Dodatkowe dokumenty dla celów KSeF – praktyczne rozwiązania

13.10.2025 | 10:00- 15:00 | Lech Janicki 

Czy wiesz, jakie dokumenty wewnętrzne mogą uratować Twoją firmę przed zakwestionowaniem kosztów przez organy podatkowe? Zastanawiasz się, jak udokumentować wydatki na usługi niematerialne, posiłki z kontrahentami czy imprezy integracyjne, aby były kosztem podatkowym w dobie KSeF? Chcesz dowiedzieć się, jaką treść powinny zawierać te dodatkowe dokumenty oraz jakich zapisów nie powinno się w nich zamieszczać?

Faktura (a w niedalekiej przyszłości faktura wystawiona w KSeF) to nie wszystko – poza nią, dla właściwego zaksięgowania określonych zdarzeń, potrzebną są inne dokumenty (tzw. podkładki): oświadczenia, opinie, umowy, porozumienia czy regulaminy.

Zmiana formy faktury na ustrukturyzowaną nie zwalnia nas z obowiązku opisywania i dekretowania dokumentów we właściwy sposób. Mimo że faktury w formie elektronicznej trafią najczęściej wprost do naszego systemu księgowego, wyzwaniem dla wielu jednostek będzie właściwy obieg dokumentów w firmie, gromadzenie „podkładek” i opisywanie zdarzeń udokumentowanych fakturą ustrukturyzowaną.

Mając świadomość skali tych wyzwań, przygotowaliśmy szkolenie, podczas którego szczególny nacisk zostanie położony na tematykę dodatkowej dokumentacji (np. korespondencji mailowej z kontrahentami czy opinie służb technicznych). Na spotkaniu, pokażemy Ci praktyczne rozwiązania i przykłady, które każdy przedsiębiorca i księgowy może wdrożyć w swojej firmie.

Na spotkanie zapraszamy w szczególności:

  • pracodawców i właścicieli firm,
  • członków zarządów,
  • głównych księgowych,
  • pracowników działów finansowo-księgowych,
  • doradców podatkowych,
  • specjalistów ds. podatków,
  • osoby odpowiedzialne za obieg dokumentów w firmie,
  • pracowników działów HR i administracji zajmujących się regulaminami, delegacjami czy dokumentacją pracowniczą,
  • wszystkich zainteresowanych omawianą tematyką.

Dzięki udziałowi w tym szkoleniu:

  • dowiesz się, jakie dodatkowe dokumenty („podkładki”) są niezbędne, aby faktury z KSeF zostały prawidłowo ujęte w księgach,
  • poznasz procedury obiegu dokumentów w firmie, w tym sposoby opisywania informacji, których nie ma w fakturze,
  • nauczysz się rozróżniać wydatki na reklamę i reprezentację oraz poznasz praktyczne metody ich dokumentowania,
  • otrzymasz przykłady dokumentów dla usług niematerialnych, delegacji, wydarzeń firmowych czy podnoszenia kwalifikacji pracowników,
  • zrozumiesz, jak dokumentować świadczenia pracownicze i zdarzenia gospodarcze, aby uniknąć dodatkowego przychodu po stronie pracownika,
  • przeanalizujesz praktyczne przykłady związane z remontami, ulepszeniami, korzystaniem ze sprzętu i samochodów służbowych.

Zapisz się już dziś i zadbaj o bezpieczeństwo podatkowe swojej firmy w dobie KSeF!

Zaprasza:

Lech Janicki – Prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 18 lat zajmuje się problematyką podatkową i prawną. Przez wiele lat pracownik i współpracownik czołowych firm doradztwa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu ogólnego prawa podatkowego oraz podatków bezpośrednich.

Autor i współautor publikacji oraz komentarzy z zakresu prawa podatkowego oraz prawa pracy na łamach m.in. Rzeczpospolitej i Gazety Prawnej, doświadczony wykładowca szkoleń z zakresu prawa podatkowego (ok. 1500 przeprowadzonych szkoleń).

