Program
Program szkolenia jednodniowego:
- Wprowadzenie do tematyki śladu węglowego: kluczowe pojęcia, akty i regulacje prawne, standardy i zakresy 1,2,3.
-
- Definicja śladu węglowego
- Różnice między śladem węglowym a innymi wskaźnikami środowiskowymi (np. ślad wodny,
- ślad ekologiczny)
- Znaczenie śladu węglowego dla środowiska i społeczeństwa
- GHG Protocol – standardy i wytyczne
- ISO 14064 – międzynarodowy standard zarządzania emisjami gazów cieplarnianych
- Definicja zakresów emisji (Scope 1, Scope 2, Scope 3)
- Scope 1: bezpośrednie emisje z własnych źródeł
- Scope 2: pośrednie emisje z energii kupowanej
- Scope 3: inne pośrednie emisje (łańcuch dostaw, podróże służbowe, etc.)
- Ślad węglowy organizacji: jak policzyć i case study.
-
- GHG Protocol i inne standardy (ISO 14064, PAS 2050)
- Etapy procesu obliczania śladu węglowego
- Gromadzenie danych i wybór wskaźników emisyjnych
- Narzędzia i oprogramowanie do obliczania śladu węglowego
- Ślad węglowy produktu lub usługi: jak policzyć i case study
-
- Zakres i granice analizy (system boundaries)
- Identyfikacja faz cyklu życia produktu/usługi (wydobycie surowców, produkcja, transport,
- użytkowanie, utylizacja)
- Określenie funkcjonalnej jednostki (functional unit) dla analizy
- Dekarbonizacja przedsiębiorstw – narzędzia, bazy danych (ćwiczenia praktyczne uczestników na wybranym narzędziu)
-
- Narzędzia do zarządzania emisjami
- Przegląd dostępnych narzędzi do monitorowania i obliczania emisji: Kalkulatory emisji (np.
- Carbon Footprint Calculator),Oprogramowanie do zarządzania emisjami (np. SimaPro,
- GaBi, OpenLCA), Systemy zarządzania energią (EMS) i oprogramowanie do audytów
- energetycznych
- Omówienie kluczowych baz danych używanych w analizie emisji (Ecoinvent; GaBi
- Database; Bazy danych EPA i inne)
- Wskaźniki emisyjne: co to jest, jak je wybrać i stosować
- Zbieranie i walidacja danych z bazy danych
- Strategie dekarbonizacji przedsiębiorstw
- Greenwashing i komunikowanie
-
- Rodzaje greenwashingu: subtelny, bezpośredni, wprowadzający w błąd
- Techniki greenwashingu: fałszywe etykiety, niewłaściwe certyfikaty, niekompletne dane
- Zasady etycznego komunikowania działań z zakresu zrównoważonego rozwoju
- Transparentność i wiarygodność w komunikacji
- Jak tworzyć uczciwe i dokładne komunikaty marketingowe?
Prowadzący
Agnieszka Wyciślik-Kupicha – Posiada wiedzę ekspercką w obszarze zarządzania strategicznego i operacyjnego przedsiębiorstwem, ekoefektywnego zarządzania ryzykiem, transformacji biznesowej w kierunku cyrkularności organizacji, zrównoważonego rozwoju, ekonomii cyrkularnej oraz ESG.
Jest certyfikowanym i aktywnym auditorem oraz trenerem zintegrowanych systemów zarządzania wg. ISO 9001, 14001, 45001, akredytowanym Managerem zarządzania środowiskiem a także trenerem w zakresie ekonomii cyrkularnej i zrównoważonego rozwoju.
Autorka interdyscyplinarnej dysertacji z obszaru zintegrowanego zarządzania ryzykiem z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju, w której połączono aspekty technologiczne, środowiskowe i prawne z ekonomicznym.
Posiada wieloletnie doświadczenie we współpracy z wiodącymi organizacjami m.in.: Synthos S.A., ArcelorMittal Poland S.A., PKN Orlen (Grupa Lotos), Grupa Azoty S.A., Gaz-System S.A., PCC Rokita, GlaxoSmithKlein, TÜV Rheinland, Siemens Polska, Diehl Metering Grupa, Strabag Group, Castolin Eutectic Gliwice, Gamrat S.A., Grupa Mondi, Grupa Rauch, Śląskie Centrum Naukowo -Technologiczne Przemysłu Lotniczego Sp. z o. o. oraz wieloma innymi.