Program
Temat 1 – Wprowadzenie do tematyki zamówień publicznych – główne założenia tej gałęzi prawa.
- Jakie przepisy składają się na system zamówień publicznych? Kto musi je stosować?
-
- Czy zamówień dokonywać najtaniej, najlepiej jakościowo czy może chodzi o zachowanie konkurencji między wykonawcami? Prawo zamówień publicznych w systemie finansów publicznych, powielenie zasady z zakresu finansów publicznych
- Prawo zamówień publicznych, a Kodeks cywilny – co z liczeniem terminów?
- Przegląd przepisów innych ustaw niezbędnych do stosowania Prawa zamówień publicznych – co oprócz ustawy PZP i KC?
- Zakres przedmiotowy obowiązywania ustawy – w jakich sytuacjach stosujemy PZP, a kiedy możemy od tego odstąpić?
-
- Nowe definicje ustawowe i skutki z tym związane w tym definicja zamówienia publicznego i pisemności – co jest zamówieniem, jakie są rodzaje zamówień, kiedy kończy się postępowanie?
- Progi kwotowe i związane z nimi procedury udzielania zamówień: uproszczona i podstawowa,
- Nowe zasady łączenia różnych zamówień,
- Dzielenie zamówienia na części (art. 6a uprzedniej PZP, a art. 30 ust 4 Nowej PZP
- Sformułowanie „podobne dostawy” – jak oceniać? – aspekty praktyczne,
- Wyłączenia ustawowe.
- Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia – sporządzenie dokumentacji w postępowaniach.
-
- Analiza potrzeb zamawiającego – kiedy trzeba zrobić? Jak zrobić?
- Konflikt interesów – różnice między PZP, a wytycznymi w zakresie kwalifikowalności – kto składa oświadczenia i zamieszcza informacje w dokumentacji?
- Nowości w zakresie komunikowania się z wykonawcą w tym komunikacja ustna – czy wszystko musimy przesyłać drogą elektroniczną? Co z dokumentami pisemnymi?
- Opis przedmiotu zamówienia,
- Czym jest pierwsze zamówienie przy obliczaniu terminu ustalenia wartości zamówienia,
- Tryby postępowania – różnice wynikające z nowej PZP w tym Tryb Podstawowy,
- Specyfikacja istotnych warunków zamówienia, a SWZ – różnice pomiędzy dawnymi rozwiązaniami a wprowadzonymi w 2021 roku,
- Opis potrzeb i wymagań jako novum,
- Informowanie Prezesa UZP o złożonych ofertach i wnioskach o dopuszczenie do postępowania oraz raportowanie,
- Aspekty Społeczne.
Temat 2 – Przygotowywanie dokumentacji w postępowaniu przetargowym.
- Dokumentacja w postępowaniu:
-
- warunki podmiotowe udziału w postępowaniu i dokumenty potwierdzające ich spełnienie, – co znaczy sformułowanie: dokumenty aktualne na dzień ich złożenia?
- podmiotowe środki dowodowe,
- przedmiotowe środki dowodowe – związane z tym zasady prowadzenia aukcji elektronicznej,
- zasady składania dokumentów wraz z ofertą oraz odrębnie na wezwanie zamawiającego, a także uzupełnianie dokumentów – kiedy i jakie dokumenty składa wykonawca?
- wykluczenie wykonawcy z postępowania – przyczyny i dokumentowanie wykluczenia,
- wykonawcy ubiegający się wspólnie o udzielenie zamówienia różnica w zakresie dotychczasowego art. 23 ust 6 oraz nowych 58 ust 4 wraz z art. 60.
- Tryby postępowania:
-
- terminy,
- negocjacje jako dogrywka w trybie podstawowym – wprowadzenie zasady ulepszania ofert,
- nowe czynności w procedurach przetargowych z podziałem na zamówienia poniżej (w tym tryb podstawowy) i powyżej progów unijnych,
- nowe zasady dotyczące zamówień na usługi społeczne,
- Czy można zastosować aukcje elektroniczną w procedurze odwróconej?
Temat 3 – Wybór oferty przez Zamawiającego oraz możliwe przyczyny unieważnienia postępowania.
- Wybór najkorzystniejszej oferty:
-
- definicja oraz forma składania oferty – omówienie praktycznych aspektów, jak prawidłowo złożyć ofertę,
- treść oferty , elementy składowe – o czym należy pamiętać na etapie sporządzania oferty?
