Kurs podatku VAT oraz podatków dochodowych w podmiotach medycznych 2024

Interesuje Cię temat kosztów oraz ich korygowania w Twojej placówce medycznej? Zdajesz sobie sprawę, jak ważne jest skuteczne zarządzanie podatkami w sektorze medycznym i jakie konsekwencje mogą wyniknąć z niedostatecznej wiedzy w tym zakresie? Chciałbyś/chciałabyś zrozumieć, jak prawidłowo rozliczać różne rodzaje transakcji podatkowych w obszarze opieki zdrowotnej, aby uniknąć ewentualnych konfliktów z organami podatkowymi?

Skorzystaj z wiedzy naszych doświadczonych ekspertów i zapisz się na kurs podatku VAT oraz podatków dochodowych w podmiotach medycznych, który dostarczy nie tylko odpowiedzi na wiele wątpliwości ale przede wszystkim wyposaży Cię w praktyczne wskazówki przydatne w codziennej pracy. Celem kursu jest przekazanie, utrwalenie oraz zaktualizowanie wiedzy oraz umiejętności w zakresie rozliczenia podatku VAT oraz CIT w podmiotach w branży medycznej, uwzględniające ich specyfikę.

 

Na kurs podatku VAT oraz CIT w podmiotach medycznych zapraszamy w szczególności:

  • pracowników działów finansowo-księgowych jednostek medycznych,
  • osoby, które zajmują się rozliczaniem podatków w podmiotach z branży medycznej,
  • kierowników placówek medycznych,
  • specjalistów ds. podatkowych obsługujących klientów powiązanych z branżą medyczną,
  • osoby, które chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat podatków w kontekście placówek medycznych.

 

Dzięki udziałowi w kursie podatku VAT i CIT zyskasz szereg korzyści:

  • zrozumiesz skomplikowane zasady podatkowe związane z VAT i CIT, umożliwiające skuteczne ich stosowanie w praktyce,
  • nauczysz się zasad ustalania przychodów w podmiotach medycznych,
  • zidentyfikujesz potencjalne błędy podatkowe, co jest kluczowe dla uniknięcia konsekwencji finansowych i problemów z organami podatkowymi,
  • opanujesz skuteczne zarządzanie finansami placówki medycznej,
  • podniesiesz swoje kompetencje zawodowe i poszerzysz zakres swoich umiejętności.

 

Już dziś zainwestuj w swój rozwój zawodowy poprzez udział w kursie!

Opis

Dodatkowe informacje o kursie podatku VAT oraz CIT w podmiotach medycznych:

  • Kurs w trybie Online.
  • Czas trwania: 4 spotkań po 6 godzin zegarowych,
  • Termin ustalimy indywidualnie po wcześniejszej rezerwacji (dodaj do koszyka).
  • Darmowe konsultacje: w ciągu 7 dni od szkolenia z prowadzącym ekspertem.
  • Materiały szkoleniowe: kluczowe informacje dostępne pod ręką!
  • Możliwość przeprowadzenia kursu dla Twoich pracowników w formie zamkniętej.

Jeśli chcesz skorzystać z dofinansowania:

  1. Przejdź na te stronę >>
  2. Zostaw kontakt do siebie
  3. Poczekaj na kontakt z naszej strony 1-2 dni.

Program

Temat 1 – Podatek VAT w podmiotach medycznych (2 dni).

