Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2025 r.

Wstęp – zmiany w podatku VAT od 2025 roku

Na stronach RCL pojawił się projekt ustawy z dnia 24 czerwca 2024 r., zmieniający ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług implementujący dyrektywę Rady (UE) 2020/285 z dnia 18 lutego 2020 r. Dyrektywa 2020/285 ma zostać zaimplementowana do krajowego porządku prawnego we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej najpóźniej do 31 grudnia 2024 r.

 

Jakie zmiany wprowadzi ustawa o zmianie VAT?

Niniejsza ustawa zmieniająca zakłada wprowadzenie do polskiego porządku prawnego dwóch ważnych zmian w ustawie o VAT.

  • procedury SME (tj. procedury szczególnej), polegającej na stosowaniu w Polsce zwolnienia podmiotowego przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej w naszym kraju, bez względu na wielkość sprzedaży (tzw. państwo członkowskie zwolnienia – MESEX) oraz z drugiej strony- wprowadzenie regulacji o charakterze formalnym względem polskich podatników korzystających ze zwolnienia od podatku od wartości dodanej w innych państwach członkowskich. W tym drugim przypadku Polska będzie państwem członkowskim obsługującym sprawy polskich podatników, potwierdzającym kwalifikacje do stosowania przez nich zwolnienia z VAT w innych krajach, w których wykonują oni działalność gospodarczą. Tym samym Polska staje się tzw. państwem członkowskim siedziby działalności gospodarczej podatnika (MSEST) .
  • W zakresie reguł ustalania miejsca świadczenia wykonywanych na rzecz podatników usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy – w przypadku, gdy obecność uczestnika imprezy jest wirtualna. Po drugie, nowe zasady określania miejsca świadczenia obejmują również usługi związane z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną, taką jak targi i wystawy, w tym również świadczenie usług przez organizatorów tej działalności – w przypadku, gdy są one świadczone na rzecz osoby niebędącej podatnikiem (o ile usługa jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana nabywcy wirtualnie).

 

Zwolnienie podmiotowe dla nierezydentów

Jeżeli chodzi o możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego przez nierezydentów, wprowadzane regulacje dopuszczają możliwość korzystania przez tę grupę podatników ze zwolnienia w innych krajach, pod warunkiem, że roczny obrót danego podatnika znajduje się poniżej progu stosowanego przez dany kraj (Polska: 200.000 zł.). Dodatkowo zakłada się, że nierezydent może korzystać ze zwolnienia z VAT w innym państwie, jeśli jego roczny obrót w UE w poprzednim i bieżącym roku wynosił nie więcej niż 100.000 EUR.

Polscy podatnicy chcący skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT w innym państwie członkowskim UE, będą powiadamiać o tym państwo swojej siedziby (MSEST). Ci podatnicy otrzymają na potrzeby rozliczeń niepowtarzalny numer identyfikacyjny, służący stosowaniu zwolnienia od podatku VAT w państwie członkowskim zwolnienia. Jako, że wytyczne dyrektywy VAT określają obowiązki sprawozdawcze podatników korzystających ze zwolnienia w państwie członkowskim zwolnienia, Polska jest zobowiązana jako MSEST do przyjmowania informacji kwartalnych o osiąganych obrotach od podatników SME, posiadających siedzibę na terytorium Polski, za każdy kwartał roku podatkowego. W konsekwencji, przedsiębiorca stosujący zwolnienie z VAT w innym państwie, będzie miał obowiązek przekazywania informacji kwartalnych w ciągu miesiąca od końca danego kwartału do krajowego urzędu skarbowego. Informacje kwartalne, w zależności od decyzji państwa członkowskiego, mogą być przedkładane drogą elektroniczną na warunkach wskazanych w przepisach.

 

Opodatkowanie usług wirtualnego wstępu i wydarzeń transmitowanych

Druga ważna zmiana w ustawie o VAT dotyczy dwojakiego rodzaju usług tj. usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usługi pomocnicze związane z usługami wstępu na te imprezy- jeśli są to usługi świadczone na rzecz podatnika. Aktualnie wszystkie tego rodzaju świadczenia, opodatkowane są w państwie w którym się faktycznie odbywają (art. 28g ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast usługi związane z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną, taką jak targi i wystawy, w tym świadczenie usług przez organizatorów takiej działalności, a także świadczenie usług pomocniczych do tej działalności – realizowane dla konsumentów, opodatkowane są obecnie w miejscu, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana (art. 28g ust. 2 ustawy o VAT).

Od 1 stycznia 2025 r., usługi wirtualnego wstępu (tylko i wyłącznie) na wydarzenia kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, świadczone na rzecz podatników, obciążone będą podatkiem zgodnie z regułą ogólną z art. 28b ustawy o VAT. Oznacza to, że miejscem świadczenia tych usług będzie, miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Z kolei usługi związane z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną, taką jak targi i wystawy, w tym świadczenia usług przez organizatorów takiej działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie (tylko i wyłącznie), świadczone na rzecz konsumentów, będą objęte podatkiem zgodnie z zasadą szczególną – w państwie, w którym konsument posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

 

Podsumowanie

Modyfikowane przez unijnego ustawodawcę regulacje, mają istotne znaczenie dla wielu podatników, w szczególności tych, którzy dokonują transgranicznych świadczeń. Wprowadzają od dawna oczekiwaną przez mniejsze podmioty zmianę przepisów, tj. zwolnienie od podatku VAT dla działalności wykonywanej przez nierezydentów w innych państwach UE, upraszczającą rozliczenia podatników i sprzyjającą wzrostowi i rozwojowi handlu transgranicznego. Niezależnie od tego, dla szeregu usług oferowanych nabywcom w formie cyfrowej za pośrednictwem Internetu, nowe przepisy porządkują miejsce świadczenia tych usług, przenosząc ich opodatkowanie do państwa rzeczywistej konsumpcji świadczeń.

 

Artykuł napisany przez:

kica

Jolanta Kica

Absolwentka Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, absolwentka prawa na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Radca prawny oraz doradca podatkowy. Posiada wieloletnie doświadczenie oraz ugruntowaną wiedzę w zakresie rachunkowości i prawa podatkowego, a także prawa cywilnego i gospodarczego. Współpracuje z największymi firmami na Dolnym Śląsku. Autor związany z wydawnictwem Wolters Kluwer oraz Wiedza i Praktyka oraz C.H Beck. Doświadczony trener z zakresu podatków i księgowości m.in. dla Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, korporacji prawniczych i firm szkoleniowych.

Inne wpisy:

Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2025 r.
Raportowanie schematów podatkowych MDR w kontekście wyroku TK sygn. akt K 13/20
Wycofanie majątku firmowego i przekazanie go do majątku osobistego – jak należy opodatkować na gruncie podatku VAT?
Opodatkowanie Fundacji Rodzinnych, zmiany w podatku od nieruchomości oraz VAT od zaliczek
Planowane zmiany w ustawie o rachunkowości – kryteria wielkości jednostek