Znasz wszystkie tajniki rachunkowości budżetowej? Wiesz, które akty prawne obowiązują jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej? Potrafisz prawidłowo stosować reguły obowiązujące w finansach publicznych i w rachunkowości budżetowej?
Przychodzimy z pomocą! Specjalnie z myślą o zawiłościach, z jakimi mierzą się na co dzień osoby związane z rachunkowością i sprawozdawczością budżetową przygotowaliśmy kurs, dzięki któremu podniesiesz swoje kompetencje w zakresie prawidłowego stosowania kluczowych praw i reguł obowiązujących w finansach i księgowości gmin, powiatów, województw i ich związków. Autorski program, przygotowany przez naszego eksperta w dziedzinie rachunkowości JST, wypełniony będzie realnymi problemami i sytuacjami, z którymi spotykają się samorządowcy w swojej codziennej pracy.
Temat 1 – Finanse publiczne – zasady prowadzenia gospodarki budżetowej gmin, powiatów, województw oraz samorządowych jednostek i zakładów budżetowych. (2 dni).
Podstawy prawne systemu finansów publicznych, rachunkowości oraz sprawozdawczości budżetowej i finansowej obowiązujące w Polsce – wykaz obowiązujących aktów prawnych oraz krajowych standardów i stanowisk Komitetu Standardów Rachunkowości.
Normatywne pojęcie finansów publicznych i zasady budżetowe:
Jednostki sektora finansów publicznych – formy i powiązanie organizacyjno–prawne jednostek sektora finansów publicznych oraz zasady ich funkcjonowania – specyficzna rola Banku Gospodarstwa Krajowego w systemie finansów publicznych.
Zakres działania gminy, powiatu i województwa:
Samorządowe Centra Usług Wspólnych – zasady ich tworzenia i funkcjonowania w gminach, powiatach oraz województwach.
Uchwała budżetowa i jej załączniki jako podstawa samodzielnej gospodarki budżetowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku.
Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego i jej związek z uchwałą budżetową na dany rok.
Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego w świetle ustawy z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – nowy katalog dochodów na rok 2025 oraz zasady ustalania potrzeb finansowych JST:
Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego w świetle ustawy o finansach publicznych i przepisów innych ustaw – dochody bieżące a dochody majątkowe, dochody cywilnoprawne a dochody dotyczące niepodatkowych należności publicznoprawnych oraz szczególna rola art. 60-67 ustawy o finansach publicznych i błędne opodatkowanie VAT należności publicznoprawnych niepodatkowych gmin, powiatów, województw.
Zasady rozliczania pobranych dochodów budżetowych związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego – wieloletni problem dotyczący rozliczania zadań zleconych na przykładzie funduszu alimentacyjnego i gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu państwa.
Szczegółowość wydatków budżetu jednostek samorządu terytorialnego – wydatki bieżące, a wydatki majątkowe oraz przykłady błędnego finansowania z wydatków bieżących nakładów brutto na środki trwałe.
Zasady udzielania i rozliczania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Zakres kompetencji do dokonywania zmian w budżecie oraz wykonywanie budżetu gminy, powiatu oraz województwa oraz szczególna rola planu finansowego:
Problemy związane z funkcjonowaniem administracji zespolonej w powiecie dotyczących urzędów pracy, nadzoru budowlanego i KPPSP.
Klasyfikacja budżetowa i jej zastosowanie w planowaniu i wykonywaniu budżetu jednostki samorządu terytorialnego – zmiany w klasyfikacji budżetowej oraz ich zastosowanie w roku 2025.
System Monitorowania Usług Publicznych (SMUP).
Dyscyplina finansów publicznych – zakres odpowiedzialności organów, kierowników, pracowników i innych osób za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Temat 2 – Zasady rachunkowości budżetowej gmin, powiatów, województw oraz samorządowych jednostek i zakładów budżetowych (3 dni).
Ustawa o rachunkowości i jej zastosowanie w gminach, powiatach, województwach – słownik podstawowych kategorii ekonomicznych obowiązujących w finansach publicznych i w rachunkowości w Polsce.
Majątek i źródła jego pochodzenia oraz ich ujęcie w bilansie samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego.
Podmiot rachunkowości i specyfika rachunkowości budżetowej gmin, powiatów oraz województw oraz zasady podziału ksiąg rachunkowych na:
Polityka rachunkowości gminy, powiatu oraz województwa – zasady grupowania operacji gospodarczych istotnych dla specyfiki danej jednostki samorządu terytorialnego, a polityka rachunkowości samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
Nadrzędne i szczególne zasady rachunkowości budżetowej gmin, powiatów, województw obowiązujące w 2025 roku.