  1. Krajowy System e-Faktur (KSeF) zamiast Centralnego Rejestru i jego zastosowanie w podmiocie medycznym, jako wystawiającym i otrzymującym faktury. Uprawnienia do korzystania z KSeF.
    • Co to jest KSeF i do czego ma służyć?
    • Pojęcie faktury ustrukturyzowanej, tj. wystawianej w ramach KSeF.
    • Akceptacja odbiorcy faktury ustrukturyzowanej.
    • Wystawienie, otrzymanie i przesłanie faktury ustrukturyzowanej.
    • Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych i związane z tym skutki dla podatnika.
    • Faktury korygujące w KSeF.
    • Faktura uproszczona i faktury do paragonu, a KSeF.
    • Faktura zaliczkowa w KSeF.
    • Dostęp do faktur w KSeF.
  2. Omówienie aktualnych schematów JPK w zakresie zgodności oznaczeń JPK z KSeF, symbole GTU i procedur z JPK na fakturach wystawianych przez podmiot medyczny.
    • Podstawa opodatkowania i podatek należny od poszczególnych rodzajów transakcji.
    • Dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące poszczególne dostawy i usługi (GTU – klasyfikacja z punktu widzenia sprzedawanych towarów i usług).
    • Dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące powiązania pomiędzy podatnikiem, a kontrahentami innymi niż jednostki budżetowe.
    • Faktura do paragonu (ujęcie w ewidencji VAT) oraz faktura uproszczona w nowym JPK_VAT.
    • Oznaczenia dowodów sprzedaży – kiedy podatnik ma je zastosować?
      • Dokument wewnętrzny.
      • Faktura do paragonu.
      • Dokument z kasy fiskalnej.
    • Dodatkowe oznaczenia/kody dowodów nabycia u podatnika.
  3. Symbole PKWiU i kody CN oraz ich zastosowanie na fakturach wystawianych przez podmiot medyczny.
  4. Faktury objęte mechanizmem podzielonej płatności i wydłużenie terminu w zakresie ich stosowania do 2025 roku.
  5. Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania przez podmiot medyczny – wybrane zagadnienia.
    • Usługi opieki medycznej.
    • Obligatoryjna metoda kasowa w służbie zdrowia – m.in. kserokopie dokumentacji medycznej dla Sądów.
    • Badania kliniczne.
    • Usługi najmu i refaktura mediów.
    • Podstawa opodatkowania i jej korekty.
    • Świadczenia kompleksowe jednostki medycznej, a VAT.
    • Stawki VAT w działalności jednostki medycznej – nie zawsze zwolnienie.
  6. Pozostałe kwestie dotyczące rozliczenia podatku VAT przez podmiot medyczny.
    • Odliczenie podatku naliczonego przez podmiot medyczny.
    • Odliczenie według struktury sprzedaży oraz korekty (sygnalizacja tzw. prewskaźnika).
    • Mechanizm podzielonej płatności przez podmiot medyczny.
    • Transakcje międzynarodowe (np. WNT, import i eksport usług, kwestia Brexitu) przez podmiot medyczny – wybrane problemy.
    • Zasady przeliczania kwot wyrażonych w walucie obcej.
    • Zakup produktów rolnych od rolnika ryczałtowego i faktura VAT RR.
    • Czynności nieodpłatne przez podmiot medyczny.
    • Zwolnienie podmiotowe przez podmiot medyczny – wskazanie takiej możliwości dla mniejszych placówek;.
    • Biała lista i KUP, a Polski Ład.
    • Zmiany od 2023 r. (m.in. VAT SLIM 3).

 

Temat 2 – Podatek dochodowy w podmiotach medycznych (CIT, PIT – obowiązki Płatnika)  (2 dni).

  1. Podmiot medyczny jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych.
    • Zakres stosowania zwolnienia podmiotowego z CIT.
    • Zakres stosowania zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego z CIT (wydatki na cele statutowe i niestatutowe).
  2. Przychody podmiotu medycznego i zasady ich ustalania.
    • Przychody należne w działalności medycznej w kontekście rozliczeń z NFZ (kontraktowe i ponadkontraktowe) – w tym ustalanie momentu powstania przychodu w przypadku przesunięcia rozliczeń w ramach limitu oraz nadwykonań.
    • Przychody należne z tytułu wykonania usług medycznych na zasadach komercyjnych.
    • Refaktura, a przychód.
    • Moment wykonania usługi.
      • Usługi wykonywane przez podmioty współpracujące – lekarzy, pielęgniarki, konsultantów, wolontariuszy itp.
      • Badania kliniczne, analizy, diagnostyka.
      • Ekspertyzy dla sądów i prokuratur.
      • Usługi szkoleniowe, (w tym współpraca z uczelniami w zakresie kształcenia).
      • Usługi reklamowe.
      • Usługi najmu oraz dzierżawy.
      • Usługi hotelowe i gastronomiczne.
    • Zasady rozliczania:
      • przychodów w naturze,
      • przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych.
    • Zasady dokonywania korekty przychodów – w tym m.in. z tytułu:
      • błędów w wystawionych fakturach,
      • kwestionowania przez NFZ rozliczeń wykazanych przez podmiot medyczny świadczeń medycznych.
  1. Koszty w działalności leczniczej.
    • Koszty uzyskania przychodów.
      • Kwalifikacja ogólna.
      • Celowość / dokumentowanie.
    • Podział na koszty bezpośrednie i pośrednie w działalności leczniczej.
    • Zasady potrącalności kosztów w czasie – koszty „bezpośrednie” i „pośrednie”.
    • Koszty rozliczane metodą kasową.
    • Jak określić, które z wydatków są, a które nie są powiązane z celami statutowymi?
    • Koszty podmiotów przekształcanych u następców prawnych.
    • Wydatkowanie środków na działalność statutową, a przekształcenie.
    • Korekta roczna podatku VAT w kosztach uzyskania przychodu.
    • Zasady ujmowania wierzytelności nieściągalnych w kosztach podatkowych.
    • Zasady dokumentowania kosztów.
    • Zasady korygowania kosztów w działalności leczniczej.
      • Termin uregulowania zapłaty za faktury dokumentujące wydatki zaliczane do kosztów bezpośrednich oraz pośrednich.
      • „Wyjście” towaru z magazynu, a brak zapłaty – konsekwencje w zakresie korekty kosztów.
      • Kontrowersje związane z momentem ujęcia korekty kosztów w rozliczeniach podatkowych podmiotu leczniczego – korekta „na bieżąco”, czy „wstecznie”?
      • Rozłożenie płatności na raty przez dostawcę, a konieczność korekty kosztów.
      • Regulowanie należności w kolejnych okresach rozliczeniowych skutkujące „kasowym” ujęciem kosztów – korzyści dla podmiotu leczniczego.
      • Brak zapłaty za faktury z tytułu nabycia bądź wytworzenia środka trwałego albo wartości niematerialnych i prawnych – obowiązkowa korekta w odniesieniu do amortyzacji.
  1. Amortyzacja podatkowa składników majątku w podmiocie medycznym.
    • Kryteria zaliczenia składnika majątku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
    • Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nie podlegające amortyzacji podatkowej.
    • Zasady określania wartości początkowej – w tym m.in. otrzymanie przez podmiot medyczny sprzętu medycznego.
    • Ulepszenie środka trwałego – wpływ na wartość początkową oraz odpisy amortyzacyjne.
    • Przyłączenie oraz odłączenie części składowych i części peryferyjnych – wpływ na wysokość odpisów amortyzacyjnych.
    • Metody oraz stawki amortyzacji.
    • Straty w środkach trwałych oraz likwidacja środka trwałego, w tym inwestycji w obcym środku trwałym.
    • Zaniechane inwestycje.
    • Leasing środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
    • Środki trwałe sfinansowane z dotacji UE – zasady ich rozliczania przez podmiot leczniczy.
  2. Zasady sporządzania deklaracji podatkowych CIT-8 przez podmioty medyczne.
    • Znaczenie przychodów i kosztów bilansowych.
    • Przychody zwolnione z opodatkowania.
    • Przychody niepodlegające opodatkowaniu.
    • Przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych.
    • Dochody wolne od podatku.
    • Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.
    • Koszty lat ubiegłych.
    • Korekty przychodów i kosztów.
    • Kalkulacja podatku.
  3. Podatek u źródła (WHT).
    • Konstrukcja opodatkowania – zasady poboru podatku przez płatnika.
    • Należyta staranność/certyfikat rezydencji – warunki stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
    • Przegląd świadczeń występujących w podmiotach medycznych podlegających opodatkowaniu podatkiem u źródła.
  4. Koszty pracownicze/obowiązki płatnika.
    • Moment ujęcia kosztów pracowniczych i składek ZUS od 2023 r.
    • Przegląd wybranych kosztów pracowniczych – świadczenia pozapłacowe.
    • Zasady poboru zaliczki od 01.01.2023 r. – oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki.
  5. Zagadnienia wybrane
    • Podatek minimalny – wyłączenia dla spółek medycznych.
    • Ulga na złe długi.
    • Płatności bezgotówkowe/split payment/biała lista.
    • Raportowanie schematów podatkowych w podmiotach z branży medycznej.
    • Obowiązki sprawozdawcze i informacyjne w podmiotach medycznych.
    • Planowane zmiany w przepisach.

