Czy chcesz doskonalić swoje umiejętności w zakresie rachunkowości budżetowej jednostek samorządu terytorialnego? Zmagasz się ze złożonymi regulacjami w finansach publicznych i potrzebujesz wsparcia w interpretacji przepisów?
Zdajemy sobie sprawę, jak skomplikowane bywają codzienne wyzwania związane z rachunkowością i sprawozdawczością budżetową w JST, dlatego przygotowaliśmy kurs, który wyposaży Cię w praktyczne umiejętności stosowania kluczowych przepisów finansów publicznych w księgowości gmin, powiatów, województw i ich związków – oparty na rzeczywistych przykładach i rozwiązaniach opracowanych, abyś mógł od razu przekuć zdobytą wiedzę w efektywne działanie, eliminując wątpliwości interpretacyjne i ograniczając ryzyko błędów.
Temat 1 – Czym jest rachunkowość budżetowa? Najważniejsze definicje oraz podstawy prawne – uchwała budżetowa jako podstawowy dokument finansowy jednostki.
1. Elementarne informacje z zakresu rachunkowości:
2. Najważniejsze akty prawne stosowane przez jednostki sektora finansów publicznych w zakresie rachunkowości oraz sprawozdawczości:
3. Główne pojęcia z zakresu rachunkowości oraz finansów publicznych:
4. Zadania i gospodarka JST: gminy, powiatu, województwa:
5. CUW – wspólne usługi w samorządzie – modele tworzenia i zasady działania Samorządowych Centrów Usług Wspólnych na poziomie lokalnym i regionalnym.
6. Uchwała budżetowa jako fundament finansów JST – struktura i elementy budżetu JST, w tym specyfika budżetu miasta na prawach powiatu, związków JST i metropolii.
7. Zarządzanie budżetem – kto może dokonywać zmian i jak?
Temat 2 – Dochody JST w świetle nowej ustawy z 1 października 2024 r. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – praktyczne aspekty.
1. Wieloletnia prognoza finansowa (WPF) jako narzędzie długoterminowego planowania:
2. Dochody JST w świetle ustawy z 1 października 2024 r.:
3. Źródła dochodów JST – z podziałem na dochody bieżące i majątkowe, dochody cywilnoprawne i publicznoprawne ze szczególnym uwzględniłem zapisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
4. Dotacje z budżetu JST:
5. Administracja zespolona w powiecie – trudne obszary współpracy: problemy w funkcjonowaniu urzędów pracy, inspektoratów nadzoru budowlanego i komend PSP w strukturze powiatowej.
6. Klasyfikacja budżetowa w praktyce JST:
7. System Monitorowania Usług Publicznych (SMUP) – istotne zapisy w rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji budżetowej, zasady stosowania.
8. Zasady ponoszenia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych:
Temat 3 – Polityka rachunkowości – przepisy prawa, dobre praktyki.
1. Podstawy rachunkowości i system finansów publicznych w JST:
2. Polityka rachunkowości:
3. Księgi rachunkowe i dowody księgowe:
4. Pojęcie konta księgowego i jego funkcjonowanie:
Temat 4 – Ewidencja księgowa typowych zdarzeń gospodarczych występujących w JST oraz jednostkach podległych.
1. Rachunkowość zintegrowana:
2. Zasady ewidencji księgowej w JST:
3. Rezerwy, zaangażowania budżetu i wyniku wykonania budżetu – podstawowe informacje, ewidencja księgowa.
4. Ewidencja księgowa w samorządowych zakładach budżetowych:
Temat 5 – Aktywa obrotowe i aktywa trwałe w ewidencji księgowej jednostki.
1. Aktywa obrotowe:
2. Aktywa trwałe:
3. Ewidencja księgowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:
4. Rozliczenia specjalne i zagadnienia podatkowe:
Temat 6 – Klasyfikacja budżetowa: najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie paragrafów wydatków – wprowadzenie do sprawozdawczości budżetowej.
1. Klasyfikacja budżetowa:
2. Wprowadzenie do sprawozdawczości budżetowej:
Temat 7 – Najważniejsze sprawozdania budżetowe – zasady sporządzania, wykazywania danych oraz najczęściej występujące nieprawidłowości.
1. Sprawozdania Rb-27S oraz Rb-27ZZ – podstawowe regulacje:
2. Sprawozdania Rb-28S oraz Rb-28NWS:
3. Sprawozdanie Rb-30S z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych:
4. Sprawozdanie Rb-34S z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
5. Nieprawidłowości w sprawozdaniach budżetowych m.in.:
Temat 8 – Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych oraz sprawozdanie finansowe – zasady sporządzania i wykazywania danych.
1. Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych – sprawozdania RB-Z, RB-N, RB-ZN:
2. Sprawozdania finansowe samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych:
3. Bilans jednostki budżetowej i zakładu budżetowego – ujęcie aktywów trwałych i obrotowych, zobowiązania, fundusze własne, wynik finansowy.
4. Rachunek zysków i strat jednostki – klasyfikacja kont:
5. Zestawienie zmian w funduszu jednostki – ewidencja księgowa zakupu inwestycji i środków trwałych, wpływ wyniku finansowego na fundusz JST.
6. Informacja dodatkowa.
7. Etapy przygotowania ksiąg do zamknięcia oraz do sporządzenia sprawozdania finansowego:
Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie oraz studiów podyplomowych zakresie: rachunkowości, prawa Unii Europejskiej i prawa pracy; autorka publikacji z dziedziny finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, szkoleniowiec, redaktor naczelna dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa".
Wysokiej klasy specjalista, trener. Posiada 25-letni staż pracy na stanowiskach głównego księgowego, dyrektora finansowego, prezesa zarządu oraz kontrolera finansowego w dużych i średnich przedsiębiorstwach. Od wielu lat zajmuje się szkoleniami w obszarach m.in. rachunkowości, finansów, zarządzania dla jednostek sektora finansów publicznych oraz komercji. Podczas szkoleń i treningów szczególny nacisk kładzie na przekazanie wiedzy popartej licznymi przykładami, umiejętne wykorzystanie poznanej wiedzy oraz nabytych umiejętności w pracy codziennej uczestników szkoleń.
Skorzystaj z bezpiecznych płatności i rozłóż zakup na wygodne dla Ciebie raty lub zapłać online czy przelewem!
Cena kursu [netto]:
3.390,00 zł
Dofinansowanie kursu
Aleksy Kotala
tel: 459 569 641
Dolnośląskie
Zachodniopomorskie
Podlaskie
Warmińsko-Mazurskie
Podkarpackie
Lubuskie
Sylwia Baran
tel: 459 569 042
Opolskie
Pomorskie
Łódzkie
Świętokrzyskie
Śląskie
Małopolskie
Lidia Jawniak
tel: 573 568 972
Wielkopolskie
Mazowieckie
Kujawsko-Pomorskie
Lubelskie
Od 2011 roku zaufało nam ponad 15 000 firm i instytucji
Opinie
o nas!
Szkolenie zorganizowane w sposób profesjonalny. Prowadzący posiadał zarówno dużą wiedzę, którą umiał w przystępny sposób przekazać, jak i duże pokłady cierpliwości.
Agnieszka Nowak
Księgowa
Szkolenie z podatków jest realizowane na bardzo wysokim poziomie. Wszystko bardzo sprawnie zorganizowane a dostarczone materiały po szkoleniu rzeczywiście są bardzo pomocne i przydatne do wykorzystania dla innych pracowników w firmie. Polecam.
Robert Śmiechowski
Klient, przedsiebiorca
Jestem zadowolona ze współpracy z Wektorem Wiedzy. Kontakt i obieg informacji był bardzo dobry. Nie mam zastrzeżeń.
Klient
Główna Księgowa
Bardzo profesjonalna firma z pełnym zakresem dodatkowych pomocy. Materiały dydaktyczne i bardzo dobra wiedza teoretyczna, i praktyczna daje gwarancję jakości, i godnego polecenia.
Klient
Księgowa
Kim jesteśmy?
Od roku 2011, często mierząc się z wieloma przeszkodami, rozwijamy skrzydła i codziennie staramy się być coraz lepsi. Dla Ciebie i Twojej firmy, dla nas, dla innych, dla planety. Przez ponad dekadę nabraliśmy sporej praktyki, dlatego wiemy jak uczyć, żeby nauczyć.
Szkolimy pracowników działów księgowych, kadrowych i wielu innych. Nasze szkolenia i kursy obejmują najbardziej aktualny zestaw wiedzy praktycznej, przekazywanej przez trenerów praktyków z minimum 10-cio letnim doświadczeniem w branży i 5 lat w szkoleniach.
W naszym portfolio znajdziesz:
Od 2011 roku współpracujemy z trenerami, ekspertami którzy w branży są od min. 10 lat.
Z naszymi trenerami średnio rocznie organizujemy ponad 1500 spotkań szkoleniowych.
Razem z trenerami średnio rocznie szkolimy ponad 7000 pracowników z całej Polski.
2011-2025 Wektor Wiedzy Sp. z o.o. Wszelkie Prawa Zastrzeżone