Charakterystyka planu kont dla budżetu (organu finansowego) gminy, powiatu oraz województwa – zasady funkcjonowania kont dla budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Charakterystyka planu kont dla podatków (organu podatkowego) gminy i miasta.
Charakterystyka planu kont dla samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych wykonujących budżet.
Charakterystyka planu kont dla połączonych ksiąg i wspólnego rachunku bankowego budżetu (organu finansowego) gminy, powiatu oraz województwa z księgami i rachunkiem bankowym urzędu (urzędu gminy i miasta, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego) – rachunkowość małych jednostek samorządu terytorialnego i związków jednostek samorządu terytorialnego.
Zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w rachunkowości budżetowej gmin, powiatów oraz województw w roku 2025.
Ewidencja księgowa dochodów i wydatków budżetowych, należności i zobowiązań budżetowych oraz przychodów i kosztów w samorządowej jednostce budżetowej wykonującej budżet gminy, powiatu oraz województwa.
Ewidencja księgowa dochodów i wydatków rachunku dochodów własnych oświaty (WRD), należności i zobowiązań rachunku dochodów własnych oświaty oraz przychodów i kosztów w samorządowej jednostce budżetowej oświaty wykonującej budżet gminy, powiatu oraz województwa i wyodrębniony plan finansowy rachunku dochodów własnych oświaty.
Ewidencja księgowa dochodów i wydatków budżetowych, należności i zobowiązań oraz przychodów i kosztów w samorządowej jednostce budżetowej wykonującej zadania zlecone gminy, powiatu oraz województwa.
Ewidencja księgowa rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów w samorządowej jednostce budżetowej wykonującej budżet gminy, powiatu oraz województwa.
Ewidencja księgowa zaangażowania budżetu w samorządowej jednostce budżetowej wykonującej budżet gminy, powiatu oraz województwa.
Powiązanie oraz rozliczenie dochodów i wydatków realizowanych przez samorządowe jednostki budżetowe z budżetem (organem finansowym) w zakresie zadań własnych i zleconych.
Ewidencja księgowa dochodów i wydatków budżetowych, należności i zobowiązań budżetu w zakresie zadań własnych i zleconych realizowanych przez samorządowe jednostki budżetowe w księgowości budżetu (organu finansowego) gminy, powiatu oraz województwa.
Ewidencja księgowa wyniku wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w księgowości budżetu (organu finansowego) gminy, powiatu oraz województwa.
Ewidencja księgowa przychodów i kosztów oraz rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów w urzędzie gminy i miasta, starostwie powiatowym oraz w Urzędzie Marszałkowskim w zakresie dochodów ujętych w księgach budżetu (organu finansowego) dotyczących:
Ewidencja księgowa dochodów i wydatków, należności i zobowiązań, przychodów i kosztów oraz rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów w samorządowym zakładzie budżetowym.
Ewidencja księgowa aktywów obrotowych:
Ewidencja księgowa aktywów trwałych.
Centralizacja rozliczeń w VAT jednostek samorządu terytorialnego – ewidencja księgowa dochodów i wydatków, należności i zobowiązań, przychodów i kosztów oraz rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów z podatkiem VAT w samorządowej jednostce budżetowej i w samorządowym zakładzie budżetowym objętym centralizacją rozliczeń w VAT, w tym w zakresie mechanizmu podzielonej płatności i białej listy VAT.
Ewidencja księgowa wyniku finansowego samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego i jego ustalenie za dany rok wpływ podatku VAT na wynik finansowy za dany rok.
Wynik finansowy samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego, a wynik wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego i ich wzajemne powiązanie – wpływ podatku VAT na wynik wykonania budżetu gminy, powiatu oraz województwa za dany rok.
Schematy księgowań i przykłady z praktyki.
Temat 3 – Nowa sprawozdawczość budżetowa na rok 2025 (3 dni).
Obowiązki sprawozdawcze jednostek samorządu terytorialnego za poszczególne okresy sprawozdawcze roku 2025.
Sprawozdawczość typu „RB” w zakresie budżetu jednostki samorządu terytorialnego – nowe zasady sporządzania sprawozdań typu „RB” obowiązujące od 2025 roku.
Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego: RB-27S, RB-27ZZ, RB-PDP, RB-28S, RB-28NWS, RB-NDS, RB-30S, RB-34S, RB-50 i RB-ST.