- oferta częściowa – czym się charakteryzuje?
- rodzaje podpisów – w jaki sposób należy podpisać dokumentację?
- Jakie mogą być przyczyny odrzucenia oferty przez Zamawiającego?
- kryteria oceny ofert – czy muszą być matematycznie mierzalne, czy można oceniać subiektywnie?
- zawiadomienie o wyniku postępowania – kogo należy zawiadomić, jaka musi być treść zawiadomienia oraz kiedy i kogo zawiadamiamy o odrzuceniu oferty,
- zawarcie umowy – elektronicznie, pisemnie? Kiedy dochodzi do zawarcia umowy?
- ogłoszenie o udzieleniu zamówienia – powinność techniczna.
2.Unieważnienie postępowania:
-
- unieważnienie postępowania – w jakich przypadkach może dojść do unieważnienia?
- Środki ochrony prawnej w przypadku unieważnienia postępowania – czy wykonawca ma prawo złożyć wówczas odwołanie,
- Sankcje z powodu niewłaściwie dokonanego unieważnienia – co zagraża zamawiającemu?
Temat 4 – Prawidłowe formułowanie umowy – jak zabezpieczyć interes zamawiającego bez naruszania równości stron? Jak wypełnić wymogi ustawowe co do treści umowy? – zajęcia praktyczne
-
- forma umowy – czy umowa musi być ‘”na papierze” czy elektronicznie?
- zaliczki/płatności częściowe – kiedy muszą być dokonane, jak prawidłowo zabezpieczyć interes stron po dokonaniu zaliczek lub płatności częściowych?
- zmiany umowy – kiedy można ustawowo, kiedy na podstawie postanowień umowy? Czy spór rozstrzygnięty w sądzie jest podstawą do zmiany umowy, czy w zamówieniach publicznych można zawrzeć ugodę zmieniającą umowę?
- Odstąpienie od umowy lub jej wypowiedzenie,
- kiedy jest możliwe oraz czy można rozwiązać umowę mocą porozumienia stron?
- unieważnienie umowy – kiedy i kto ma prawo żądania unieważnienia zawartej umowy? Co to oznacza i jakie są tego konsekwencje?
- zabezpieczenie należytego wykonania umowy – kiedy można skorzystać z zabezpieczenia oraz co zrobić gdy gwarant odmawia zapłaty?
- Klauzule abuzywne – czego nie wolno ujmować w umowie, jakie są zasady odpowiedzialności wykonawcy? Zwłoka czy opóźnienie?
- Raport z realizacji – obowiązek, który należy wykonać w określonych sytuacjach ale czy zawsze gdy one wystąpią? Wyłączenia od tego obowiązku,
- Klauzule waloryzacyjne –Czy musi być aneks? Jak dowodzić konieczność zmian na podstawie klauzul waloryzacyjnych i czy jest to zależne od woli obu stron czy dzieje się mocą umowy?
Temat 5 – Środki ochrony prawnej i kontrola zamówień publicznych.
- Środki ochrony prawnej:
-
- Co może wykonawca, gdy nie zgadza się z działaniem/zaniechaniem zamawiającego? Czy zawsze ma prawo złożenia odwołania? Co musi zrobić aby odwołanie było złożone skutecznie?
- Kto może złożyć odwołanie?
- Kto może przystąpić do odwołania i co daje przystąpienie do odwołania? Kiedy należy w interesie wykonawcy do odwołania przystąpić?
- Jak się bronić przed zarzutami odwołującego?
- Co po wyroku KIO? Jak wypełnić powinności orzeczenia oraz co w sytuacji, gdy zmawiający zgadza się z treścią odwołania – co musi wówczas wykonać?
- Sąd zamówień – kiedy składać skargę i gdzie ją składać?
2. Kontrola zamówień publicznych:
-
- Sankcje – korekty, pomniejszenia, dyscyplina finansów publicznych – kiedy i jakiemu zamawiającemu zagrażają konsekwencje?
- Wpis na listę beneficjentów wykluczonych – komu zagraża, jak się odwoływać?
- Przykładowe możliwości obrony – procedura administracyjna czy cywilna – do jakiego sądu?
- Co zrobić aby odzyskać zwrócone dofinansowanie – czy w ogóle można?
- Konsekwencje personalne dla pracowników za niewłaściwe prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia – zasady odpowiedzialności.