Kurs rachunkowości budżetowej dla JST i ich jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej

Znasz wszystkie tajniki rachunkowości budżetowej? Wiesz, które akty prawne obowiązują jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej? Potrafisz prawidłowo stosować reguły obowiązujące w finansach publicznych i w rachunkowości budżetowej?

Przychodzimy z pomocą! Specjalnie z myślą o zawiłościach, z jakimi mierzą się na co dzień osoby związane z rachunkowością i sprawozdawczością budżetową przygotowaliśmy kurs, dzięki któremu podniesiesz swoje kompetencje w zakresie prawidłowego stosowania kluczowych praw i reguł obowiązujących w finansach i księgowości gmin, powiatów, województw i ich związków. Autorski program, przygotowany przez naszego eksperta w dziedzinie rachunkowości JST, wypełniony będzie realnymi problemami i sytuacjami, z którymi spotykają się samorządowcy w swojej codziennej pracy.

Na kurs rachunkowości budżetowej

Dzięki udziałowi w kursie rachunkowości budżetowej

Program kursu rachunkowości budżetowej

PROGRAM - kliknij aby rozwinąć.

Temat 1 – Finanse publiczne – zasady prowadzenia gospodarki budżetowej gmin, powiatów, województw oraz samorządowych jednostek i zakładów budżetowych. (2 dni).

Podstawy prawne systemu finansów publicznych, rachunkowości oraz sprawozdawczości budżetowej i finansowej obowiązujące w Polsce – wykaz obowiązujących aktów prawnych oraz krajowych standardów i stanowisk Komitetu Standardów Rachunkowości.

Normatywne pojęcie finansów publicznych i zasady budżetowe:

  • zasada „brutto”,
  • zasada „netto”,
  • zasada „kasowa”,
  • zasada „memoriału”.

 

Jednostki sektora finansów publicznych – formy i powiązanie organizacyjno–prawne jednostek sektora finansów publicznych oraz zasady ich funkcjonowania – specyficzna rola Banku Gospodarstwa Krajowego w systemie finansów publicznych.

 

Zakres działania gminy, powiatu i województwa:

  • zadania własne jednostek samorządu terytorialnego,
  • zadania zlecone jednostek samorządu terytorialnego,
  • formy prowadzenia gospodarki komunalnej,
  • zasady prowadzenia działalności gospodarczej, w tym w formie komunalnych spółek prawa handlowego,
  • zasady funkcjonowania samorządowych instytucji kultury.

 

Samorządowe Centra Usług Wspólnych – zasady ich tworzenia i funkcjonowania w gminach, powiatach oraz województwach.

Uchwała budżetowa i jej załączniki jako podstawa samodzielnej gospodarki budżetowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku.

  • Budżet gminy.
  • Budżet powiatu.
  • Budżet województwa.
  • Specyfika budżetu miasta na prawach powiatu.
  • Specyfika budżetu związku jednostek samorządu terytorialnego.
  • Specyfika budżetu związku metropolitalnego.

 

Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego i jej związek z uchwałą budżetową na dany rok.

Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego w świetle ustawy z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – nowy katalog dochodów na rok 2025 oraz zasady ustalania potrzeb finansowych JST:

  • potrzeby wyrównawcze,
  • potrzeby oświatowe,
  • potrzeby rozwojowe,
  • potrzeby ekologiczne,
  • potrzeby uzupełniające.

 

Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego w świetle ustawy o finansach publicznych i przepisów innych ustaw – dochody bieżące a dochody majątkowe, dochody cywilnoprawne a dochody dotyczące niepodatkowych należności publicznoprawnych oraz szczególna rola art. 60-67 ustawy o finansach publicznych i błędne opodatkowanie VAT należności publicznoprawnych niepodatkowych gmin, powiatów, województw.

Zasady rozliczania pobranych dochodów budżetowych związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego – wieloletni problem dotyczący rozliczania zadań zleconych na przykładzie funduszu alimentacyjnego i gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu państwa.

Szczegółowość wydatków budżetu jednostek samorządu terytorialnego – wydatki bieżące, a wydatki majątkowe oraz przykłady błędnego finansowania z wydatków bieżących nakładów brutto na środki trwałe.