 

 

Opis

PROGRAM:

  1. Optymalizacja dokumentów dla potrzeb KSeF.
  2. Faktury wystawione w KSeF a praktyczne problemy dokumentacyjne po stronie użytkowników.
  3. Jakie kroki należy podjąć po otrzymaniu faktury ustrukturyzowanej z KSeF, która trafia do naszego systemu?
  4. Obieg dokumentów w firmie – procedury i sposób „opisania” informacji, które nie wynikają wprost z danych zawartych na fakturze, a mają istotny wpływ na prawidłowe ujęcie faktury w księgach.
  5. Jakie „podkładki” należy stworzyć dla faktur wystawionych w KSeF i kiedy jest to szczególnie istotne?
  6. Co jeśli otrzymamy błędną fakturę lub taką, która nas nie dotyczy?
  7. Pilotowanie dokumentów z KSeF – uprawnienia oraz kontakt się z kontrahentami w kwestiach faktur.
  8. Rola optymalizacji dokumentów w firmie.
  9. „Podkładki księgowe” na gruncie CIT i PIT – czym są i dlaczego podnoszą poziom bezpieczeństwa podatkowego?
    • Umowy z kontrahentami.
    • Oświadczenia.
    • Korespondencja handlowa i mailowa.
    • Opisywanie faktur.
    • Klauzule umowne.
    • Raporty z wykonanych prac.
    • Regulaminy wewnątrzfirmowe.
    • Oświadczenia pracowników.
    • Dokumenty delegacyjne.
    • Umowy z pracownikami/B2B.
    • Zdjęcia, PDF-y, nagrania video.
  10. „Obrót dokumentów w firmie” w dobie KSeF – jak skłonić pracowników, kadrę zarządzającą i kontrahentów do właściwego „opisywania” dokumentów?
  11. Dokumentowanie usług niematerialnych w dobie KSeF (np. usługi: promocyjne, doradcze, prawne, zarządcze, kontrolne, konkursy, akcje premiowe, sponsoring, reklama, imprezy dla kontrahentów itp.)
  12. Jak rozróżnić reklamę od reprezentacji i które wydatki należy wyłączyć z kosztów firmy?
  13. Jak dokumentować wydatki na posiłki z kontrahentami, aby stanowiły one koszty podatkowe w dobie KSeF?
  14. Jakie „podkładki” pozwalają uniknąć ryzyka wyłączenia z kosztów wydatków mających cechy reprezentacyjne?
  15. Jak skonstruować imprezy dla kontrahentów, szkolenia produktowe itp., aby wydatek był w kosztach, a po stronie uczestników nie było przychodu? Rola programu imprezy, zaproszeń, korespondencji mailowej itd.
  16. Jak rozróżnić remont od ulepszenia i jaką treść powinna zawierać pisemna opinia służb technicznych firmy dotycząca kwalifikacji środków trwałych, remontów oraz prac ulepszeniowych? Praktyczne przykłady takich pism i studium przypadków.
  17. Jak przygotować dokument polecenia wyjazdu służbowego, aby rozliczanie delegacji było łatwiejsze? Praktyczne przykłady na dokumentach.
  18. Firmowy regulamin podróży służbowych w dobie KSeF – jakie zapis mogą w nim być, aby nie było wątpliwości, które wydatki muszą być zwrócone przez pracodawcę, a które nie?
  19. Umowy z członkami zarządów, rad nadzorczych, zleceniobiorcy i wykonawcy umów o dzieło, praktykanci i stażyści, osoby ubiegające się o pracę – rozliczenie wydatków związanych z tymi osobami i ich dokumentowanie.
  20. Jak stworzyć skuteczny regulamin korzystania z samochodów służbowych, laptopów, telefonów, tabletów i innego sprzętu firmowego?
  21. Samochód w firmie dla pracownika/pracownika mobilnego/członka zarządu/osoby na B2B – wszelkie skutki podatkowe w praktyce oraz ryczałty samochodowe po zmianach z 2022 r.
  22. Jak dokumentować świadczenia z ZFŚS oraz jak przygotować oświadczenia pracowników o ich sytuacji życiowej, aby uniknąć ryzyka zakwestionowania tych wydatków przez organ podatkowy?
  23. Jak udokumentować w dobie KSeF organizowane przez firmę wydarzenia, aby wydatki na nie stanowiły kosztu podatkowego, a po stronie pracowników nie było przychodu?
    • Imprezy integracyjne.
    • Wyjazdy pracownicze.
    • Wigilie.
    • Uroczyste kolacje.
    • Pikniki rodzinne.
    • Imprezy otwarte.
  24. Napoje, artykuły spożywcze (herbata, kawa, napoje, ciastka) zużywane podczas imprez integracyjnych, konferencji, szkoleń, spotkań, targów i eventów – praktyczne studium przypadków.
  25. Jakie dokumenty są potrzebne do „podkładki” pod imprezy dla pracowników – harmonogramy, zdjęcia, prezentacje, teksty wystąpień oraz materiały szkoleniowe.
  26. Podnoszenie kwalifikacji pracowników – jakie dokumenty są potrzebne, by zaliczyć te wydatki do kosztów i żeby nie było przychodu po stronie pracownika?
    • Umowy o dokształcanie.
    • Oświadczenia pracowników.
    • Dokumenty wskazujące na powiązanie szkoły/kursu/uczelni ze stanowiskiem w firmie.
  27. Podkładki w CIT Estońskim – „ciężar dowodu” przy ukrytych zyskach i wydatkach niezwiązanych z działalnością gospodarczą w dobie KSeF.