Problematyka tzw. sprawozdań pomocniczych dot. zadań finansowanych z państwowych funduszy celowych tj. Rb-33 i Rb-40.
Sprawozdawczość typu „RB” w zakresie operacji finansowych oraz ich specyfika dla sprawozdań RB-Z i RB-N oraz RB-ZN.
Elementy składowe sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego, a zasady sporządzania jednostkowego sprawozdania finansowego przez samorządową jednostkę budżetową i samorządowy zakład budżetowy za dany rok.
Powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami bilansu samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego.
Powiązanie kont księgowych i paragrafów klasyfikacji budżetowej z poszczególnymi pozycjami rachunku zysków i strat samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego.
Powiązanie kont księgowych poszczególnymi pozycjami zestawienia zmian funduszu samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego.
Powiązanie kont księgowych poszczególnymi pozycjami informacji dodatkowej samorządowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dot. informacji dodatkowej i ich zastosowanie w praktyce.
Przygotowanie do sporządzenia sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego za dany rok – omówienie obowiązku dotyczącego eliminowania wzajemnych rozliczeń.
Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego – wykaz jednostek objętych bilansem skonsolidowanym.
Powiązanie sprawozdawczości budżetowej ze sprawozdawczością finansową – analiza zgodności danych i przykłady nieprawidłowości występujących w praktyce.
Odpowiedzi na pytania.
Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”.
Autor projektu pierwszego stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych.
Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.
Skorzystaj z bezpiecznych płatności i rozłóż zakup na wygodne dla Ciebie raty lub zapłać online czy przelewem!
Cena kursu [netto]:
3.390,00 zł
Dofinansowanie kursu
Aleksy Kotala
tel: 459 569 641
Dolnośląskie
Zachodniopomorskie
Podlaskie
Warmińsko-Mazurskie
Podkarpackie
Lubuskie
Sylwia Baran
tel: 459 569 042
Opolskie
Pomorskie
Łódzkie
Świętokrzyskie
Śląskie
Małopolskie
Lidia Jawniak
tel: 573 568 972
Wielkopolskie
Mazowieckie
Kujawsko-Pomorskie
Lubelskie
Od 2011 roku zaufało nam ponad 15 000 firm i instytucji
Opinie
o nas!
Szkolenie zorganizowane w sposób profesjonalny. Prowadzący posiadał zarówno dużą wiedzę, którą umiał w przystępny sposób przekazać, jak i duże pokłady cierpliwości.
Agnieszka Nowak
Księgowa
Szkolenie z podatków jest realizowane na bardzo wysokim poziomie. Wszystko bardzo sprawnie zorganizowane a dostarczone materiały po szkoleniu rzeczywiście są bardzo pomocne i przydatne do wykorzystania dla innych pracowników w firmie. Polecam.
Robert Śmiechowski
Klient, przedsiebiorca
Jestem zadowolona ze współpracy z Wektorem Wiedzy. Kontakt i obieg informacji był bardzo dobry. Nie mam zastrzeżeń.
Klient
Główna Księgowa
Bardzo profesjonalna firma z pełnym zakresem dodatkowych pomocy. Materiały dydaktyczne i bardzo dobra wiedza teoretyczna, i praktyczna daje gwarancję jakości, i godnego polecenia.
Klient
Księgowa
Kim jesteśmy?
Od roku 2011, często mierząc się z wieloma przeszkodami, rozwijamy skrzydła i codziennie staramy się być coraz lepsi. Dla Ciebie i Twojej firmy, dla nas, dla innych, dla planety. Przez ponad dekadę nabraliśmy sporej praktyki, dlatego wiemy jak uczyć, żeby nauczyć.
Szkolimy pracowników działów księgowych, kadrowych i wielu innych. Nasze szkolenia i kursy obejmują najbardziej aktualny zestaw wiedzy praktycznej, przekazywanej przez trenerów praktyków z minimum 10-cio letnim doświadczeniem w branży i 5 lat w szkoleniach.
W naszym portfolio znajdziesz:
Od 2011 roku współpracujemy z trenerami, ekspertami którzy w branży są od min. 10 lat.
Z naszymi trenerami średnio rocznie organizujemy ponad 1500 spotkań szkoleniowych.
Razem z trenerami średnio rocznie szkolimy ponad 7000 pracowników z całej Polski.
2011-2025 Wektor Wiedzy Sp. z o.o. Wszelkie Prawa Zastrzeżone