Zasady udzielania i rozliczania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zakres kompetencji do dokonywania zmian w budżecie oraz wykonywanie budżetu gminy, powiatu oraz województwa oraz szczególna rola planu finansowego:

  • urzędu gminy i miasta,
  • starostwa powiatowego,
  • urzędu marszałkowskiego,
  • jednostek budżetowych oświaty dysponujących rachunkiem dochodów własnych,
  • jednostek realizujących zadania zlecone,
  • samorządowych zakładów budżetowych.

 

Problemy związane z funkcjonowaniem administracji zespolonej w powiecie dotyczących urzędów pracy, nadzoru budowlanego i KPPSP.

Klasyfikacja budżetowa i jej zastosowanie w planowaniu i wykonywaniu budżetu jednostki samorządu terytorialnego – zmiany w klasyfikacji budżetowej oraz ich zastosowanie w roku 2025.

System Monitorowania Usług Publicznych (SMUP).

  • Rozdziały podmiotowe oraz rozdziały usługowe i ich nowy opis.
  • Nieprawidłowości wynikające z innych przepisów dotyczących wykazywania wynagrodzeń w rozdziałach innych jednostek budżetowych
  • Dlaczego i kiedy SMUP zostanie zlikwidowany w związku z zaplanowaną w KPO reformą systemu budżetowego?

 

Dyscyplina finansów publicznych – zakres odpowiedzialności organów, kierowników, pracowników i innych osób za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

 

 

Temat 2 – Zasady rachunkowości budżetowej gmin, powiatów, województw oraz samorządowych jednostek i zakładów budżetowych (3 dni).

Ustawa o rachunkowości i jej zastosowanie w gminach, powiatach, województwach – słownik podstawowych kategorii ekonomicznych obowiązujących w finansach publicznych i w rachunkowości w Polsce.

Majątek i źródła jego pochodzenia oraz ich ujęcie w bilansie samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego.

  • Mienie komunalne i źródła jego pochodzenia w bilansie.
  • Równanie bilansowe.
  • Zdarzenia i operacje gospodarcze oraz ich wpływ na składniki bilansu.
  • Konto księgowe.
  • Zasady funkcjonowania kont dla składników aktywów i pasywów.
  • Dzielenie i łączenie kont księgowych.
  • Konta bilansowe.
  • Konta wynikowe.
  • Konta pozabilansowe i inne konta.

 

Podmiot rachunkowości i specyfika rachunkowości budżetowej gmin, powiatów oraz województw oraz zasady podziału ksiąg rachunkowych na:

  • księgi organu budżetowego (finansowego),
  • księgi organu podatkowego,
  • księgi samorządowej jednostki budżetowej (w tym jednostki dysponującej rachunkiem dochodów własnych oświaty) oraz samorządowego zakładu budżetowego.

 

Polityka rachunkowości gminy, powiatu oraz województwa – zasady grupowania operacji gospodarczych istotnych dla specyfiki danej jednostki samorządu terytorialnego, a polityka rachunkowości samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Nadrzędne i szczególne zasady rachunkowości budżetowej gmin, powiatów, województw obowiązujące w 2025 roku.

  • Zakres zastosowania art. 80 ustęp 1 ustawy o rachunkowości w jednostkach samorządu terytorialnego i uchylonej litery „c” w art. 2 ustęp 1 pkt 4 ustawy
    o rachunkowości do państwowych funduszy celowych.
  • Specyfika systemu rachunkowości SIK.

 

Charakterystyka planu kont dla budżetu (organu finansowego) gminy, powiatu oraz województwa – zasady funkcjonowania kont dla budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Charakterystyka planu kont dla podatków (organu podatkowego) gminy i miasta.

  • Zasady funkcjonowania kont dla księgowości podatkowej.
  • Powiązanie ksiąg organu podatkowego gminy i miasta z księgami urzędu gminy i miasta.

 

Charakterystyka planu kont dla samorządowych jednostek budżetowych  i samorządowych zakładów budżetowych wykonujących budżet.

