Prowadzący
ANNA FABISZAK-MUZYKA – Trener, ekspert w zakresie kompleksowego wspierania organizacji w programach podnoszących efektywność biznesową. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu: obsługi pacjenta ze szczególnymi potrzebami, efektywnej komunikacji, asertywności, sprzedaży i obsługi klienta (w tym trudny klient), negocjacji, zarządzania zasobami ludzkimi, sztuki autoprezentacji, zarządzania sobą w czasie, budowania i zarządzania zespołem, obsługi trudnego pacjenta, komunikacji z pacjentem, zarządzania zespołem rozproszonym, zarządzania konfliktem, zarządzania zmianą, efektywnego przywództwa, zarządzania sytuacyjnego.
Skupia się na szkoleniach dedykowanych personelowi medycznemu. Prowadziła szkolenia m.in. dla Federacji Porozumienie Zielonogórskie, Naczelnej Izby Lekarskiej, Szpitali i POZ, Ministerstwa Zdrowia. Prowadzi projekty szkoleniowe i doradcze w firmach będących w procesie zmiany i reorganizacji. Ekspert w zakresie projektowania i monitorowania systemów ocen pracowniczych, motywacji i rozwoju, planów sukcesji, wartościowania stanowisk pracy, systemów on boarding w organizacjach, systemów kompetencyjnych. Absolwentka socjologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz Podyplomowego Studium Trenerów Grupowych i Podyplomowego Studium Coachingu przy Wyższej Szkole Psychologii Społecznej.
Program
Program szkolenia jednodniowego:
Stres – co warto wiedzieć, aby odmienić jego znaczenie:
- Stres jako odpowiedź na wymagania otoczenia
- Proces reakcji stresowej: sytuacja – umysł – ciało i jakie to nam daje możliwości wpływania na poszczególne poziomy
- Poczucie kontroli nad zdarzeniami, czyli o skutkach niedostatecznego i nadmiernego poczucia sprawstwa
Z jakich narzędzi wpływu możemy korzystać na poziomie umysłu – interpretacja zdarzeń i kreowanie rzeczywistości:
- Wpływ przekonań i poprzednich doświadczeń na interpretację zdarzeń stresujących
- Wyobrażenia dotyczące przyszłości jako mechanizm zachowań lękowych i martwienia się
- O pułapce kierowania się stereotypami, reakcjami innych osób, społecznymi przekonaniami i autorytetami (np. w obliczu paniki czy ograniczenia wolności)
- Samoocena własnych możliwości oraz zasobów w poradzeniu sobie ze stresem, czyli o pozytywnym myśleniu
- Jak świadomie kreować możliwości w reagowaniu na daną sytuację
Emocje i ciało:
- Emocje jako informacja; dialog umysł – ciało w powstawaniu emocji. Jak odbieramy emocje innych?
- „Zarażanie się” emocjami, czyli o tym, na ile zaraźliwy jest strach, a nie sama choroba
- Czy są emocje dobre i złe?
- Ekspresja emocji i napięć w ciele
- Techniki relaksacji, koncentracji i energetyzujące w dialogu z ciałem
Jak „stresować się lepiej?” – przełom w myśleniu o stresie i jego wpływ na praktykę radzenia sobie z sytuacjami potencjalnie trudnymi:
- Wyniki najnowszych badań naukowych na temat stresu – zmiana podejścia.
- Siła stresu – jak w praktyce przekuwać napięcie w energię do działania – koncepcja Kelly McGonigal.
- Reakcje na stres – pułapka czy świadomy wybór?
- Wykorzystanie siły reakcji stresowych w praktyce radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w życiu osobistym i zawodowym – ćwiczenia praktyczne.
- Wartości i ich znaczenie w radzeniu sobie w sytuacjach potencjalnie trudnych.
- Błędy w myśleniu i ich wpływ na reakcje w sytuacjach trudnych – tworzenie zdrowych przekonań w oparciu o RTZ (arkusz racjonalnej samoanalizy) – ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem technik coachingowych.
Sprawdzone metody i narzędzia wzmacniania odporności psychicznej oraz wspomagające zarządzanie emocjami i reakcjami na stres:
- Wybór „drogi uczącego się” – praktyczne wykorzystanie koncepcji Marilee Adams – „Myślenie pytaniami”.
- Techniki radzenia sobie z negatywnymi przekonaniami.
- Pozytywne interwencje i ich wykorzystanie w praktyce radzenia sobie z trudnościami życia zawodowego i osobistego.
- Pytania kartezjańskie i ich znaczenie w podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych.
- Sposoby wzmacniania rezyliencji (umiejętności radzenia sobie z przeciwnościami i stawiania czoła wyzwaniom).
Sesja pytań i zakończenie szkolenia