W 2024 roku przeszkoliliśmy ponad 7500 pracowników z ponad 1600 firm, którzy ocenili przekazywanie wiedzy Naszych Trenerów na:

  • 5,6/6 ocena za wiedzę i kompetencje
  • 5,7/6 – ocena w jaki sposób przekazywana jest wiedza

Państwa opinia jest dla nas ważna.
Dziękujemy za zaufanie!

Zarezerwuj miejsce wybierz termin i ilość uczestników!

Cena szkolenia [netto]:

347,00 

Cena dla użytkowników platformy: 0,00 zł  Szczegóły >>

Podobne szkolenia i kursy:

Od 2011 roku zaufało nam ponad 15 000 firm i instytucji

Opinie

o nas!

Szkolenie zorganizowane w sposób profesjonalny. Prowadzący posiadał zarówno dużą wiedzę, którą umiał w przystępny sposób przekazać, jak i duże pokłady cierpliwości.

Agnieszka Nowak

Księgowa

Szkolenie z podatków jest realizowane na bardzo wysokim poziomie. Wszystko bardzo sprawnie zorganizowane a dostarczone materiały po szkoleniu rzeczywiście są bardzo pomocne i przydatne do wykorzystania dla innych pracowników w firmie. Polecam.

Robert Śmiechowski

Klient, przedsiebiorca

Jestem zadowolona ze współpracy z Wektorem Wiedzy. Kontakt i obieg informacji był bardzo dobry. Nie mam zastrzeżeń.

Klient

Główna Księgowa

Bardzo profesjonalna firma z pełnym zakresem dodatkowych pomocy. Materiały dydaktyczne i bardzo dobra wiedza teoretyczna, i praktyczna daje gwarancję jakości, i godnego polecenia.

Klient

Księgowa

Kim jesteśmy?

Od roku 2011, często mierząc się z wieloma przeszkodami, rozwijamy skrzydła i codziennie staramy się być coraz lepsi. Dla Ciebie i Twojej firmy, dla nas, dla innych, dla planety. Przez ponad dekadę nabraliśmy sporej praktyki, dlatego wiemy jak uczyć, żeby nauczyć.

Szkolimy pracowników działów księgowych, kadrowych i wielu innych. Nasze szkolenia i kursy obejmują najbardziej aktualny zestaw wiedzy praktycznej, przekazywanej przez trenerów praktyków z minimum 10-cio letnim doświadczeniem w branży i 5 lat w szkoleniach.

W naszym portfolio znajdziesz:

400+

Cenionych trenerów

Od 2011 roku współpracujemy z trenerami, ekspertami którzy w branży są od min. 10 lat.

1500 +

Spotkań szkoleniowych rocznie

Z naszymi trenerami średnio rocznie organizujemy ponad 1500 spotkań szkoleniowych.

7000 +

Uczestników szkoleń i kursów rocznie

Razem z trenerami średnio rocznie szkolimy ponad 7000 pracowników z całej Polski.

Przejdź do treści