Opis
Program szkolenia:
Mobbing, dyskryminacja, konflikt lub inne negatywne zjawiska w zatrudnieniu – jak powinien zachować się pracodawca?
-
- Procedura przyjmowania zgłoszeń.
- Ustalanie stanów faktycznych.
- Pierwsze decyzje po zgłoszeniu.
- Jak się powiedziało „a” to co dalej?
- Co zrobić z osobami „którym się tylko wydawało”?
- Jak chronić się przed fałszywymi oskarżeniami?
Definicja dyskryminacji.
-
- Co to jest dyskryminacja bezpośrednia?
- Czym charakteryzuje się dyskryminacja pośrednia?
- Co oznacza mobbing dla organizacji?
- Jakie zmiany obowiązują od 07.09.2019 r. w zakresie mobbingu?
- Jaki jest wpływ dyskryminacji i nierównego traktowania na relacje ze związkami zawodowymi?
Przyczyny dyskryminacji.
-
- Zakres ustawowego katalogu przyczyn dyskryminacji.
- Przykładowe przyczyny spoza katalogu ustawowego.
- Nierówne warunki pracy i dyskryminacja w trakcie trwania stosunku pracy.
- Dyskryminacja w wynagradzaniu.
Nierówne traktowanie nie będące dyskryminacją.
-
- “Dyskryminacja” ustawowa (ustawowe uprzywilejowanie niektórych pracowników).
- Inne względy różnicowania sytuacji pracowników nie będące dyskryminacją.
Typowe działania mobbingowe.
-
- Wybrane klasyfikacje działań mobbingowych.
- Rodzaje mobbingu.
- Manipulacje w mobbingu – zarys problemu.
- Środki ochrony pracownika: odszkodowanie, możliwość rozwiązania stosunku pracy z winy pracodawcy.
Odróżniania zwykłych konfliktów interpersonalnych od konfliktów o znamionach mobbingu
-
- Konflikt a mobbing – główne różnice.
- Diagnoza sytuacji konfliktowych.
Osobowość mobbera, osobowość ofiary.
-
- Cechy charakterystyczne mobberów.
- Cechy charakterystyczne ofiar.
- Problem odróżniania prawdziwych od fałszywych ofiar mobbingu.
Procedury unikania dyskryminacji, molestowania, nierównego traktowania i mobbingu.
-
- Postanowienia regulaminów pracy i płacy, regulaminów wynagradzania.
- Wewnętrzna polityka antymobbingowa.
- Monitorowanie panujących w firmie procedur i zwyczajów.