Opis
PROGRAM SZKOLENIA
Nowe zasady prowadzenia ewidencji czasu pracy:
- jakie dokumenty z zakresu czasu pracy pracodawca będzie musiał przechowywać w odrębnej teczce pracownika,
- jak powinna wyglądać lista obecności oraz jakie informacje mogą być w niej zawarte, a jakich trzeba unikać,
- jakie informacje zawrzeć w ewidencji czasu pracy,
- kiedy lista obecności może być ewidencją czasu pracy,
- jakie nowe informacje muszą się znaleźć w ewidencji czasu pracy od kwietnia 2023 r.,
- w jaki sposób pracodawca będzie mógł prowadzić ewidencję czasu pracy w formie elektronicznej oraz jakie procedury będzie musiał przejść, aby było to prawnie dopuszczalne.
Podstawowe zasady dotyczące organizowania czasu pracy:
- słownik pojęć stosowanych w przepisach o czasie pracy (doba pracownicza, tydzień okresu rozliczeniowego, okres rozliczeniowy czasu pracy, normy i wymiar czasu pracy),
- wymiar czasu pracy w okresie rozliczeniowym, w tym wymiar indywidualny pracownika (uzależnionego od nieobecności w pracy),
- dostępne warianty sposobów organizowania czasu (omówienie systemów czasu pracy),
- okres rozliczeniowy czasu pracy – dopuszczalne warianty, kryteria wyboru, wymagania formalne do wprowadzenia,
- odpoczynek dobowy i tygodniowy z uwzględnieniem zmian obowiązujących od 26 kwietnia 2023 r.,
- jak planować odpoczynki tygodniowe w harmonogramie czasu pracy w zależności od organizacji pracy,
- przeciętnie pięciodniowy tydzień pracy,
- jakie są najczęściej popełniane błędy przy planowaniu odpoczynków tygodniowych.
Planowanie czasu pracy:
- zasady ustalania prawidłowych rozkładów oraz skutki błędów popełnianych na etapie planowania,
- jak ustalić wymiar czasu pracy dla pracowników w poszczególnych okresach rozliczeniowych,
- ile godzin maksymalnie i minimalnie można zaplanować pracownikowi do przepracowania w poszczególnych miesiącach w zależności od długości stosowanego okresu rozliczeniowego,
- jaki wpływ na liczbę godzin do przepracowania mają święta przypadające w różnych dniach tygodnia,
- dopuszczalność zmian w rozkładach w trakcie okresu rozliczeniowego a praca poza rozkładem (zasady rozliczania).
Realizacja rozkładu – obowiązki pracodawcy w zakresie nadzoru nad prawidłowym zarządzaniem czasem pracy w trakcie trwania okresu rozliczeniowego:
- dopuszczalność zatrudniania pracownika poza rozkładem czasu pracy z uwzględnieniem zagadnień,
- praca w dni wolne (5 dniowy tydzień), praca w niedziele i święta,
- praca w godzinach nadliczbowych (dopuszczalność, zakazy zlecania, forma polecenia, możliwość odmowy przez pracownika, limity dobowy, tygodniowy i roczny),
- jakie okoliczności uprawniają pracownika do niewykonywania pracy w nadgodzinach,
- przekroczenia norm czasu pracy,
- kiedy i na jakich zasadach można udzielić pracownikowi czasu wolnego od pracy,
- na co zwrócić szczególną uwagę rekompensując nadgodziny, w kontekście kontroli PIP.
Odpowiedzialność za naruszanie przepisów o czasie pracy:
- odpowiedzialność porządkowa pracownika za niepodporządkowanie się regułom organizacyjnym w zakładzie,
- odpowiedzialność wykroczeniowa pracodawcy (zasady, forma i tryb wymierzania kary, jej wysokość i możliwość odwołania).