  • Zasady funkcjonowania kont dla samorządowych jednostek budżetowych.
  • Zasady funkcjonowania kont dla samorządowych jednostek budżetowych dysponujących rachunkiem dochodów własnych oświaty.
  • Zasady funkcjonowania kont dla samorządowych zakładów budżetowych.
  • Typowe nieprawidłowości dotyczące środków państwowych funduszy celowych np.: Funduszu Pracy i KFS, Funduszu Solidarnościowego, PFRON.

 

Charakterystyka planu kont dla połączonych ksiąg i wspólnego rachunku bankowego budżetu (organu finansowego) gminy, powiatu oraz województwa z księgami i rachunkiem bankowym urzędu (urzędu gminy i miasta, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego) – rachunkowość małych jednostek samorządu terytorialnego i związków jednostek samorządu terytorialnego.

Zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w rachunkowości budżetowej gmin, powiatów oraz województw w roku 2025.

Ewidencja księgowa dochodów i wydatków budżetowych, należności i zobowiązań budżetowych oraz przychodów i kosztów w samorządowej jednostce budżetowej wykonującej budżet gminy, powiatu oraz województwa.

Ewidencja księgowa dochodów i wydatków rachunku dochodów własnych oświaty (WRD), należności i zobowiązań rachunku dochodów własnych oświaty oraz przychodów i kosztów w samorządowej jednostce budżetowej oświaty wykonującej budżet gminy, powiatu oraz województwa i wyodrębniony plan finansowy rachunku dochodów własnych oświaty.

Ewidencja księgowa dochodów i wydatków budżetowych, należności i zobowiązań oraz przychodów i kosztów w samorządowej jednostce budżetowej wykonującej zadania zlecone gminy, powiatu oraz województwa.

Ewidencja księgowa rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów w samorządowej jednostce budżetowej wykonującej budżet gminy, powiatu oraz województwa.

Ewidencja księgowa zaangażowania budżetu w samorządowej jednostce budżetowej wykonującej budżet gminy, powiatu oraz województwa.

Powiązanie oraz rozliczenie dochodów i wydatków realizowanych przez samorządowe jednostki budżetowe z budżetem (organem finansowym) w zakresie zadań własnych i zleconych.

Ewidencja księgowa dochodów i wydatków budżetowych, należności i zobowiązań budżetu w zakresie zadań własnych i zleconych realizowanych przez samorządowe jednostki budżetowe w księgowości budżetu (organu finansowego) gminy, powiatu oraz województwa.

Ewidencja księgowa wyniku wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w księgowości budżetu (organu finansowego) gminy, powiatu oraz województwa.

Ewidencja księgowa przychodów i kosztów oraz rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów w urzędzie gminy i miasta,  starostwie powiatowym oraz w Urzędzie Marszałkowskim w zakresie dochodów ujętych w księgach budżetu (organu finansowego) dotyczących:

  • dotacji,
  • płatności,
  • subwencji,
  • środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19,
  • środków Funduszu Poręczeń Unijnych,
  • wydatków nie ujętych w planach innych samorządowych jednostek budżetowych w zakresie zadań własnych i zleconych.

 

Ewidencja księgowa dochodów i wydatków, należności i zobowiązań, przychodów i kosztów oraz rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów w samorządowym zakładzie budżetowym.

Ewidencja księgowa aktywów obrotowych:

  • darowizny,
  • zakupy,
  • zużycie materiałów i towarów,
  • zakres zastosowania klasyfikacji budżetowej do finansowania rzeczowych aktywów obrotowych.

 

Ewidencja księgowa aktywów trwałych.

  • Wartości niematerialne i prawne.
  • Środki trwałe w budowie (inwestycje).
  • Środki trwałe.
  • Zasady tworzenia obiektów inwentarzowych.
  • Klasyfikowanie środków trwałych.
  • Darowizny.
  • Nabycie i wytworzenie.
  • Remont, modernizacja i ulepszenie.
  • Likwidacje.
  • Zasady dokonywania odpisów umorzeniowych.
  • Zwiększenie do 10 tys. wartości jednorazowo amortyzowanych środków trwałych.
  • Zakres zastosowania klasyfikacji budżetowej do finansowania inwestycji i środków trwałych.
  • Definicja nakładów brutto na środki trwałe w ESA 2010.

