Opis
PROGRAM:
- Nowe zasady prowadzenia ewidencji czasu pracy.
-
- Jakie dokumenty z zakresu czasu pracy pracodawca będzie musiał przechowywać w odrębnej teczce pracownika?
- Jak powinna wyglądać lista obecności oraz jakie informacje mogą być w niej zawarte, a jakich trzeba unikać?
- Ewidencja czasu pracy – podstawowe informacje.
- Kiedy lista obecności może być ewidencją czasu pracy?
- Nowe informacje, które muszą się znaleźć w ewidencji czasu pracy od kwietnia 2023r.
- Ewidencja w formie elektronicznej – zasady i procedury prawne.
- Podstawowe zasady dotyczące organizowania czasu pracy.
-
- Słownik pojęć stosowanych w przepisach o czasie pracy:
- doba pracownicza,
- tydzień okresu rozliczeniowego,
- okres rozliczeniowy czasu pracy,
- normy i wymiar czasu pracy.
- Wymiar czasu pracy w okresie rozliczeniowym, w tym wymiar indywidualny pracownika (uzależnionego od nieobecności w pracy).
- Dostępne warianty sposobów organizowania czasu – omówienie systemów czasu pracy.
- Okres rozliczeniowy czasu pracy:
- dopuszczalne warianty,
- kryteria wyboru,
- wymagania formalne do wprowadzenia.
- Odpoczynek dobowy i tygodniowy z uwzględnieniem zmian obowiązujących od 26 kwietnia 2023r.
- Jak planować odpoczynki tygodniowe w harmonogramie czasu pracy w zależności od organizacji pracy?
- Przeciętnie pięciodniowy tydzień pracy.
- Jakie są najczęściej popełniane błędy przy planowaniu odpoczynków tygodniowych?
- Słownik pojęć stosowanych w przepisach o czasie pracy:
- Planowanie czasu pracy.
-
- Zasady ustalania prawidłowych rozkładów i skutki błędów popełnianych na etapie planowania.
- Jak ustalić wymiar czasu pracy dla pracowników w poszczególnych okresach rozliczeniowych?
- Ile godzin maksymalnie i minimalnie można zaplanować pracownikowi do przepracowania w poszczególnych miesiącach w zależności od długości stosowanego okresu rozliczeniowego?
- Wpływ świąt przypadających w różne dni tygodnia na liczbę godzin do przepracowania.
- Dopuszczalność zmian w rozkładach w trakcie okresu rozliczeniowego, a praca poza rozkładem – zasady rozliczania.
- Realizacja rozkładu – obowiązki pracodawcy w zakresie nadzoru nad prawidłowym zarządzaniem czasem pracy w trakcie trwania okresu rozliczeniowego.
-
- Dopuszczalność zatrudniania pracownika poza rozkładem czasu pracy.
- Praca w dni wolne (5-dniowy tydzień) oraz praca w niedziele i święta.
- Praca w godzinach nadliczbowych:
- dopuszczalność,
- zakazy zlecania,
- forma polecenia,
- możliwość odmowy przez pracownika,
- limit dobowy, tygodniowy i roczny.
- Jakie okoliczności uprawniają pracownika do niewykonywania pracy w nadgodzinach?
- Przekroczenia norm czasu pracy.
- Kiedy i na jakich zasadach można udzielić pracownikowi czasu wolnego od pracy?
- Na co zwrócić szczególną uwagę rekompensując nadgodziny, w kontekście kontroli PIP?
-
- Usprawiedliwione nieobecności w pracy, a norma czasu pracy do przepracowania.
- Odpowiedzialność za naruszanie przepisów o czasie pracy.
-
- Odpowiedzialność porządkowa pracownika za niepodporządkowanie się regułom organizacyjnym w zakładzie.
- Odpowiedzialność wykroczeniowa pracodawcy:
- zasady,
- forma i tryb wymierzania kary,
- wysokość kary,
- możliwość odwołania.