatków dla Księgowych? Tylko z Wektorem Wiedzy!

Bardzo profesjonalna firma z pełnym zakresem dodatkowych pomocy. Materiały dydaktyczne i bardzo dobra wiedza teoretyczna, i praktyczna daje gwarancję jakości, i godnego polecenia.

Klient

Księgowa

Przez ponad 10 lat zaufało nam ponad 15 000 firm i instytucji