Prowadzący

Marcin Otręba – doradca podatkowy, Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UW. Posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach podatków pośrednich. Autor wielu publikacji dla biuletynu VAT, wydawnictwa INFOR. Wykładowca na uczelni wyższej. Wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu. Zdobywał doświadczenie w międzynarodowych firmach zajmując się podatkiem VAT. Trener Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej.

Paweł Dymlang – doradca podatkowy (nr 10987), prawnik, wykładowca i trener, autor licznych publikacji książkowych i prasowych o tematyce podatkowej (wyd. Beck, Wolters Kluwer, Infor). Powoływany jako ekspert w dziedzinie podatków w wystąpieniach telewizyjnych i radiowych. Kilkunastoletnie doświadczenie w doradztwie podatkowym zdobył jako pracownik organów podatkowych, spółki doradztwa podatkowego oraz instytucji finansowych. Z tematyki podatkowej przeprowadził przeszło 2000 szkoleń otwartych oraz zamkniętych dla biznesu oraz administracji publicznej. Od lat prowadzi własną kancelarię prawną i zajmuje się obsługą przedsiębiorców polskich i zagranicznych.

W 2023 roku przeszkoliliśmy ponad 7500 pracowników z ponad 1600 firm, którzy ocenili przekazywanie wiedzy Naszych Trenerów na:

  • 5,6/6 ocena za wiedzę i kompetencje
  • 5,7/6 – ocena w jaki sposób przekazywana jest wiedza

Państwa opinia jest dla nas ważna.
Dziękujemy za zaufanie!

Zarezerwuj miejsce - wybierz miasto z rozwijanej listy (ceny netto), termin ustalimy indywidualnie:

1.790,00 

5/5

Podobne kursy i szkolenia:

Od 2011 roku zaufało nam ponad 15 000 firm i instytucji

Opinie

o nas!

Szkolenie z podatków jest realizowane na bardzo wysokim poziomie. Wszystko bardzo sprawnie zorganizowane a dostarczone materiały po szkoleniu rzeczywiście są bardzo pomocne i przydatne do wykorzystania dla innych pracowników w firmie. Polecam.

Robert Śmiechowski

Klient, przedsiebiorca