Środki trwałe w księgach rachunkowych jednostek budżetowych – kurs online

Czym są środki trwałe? Czy wiesz, jak skrupulatnie je ewidencjonować? Jak utrzymać zgodność z przepisami i normami księgowymi biorąc pod uwagę specyfikę rozliczeń w JST?

Na te (i nie tylko te!) pytania znajdziesz odpowiedzi, uczestnicząc w naszym kursie Środki trwałe w księgach rachunkowych jednostek budżetowych. Podejdziemy do tematu z pasją, dzieląc się wiedzą praktyków z bogatym doświadczeniem w dziedzinie finansów publicznych. Poznasz nie tylko zasady i procedury związane z ewidencją środków trwałych, ale również otrzymasz praktyczne wskazówki dotyczące rozwiązywania realnych problemów, z jakimi spotykają się jednostki budżetowe.

 

Na kurs zapraszamy w szczególności:

  • skarbników i księgowych jednostek budżetowych,
  • specjalistów z dziedziny finansów pracujących w sektorze publicznym,
  • osoby pełniące funkcje zarządzające w jednostkach budżetowych,
  • osoby zainteresowane rozwojem zawodowym w obszarze finansów publicznych.

 

Dzięki udziałowi w kursie zyskasz szereg korzyści:

  • zdobędziesz dogłębną wiedzę na temat zasad i procedur związanych z ewidencją środków trwałych w jednostkach budżetowych,
  • poznasz sposób tworzenia i znakowania obiektów inwentarzowych,
  • dowiesz się, czy jednostki sektora finansów publicznych mogą korzystać z KSR nr 11, a jeżeli tak to w jakim zakresie,
  • zgłębisz temat zasad gospodarowania składnikami mienia ruchomego w JST,
  • utrwalisz zasady likwidacji środków trwałych,
  • zidentyfikujesz metody inwentaryzacji w odniesieniu do odpowiednich składników majątku.

 

Zapraszamy Cię do fascynującej podróży przez świat księgowości jednostek budżetowych!

Opis

Dodatkowe informacje o kursie “Środki trwałe w księgach rachunkowych jednostek budżetowych” :

  • Kurs w trybie online,
  • Czas trwania: 3 spotkań po 6 godzin zegarowych,
  • Termin ustalimy indywidualnie po wcześniejszej rezerwacji (dodaj do koszyka),
  • Darmowe konsultacje: w ciągu 7 dni od szkolenia z prowadzącym ekspertem,
  • Materiały szkoleniowe: kluczowe informacje dostępne pod ręką!

 

Jeśli chcesz skorzystać z dofinansowania:

  1. Przejdź na te stronę >>
  2. Zostaw kontakt do siebie
  3. Poczekaj na kontakt z naszej strony 1-2 dni.

Program

Środki trwałe w księgach rachunkowych jednostek budżetowych – kurs online

Temat 1 – Środki trwałe w JST.

  1. Podstawowe pojęcia związane ze środkami trwałymi.
    • Definicja środków trwałych – podobieństwa i różnice w ujęciu bilansowym, podatkowych oraz ustawy o finansach publicznych.
    • Czy jednostki samorządu terytorialnego mogą stosować KRS nr 11 „Środki trwałe”?
      • Podstawa prawna.
      • Zapisy w polityce rachunkowości.
    • Najważniejsze pojęcia związane ze środkami trwałymi.
      • Postać środka trwałego.
      • Okres ekonomicznej użyteczności.
      • Kompletność i zdatność do użytkowania.
      • Przeznaczenie na własne potrzeby jednostki.
      • Wartość istotna (dolna granica wartości) środka trwałego.
    • Obiekt inwentarzowy.
      • Zasady tworzenia obiektów inwentarzowych.
      • Zbiorczy obiekt inwentarzowy zespolony rodzajowo i zespolony funkcjonalnie.
      • Sieciowe środki trwałe.
      • Jak nadawać numery inwentarzowe?
      • Co zrobić, gdy w trakcie spisu z natury stwierdzimy braki w oznakowaniu środków trwałych?
  1. Wartość początkowa środka trwałego.
    • Ustalenie wartości środka trwałego.
      • Wartość początkowa.
      • Ustalenie ceny nabycia.
      • Koszt wytworzenia.
      • Nieodpłatne otrzymanie.
      • Przekwalifikowanie z nieruchomości inwestycyjnych.
      • Wartość początkowa ujawnionych środków trwałych.
      • Jakich kosztów nie wlicza się do wartości początkowej środka trwałego?
    • Ustalenie kosztu wytworzenia, a wycena wartości początkowej środka trwałego.
      • Moment rozpoczęcia budowy.
      • Rozliczenie kosztów pośrednich budowy.
      • Koszt utrzymania aktywów trwałych wykorzystywanych na potrzeby budowy.
    • Nakłady ponoszone w trakcie użytkowania środka trwałego.
      • Ulepszenie środków trwałych.
        • Rodzaje ulepszeń.
        • Jak zmierzyć wartość użytkową?
        • Jak ulepszyć obcy środek trwały?
      • Nakłady na bieżącą eksploatację.
        • Konserwacja a remont.
        • Remonty bieżące.
      • Aktualizacja wartości środków trwałych:
        • przebudowa,
        • modernizacja,
  1. Amortyzacja środków trwałych.
    • Definicja i metody amortyzacji.
    • Zbiorcze i jednorazowe odpisy po zwiększeniu limitu do 10 000 zł wartości środków trwałych amortyzowanych jednorazowo.
    • Amortyzacja gruntów oddanych w trwały zarząd.
    • Kiedy zacząć i zakończyć dokonywanie odpisów amortyzacyjnych?
    • Jak dokonywać amortyzacji?