 

Centralizacja rozliczeń w VAT jednostek samorządu terytorialnego – ewidencja księgowa dochodów i wydatków, należności i zobowiązań, przychodów i kosztów oraz rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów z podatkiem VAT w samorządowej jednostce budżetowej i w samorządowym zakładzie budżetowym objętym centralizacją rozliczeń w VAT, w tym w zakresie mechanizmu podzielonej płatności i białej listy VAT.

Ewidencja księgowa wyniku finansowego samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego i jego ustalenie za dany rok wpływ podatku VAT na wynik finansowy za dany rok.

Wynik finansowy samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego, a wynik wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego i ich wzajemne powiązanie – wpływ podatku VAT na wynik wykonania budżetu gminy, powiatu oraz województwa za dany rok.

Schematy księgowań i przykłady z praktyki.

 

Temat 3 – Nowa sprawozdawczość budżetowa na rok 2025 (3 dni).

Obowiązki sprawozdawcze jednostek samorządu terytorialnego za poszczególne okresy sprawozdawcze roku 2025.

  • Rodzaje i typy sprawozdań budżetowych i finansowych na rok 2025.
  • Identyfikacja podmiotu sprawozdawczego w systemie REGON na sprawozdaniu typu „RB”, a zastosowanie numeru NIP na dokumentach źródłowych.

 

Sprawozdawczość typu „RB” w zakresie budżetu jednostki samorządu terytorialnego – nowe zasady sporządzania sprawozdań typu „RB” obowiązujące od 2025 roku.

Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego: RB-27S, RB-27ZZ, RB-PDP, RB-28S, RB-28NWS, RB-NDS, RB-30S, RB-34S, RB-50 i RB-ST.

Problematyka tzw. sprawozdań pomocniczych dot. zadań finansowanych z państwowych funduszy celowych tj. Rb-33 i Rb-40.

Sprawozdawczość typu „RB” w zakresie operacji finansowych oraz ich specyfika dla sprawozdań RB-Z i RB-N oraz RB-ZN.

Elementy składowe sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego, a zasady sporządzania jednostkowego sprawozdania finansowego przez samorządową jednostkę budżetową i samorządowy zakład budżetowy za dany rok.

Powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

    • Środki pieniężne.
    • Rozrachunki, w tym z innymi budżetami.
    • Aktywa netto budżetu.
    • Rozliczenia międzyokresowe.

 

Powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami bilansu samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego.

    • Aktywa trwałe i obrotowe.
    • Należności i zobowiązania.
    • Odpisy umorzeniowe środków trwałych.
    • Odpisy aktualizujące należności – wyjaśnienie dlaczego nie można księgować odsetek przypisanych, a niezapłaconych na koncie 290.
    • Rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów.
    • Przykłady rozliczeń międzyokresowych przychodów.
    • Przykłady rozliczeń międzyokresowych czynnych i biernych kosztów.
    • Fundusz jednostki i wynik finansowy oraz stan (wynik) państwowego funduszu celowego w bilansie jednostki budżetowej.
    • Nieprawidłowości dotyczące funduszy celowych wykazywanych w bilansach samorządowych jednostek budżetowych.

 

Powiązanie kont księgowych i paragrafów klasyfikacji budżetowej z poszczególnymi pozycjami rachunku zysków i strat samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego.

    • Przychody i koszty z tytułu działalności operacyjnej podstawowej, w tym przychody stanowiące dochody budżetowe.
    • Pozostałe przychody i koszty operacyjne niezwiązane bezpośrednio z działalnością podstawową, w tym dodatnie i ujemne skutki finansowe zdarzeń nadzwyczajnych.
    • Przychody i koszty finansowe.
    • Wynik finansowy.

 

Powiązanie kont księgowych poszczególnymi pozycjami zestawienia zmian funduszu samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego.

    • Zwiększenia i zmniejszenia funduszu.
    • Inwestycje.
    • Centralne zaopatrzenie.
    • Wynik finansowy.

 

Powiązanie kont księgowych poszczególnymi pozycjami informacji dodatkowej samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dot. informacji dodatkowej i ich zastosowanie w praktyce.

Przygotowanie do sporządzenia sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego za dany rok – omówienie obowiązku dotyczącego eliminowania wzajemnych rozliczeń.

Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego – wykaz jednostek objętych bilansem skonsolidowanym.

Powiązanie sprawozdawczości budżetowej ze sprawozdawczością finansową – analiza zgodności danych i przykłady nieprawidłowości występujących w praktyce.

Odpowiedzi na pytania.

Dodatkowe informacje
  • Kurs w trybie Online.
  • Czas trwania: 8 spotkań po 6 godzin zegarowych,
  • Termin ustalimy indywidualnie po wcześniejszej rezerwacji (dodaj do koszyka).
  • Darmowe konsultacje: w ciągu 7 dni od szkolenia z prowadzącym ekspertem.
  • Materiały szkoleniowe: kluczowe informacje dostępne pod ręką!

Prowadzący kurs rachunkowości budżetowej

Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”.

Autor projektu pierwszego stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych.

Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.

Rezerwuj miejsce

Skorzystaj z bezpiecznych płatności i rozłóż zakup na wygodne dla Ciebie raty lub zapłać online czy przelewem!

Zarezerwuj miejsce - wybierz miasto z rozwijanej listy (ceny netto), termin ustalimy indywidualnie:

Cena kursu [netto]:

3.390,00 

Dofinansowanie kursu

Wystarczy uzupełnić formularz lub skontaktować się z naszym doradcą, a przedstawimy Państwu najlepsze rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb.

Aleksy Kotala

tel: 459 569 641
Dolnośląskie
Zachodniopomorskie
Podlaskie
Warmińsko-Mazurskie
Podkarpackie
Lubuskie

Sylwia Baran

tel: 459 569 042
Opolskie
Pomorskie
Łódzkie
Świętokrzyskie
Śląskie
Małopolskie

Lidia Jawniak

tel: 573 568 972
Wielkopolskie
Mazowieckie
Kujawsko-Pomorskie
Lubelskie


Podobne kursy i szkolenia:

Od 2011 roku zaufało nam ponad 15 000 firm i instytucji

Opinie

o nas!

Szkolenie zorganizowane w sposób profesjonalny. Prowadzący posiadał zarówno dużą wiedzę, którą umiał w przystępny sposób przekazać, jak i duże pokłady cierpliwości.

Agnieszka Nowak

Księgowa

Szkolenie z podatków jest realizowane na bardzo wysokim poziomie. Wszystko bardzo sprawnie zorganizowane a dostarczone materiały po szkoleniu rzeczywiście są bardzo pomocne i przydatne do wykorzystania dla innych pracowników w firmie. Polecam.

Robert Śmiechowski

Klient, przedsiebiorca

Jestem zadowolona ze współpracy z Wektorem Wiedzy. Kontakt i obieg informacji był bardzo dobry. Nie mam zastrzeżeń.

Klient

Główna Księgowa

Bardzo profesjonalna firma z pełnym zakresem dodatkowych pomocy. Materiały dydaktyczne i bardzo dobra wiedza teoretyczna, i praktyczna daje gwarancję jakości, i godnego polecenia.

Klient

Księgowa

Kim jesteśmy?

Od roku 2011, często mierząc się z wieloma przeszkodami, rozwijamy skrzydła i codziennie staramy się być coraz lepsi. Dla Ciebie i Twojej firmy, dla nas, dla innych, dla planety. Przez ponad dekadę nabraliśmy sporej praktyki, dlatego wiemy jak uczyć, żeby nauczyć.

Szkolimy pracowników działów księgowych, kadrowych i wielu innych. Nasze szkolenia i kursy obejmują najbardziej aktualny zestaw wiedzy praktycznej, przekazywanej przez trenerów praktyków z minimum 10-cio letnim doświadczeniem w branży i 5 lat w szkoleniach.

W naszym portfolio znajdziesz:

400+

Cenionych trenerów

Od 2011 roku współpracujemy z trenerami, ekspertami którzy w branży są od min. 10 lat.

1500 +

Spotkań szkoleniowych rocznie

Z naszymi trenerami średnio rocznie organizujemy ponad 1500 spotkań szkoleniowych.

7000 +

Uczestników szkoleń i kursów rocznie

Razem z trenerami średnio rocznie szkolimy ponad 7000 pracowników z całej Polski.