Program
Środki trwałe w księgach rachunkowych jednostek budżetowych – kurs online
Temat 1 – Środki trwałe w JST.
- Podstawowe pojęcia związane ze środkami trwałymi.
- Definicja środków trwałych – podobieństwa i różnice w ujęciu bilansowym, podatkowych oraz ustawy o finansach publicznych.
- Czy jednostki samorządu terytorialnego mogą stosować KRS nr 11 „Środki trwałe”?
- Podstawa prawna.
- Zapisy w polityce rachunkowości.
- Najważniejsze pojęcia związane ze środkami trwałymi.
- Postać środka trwałego.
- Okres ekonomicznej użyteczności.
- Kompletność i zdatność do użytkowania.
- Przeznaczenie na własne potrzeby jednostki.
- Wartość istotna (dolna granica wartości) środka trwałego.
- Obiekt inwentarzowy.
- Zasady tworzenia obiektów inwentarzowych.
- Zbiorczy obiekt inwentarzowy zespolony rodzajowo i zespolony funkcjonalnie.
- Sieciowe środki trwałe.
- Jak nadawać numery inwentarzowe?
- Co zrobić, gdy w trakcie spisu z natury stwierdzimy braki w oznakowaniu środków trwałych?
- Wartość początkowa środka trwałego.
- Ustalenie wartości środka trwałego.
- Wartość początkowa.
- Ustalenie ceny nabycia.
- Koszt wytworzenia.
- Nieodpłatne otrzymanie.
- Przekwalifikowanie z nieruchomości inwestycyjnych.
- Wartość początkowa ujawnionych środków trwałych.
- Jakich kosztów nie wlicza się do wartości początkowej środka trwałego?
- Ustalenie kosztu wytworzenia, a wycena wartości początkowej środka trwałego.
- Moment rozpoczęcia budowy.
- Rozliczenie kosztów pośrednich budowy.
- Koszt utrzymania aktywów trwałych wykorzystywanych na potrzeby budowy.
- Nakłady ponoszone w trakcie użytkowania środka trwałego.
- Ulepszenie środków trwałych.
- Rodzaje ulepszeń.
- Jak zmierzyć wartość użytkową?
- Jak ulepszyć obcy środek trwały?
- Nakłady na bieżącą eksploatację.
- Konserwacja a remont.
- Remonty bieżące.
- Aktualizacja wartości środków trwałych:
- przebudowa,
- modernizacja,
- Amortyzacja środków trwałych.
- Definicja i metody amortyzacji.
- Zbiorcze i jednorazowe odpisy po zwiększeniu limitu do 10 000 zł wartości środków trwałych amortyzowanych jednorazowo.
- Amortyzacja gruntów oddanych w trwały zarząd.
- Kiedy zacząć i zakończyć dokonywanie odpisów amortyzacyjnych?
- Jak dokonywać amortyzacji?
Temat 2 – Gospodarowanie mieniem jednostki.
- Mienie ruchome.
- Definicja i podstawy prawne.
- Zasady gospodarowania mieniem ruchomym.
- Ogólne zasady zarządzania mieniem ruchomym w JST.
- Wykorzystanie mienia ruchomego zgodnie z przeznaczeniem.
- Obowiązek zachowania szczególnej staranności przy zarządzie mieniem ruchomym.
- Zasady użytkowania mienia przez jednostki podległe.
- Odpowiedzialność pracowników za szkody wyrządzone w mieniu jednostki.
- Zabezpieczenie mienia przed zniszczeniem lub zagarnięciem przez osoby trzecie.
- Bieżąca ocena stanu technicznego i przydatności mienia ruchomego.
- Jak gospodarować mieniem oszczędnie i w sposób racjonalny?
- Zbędne mienie ruchome.
- Kiedy mamy do czynienia z mieniem zbędnym?
- W jaki sposób dokonać wyceny mienia zbędnego?
- Likwidacja mienia ruchomego.
- Kiedy dochodzi do likwidacji mienia ruchomego?
- Jak zlikwidować zbędne środki trwałe?
- Czynności likwidacyjne – krok po kroku.
- Instrukcja gospodarowania mieniem ruchomym – omówienie podstawowych elementów w ramowej instrukcji.
Temat 3 – Obowiązki inwentaryzacyjne związane ze środkami trwałymi.
- Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych – podstawy przeprowadzenia.
- W jakim celu przeprowadza się inwentaryzację?
- Zakres odpowiedzialności – kto i za co odpowiada?
- Metody inwentaryzacji:
- spis z natury,
- potwierdzenie sald,
- weryfikacja z odpowiednimi dokumentami.
- Częstotliwość i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji.
- W jakich terminach i sytuacjach należy przeprowadzać inwentaryzację?
- Czy 15 stycznia to ostateczny termin na rozliczenie inwentaryzacji?
- W jakich sytuacjach można przeprowadzać inwentaryzację co 4 lata?
- Co oznacza termin „teren strzeżony”?
- Co grozi za niedochowanie terminu inwentaryzacji?
- Kolejne etapy działań związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji.
- Czynności przedinwentaryzacyjne.
- Powołanie komisji.
- Plan inwentaryzacyjny.
- Instrukcja inwentaryzacyjna.
- Ustalenie stanu rzeczywistego.
- Przeprowadzenie inwentaryzacji.
- Porównanie stanu rzeczywistego z ewidencją bilansową.
- Wyjaśnienie i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych.
- Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji.
- Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych.
- Różnice inwentaryzacyjne – niedobory i nadwyżki (zawinione i niezawinione).
- Przyczyny powstania różnić inwentaryzacyjnych.
- Kiedy rozliczać w księgach różnice inwentaryzacyjne?
- Wycena ujawnionych podczas inwentaryzacji niedoborów i nadwyżek.
- Ewidencja księgowa rozliczania różnic inwentaryzacyjnych.
- Niedobór w pozostałych środkach trwałych.
- Niedobór gotówki w kasie.
- Nadwyżka w środkach trwałych.
- Niedobór zawiniony w środkach trwałych dochodzonych na drodze sądowej.
Prowadzący
Magdalena Grotkiewicz – Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie oraz studiów podyplomowych zakresie: rachunkowości, prawa Unii Europejskiej i prawa pracy; autorka publikacji z dziedziny finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, szkoleniowiec, redaktor naczelna dwutygodnika “Rachunkowość Budżetowa”.