 

Temat 2 – Gospodarowanie mieniem jednostki.

  1. Mienie ruchome.
    • Definicja i podstawy prawne.
    • Zasady gospodarowania mieniem ruchomym.
  2. Ogólne zasady zarządzania mieniem ruchomym w JST.
    • Wykorzystanie mienia ruchomego zgodnie z przeznaczeniem.
    • Obowiązek zachowania szczególnej staranności przy zarządzie mieniem ruchomym.
  3. Zasady użytkowania mienia przez jednostki podległe.
    • Odpowiedzialność pracowników za szkody wyrządzone w mieniu jednostki.
    • Zabezpieczenie mienia przed zniszczeniem lub zagarnięciem przez osoby trzecie.
    • Bieżąca ocena stanu technicznego i przydatności mienia ruchomego.
    • Jak gospodarować mieniem oszczędnie i w sposób racjonalny?
  4. Zbędne mienie ruchome.
    • Kiedy mamy do czynienia z mieniem zbędnym?
    • W jaki sposób dokonać wyceny mienia zbędnego?
  5. Likwidacja mienia ruchomego.
    • Kiedy dochodzi do likwidacji mienia ruchomego?
    • Jak zlikwidować zbędne środki trwałe?
    • Czynności likwidacyjne – krok po kroku.
  6. Instrukcja gospodarowania mieniem ruchomym – omówienie podstawowych elementów w ramowej instrukcji.

 

 

Temat 3 – Obowiązki inwentaryzacyjne związane ze środkami trwałymi.

  1. Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych – podstawy przeprowadzenia.
    • W jakim celu przeprowadza się inwentaryzację?
    • Zakres odpowiedzialności – kto i za co odpowiada?
    • Metody inwentaryzacji:
      • spis z natury,
      • potwierdzenie sald,
      • weryfikacja z odpowiednimi dokumentami.
  1. Częstotliwość i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji.
    • W jakich terminach i sytuacjach należy przeprowadzać inwentaryzację?
    • Czy 15 stycznia to ostateczny termin na rozliczenie inwentaryzacji?
    • W jakich sytuacjach można przeprowadzać inwentaryzację co 4 lata?
    • Co oznacza termin „teren strzeżony”?
    • Co grozi za niedochowanie terminu inwentaryzacji?
  2. Kolejne etapy działań związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji.
    • Czynności przedinwentaryzacyjne.
      • Powołanie komisji.
      • Plan inwentaryzacyjny.
      • Instrukcja inwentaryzacyjna.
    • Ustalenie stanu rzeczywistego.
      • Przeprowadzenie inwentaryzacji.
      • Porównanie stanu rzeczywistego z ewidencją bilansową.
      • Wyjaśnienie i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych.
  1. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji.
  2. Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych.
    • Różnice inwentaryzacyjne – niedobory i nadwyżki (zawinione i niezawinione).
    • Przyczyny powstania różnić inwentaryzacyjnych.
    • Kiedy rozliczać w księgach różnice inwentaryzacyjne?
    • Wycena ujawnionych podczas inwentaryzacji niedoborów i nadwyżek.
    • Ewidencja księgowa rozliczania różnic inwentaryzacyjnych.
      • Niedobór w pozostałych środkach trwałych.
      • Niedobór gotówki w kasie.
      • Nadwyżka w środkach trwałych.
      • Niedobór zawiniony w środkach trwałych dochodzonych na drodze sądowej.

Prowadzący

Magdalena Grotkiewicz – Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie oraz studiów podyplomowych zakresie: rachunkowości, prawa Unii Europejskiej i prawa pracy; autorka publikacji z dziedziny finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, szkoleniowiec, redaktor naczelna dwutygodnika “Rachunkowość Budżetowa”.

W 2023 roku przeszkoliliśmy ponad 7500 pracowników z ponad 1600 firm, którzy ocenili przekazywanie wiedzy Naszych Trenerów na:

  • 5,6/6 ocena za wiedzę i kompetencje
  • 5,7/6 – ocena w jaki sposób przekazywana jest wiedza

Państwa opinia jest dla nas ważna.
Dziękujemy za zaufanie!

Zarezerwuj miejsce - wybierz miasto z rozwijanej listy (ceny netto), termin ustalimy indywidualnie:

1.490,00 

5/5

Podobne kursy i szkolenia:

Od 2011 roku zaufało nam ponad 15 000 firm i instytucji

Opinie

o nas!

Szkolenie z podatków jest realizowane na bardzo wysokim poziomie. Wszystko bardzo sprawnie zorganizowane a dostarczone materiały po szkoleniu rzeczywiście są bardzo pomocne i przydatne do wykorzystania dla innych pracowników w firmie. Polecam.

Robert Śmiechowski

Klient, przedsiebiorca