Zastanawiasz się, jak zoptymalizować proces zamknięcia roku finansowego? Potrzebujesz praktycznych wskazówek, które pozwolą Ci uniknąć kosztownych błędów? Chcesz rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące zamknięcia roku i uzyskać wsparcie ekspertów?

Zamknięcie roku podatkowego nieuchronnie obliguje pracowników działów księgowości do podjęcia trudu rozliczenia podatkowego nadzorowanej jednostki. Jak co roku, należy przeanalizować zdarzenia gospodarcze zaistniałe w przedsiębiorstwie i skonfrontować je z przepisami oraz bieżącym orzecznictwem podatkowym.

Przedmiotowe szkolenie ma na celu przybliżyć Ci zmieniającą się nieustannie problematykę dotyczącą stosowania przepisów prawa podatkowego. Dodatkowo przedstawione zostaną najnowsze interpretacje organów podatkowych oraz orzeczenia sądów administracyjnych. Pozwoli to uchwycić ewentualne ryzyka związane z ewidencjonowaniem poszczególnych operacji gospodarczych.

Na kurs Akcja Bilans zapraszamy w szczególności:

Czego się dowiesz na kursie Akcja Bilans?

Udział w “Akcji Bilans 2024” to inwestycja, która nie tylko ułatwi zamknięcie roku finansowego, ale także wpłynie pozytywnie na dalsze działania finansowo-księgowe w organizacji!

Zamknij rok bez stresu – zaktualizuj swoją wiedzę i sporządź bilans za 2024!

Program kursu Akcja Bilans

Kliknij w temat aby rozwinąć więcej..

Rachunkowość
  1. Wprowadzenie
  2. Podstawy prawne sporządzania sprawozdań finansowych.
    • Odpowiedzialność głównego księgowego, kierownika jednostki i organu nadzorującego za księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe.
    • Elementy sprawozdania finansowego.
    • Forma sprawozdania finansowego.
    • Najnowsze zmiany w ustawie o rachunkowości, rozporządzeniach oraz krajowych standardach rachunkowości ze szczególnym uwzględnieniem:
      • nowych limitów w zakresie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych,
      • zmian kwot uprawniających do stosowania uproszczeń,
      • podwyższenia progów zobowiązujących do badania sprawozdań finansowych,
      • dodatkowych danych, o które należy uzupełnić księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
    • Uproszczenia przy prowadzeniu ksiąg i sporządzaniu sprawozdania finansowego.
    • Weryfikacja i udokumentowanie założenia kontynuacji działalności zgodnie z Krajowym Standardem Rachunkowości nr 14 “Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności”.
  3. Harmonogram zamknięcia roku.
  4. Zasady sporządzania rocznego sprawozdania finansowego.
    • Bilans
    • Rachunek zysków i strat – nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie wykazywania działalności przewidzianej do zaprzestania lub zaprzestanej.
    • Zestawienie zmian w kapitale własnym.
    • Rachunek przepływów pieniężnych.
      • Metoda bezpośrednia, a praktyczne jej wykorzystanie.
      • Sposób ustalenia przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej według metody pośredniej.
      • Metodologia sporządzania w oparciu o Krajowy Standard Rachunkowości nr 1 – rozbudowany przykład praktyczny.
    • Informacja dodatkowa – jak sporządzić ją w sposób kompletny?
    • Sprawozdanie z działalności – jakie informacje należy ujawnić, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości oraz Krajowym Standardem Rachunkowości nr 9 „Sprawozdanie z działalności”?
  5. Zagadnienia szczegółowe.
    • Zdarzenia po dacie bilansu w świetle Krajowego Standardu Rachunkowości nr 7.
    • Ujmowanie przychodów zgodnie z nowym Krajowym Standardem Rachunkowości nr 15 „Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów”.
      • Zasady ustalania i ujmowania przychodów ze sprzedaży dóbr.
      • Umowy sprzedaży zawarte na szczególnych warunkach.
        • Pośrednictwo.
        • Sprzedaż komisowa.
        • Sprzedaż warunkowa.
        • Sprzedaż ze wstrzymaną dostawą.
        • Sprzedaż promocyjna.
        • Przychody z tytułu ponadstandardowej gwarancji.
      • Zmniejszenia przychodów.
        • Pomniejszenie przychodów o zwroty.
        • Sprzedaż wysyłkowa.
        • Rabaty i opusty.
        • Dodatkowe ustalenia umów sprzedaży.
  1. Ustalanie i sprawdzanie stanu aktywów i pasywów za pomocą inwentaryzacji.
    • Spis z natury.
    • Potwierdzenie sald.
    • W drodze weryfikacji.
    • Rozliczenie i ujęcie w księgach różnic inwentaryzacyjnych.
  2. Pytania i dyskusja.
Zamknięcie roku podatkowego

Część 1 – Część teoretyczna.

  1. Rozliczenie przychodów na przełomie roku.
    • Moment powstania obowiązku podatkowego w CIT.
    • Zapłata z góry za usługi realizowane po zakończeniu roku.
    • Refakturowane media.
    • Niezapłacone odsetki.
    • Dotacja na nabyty środek trwały z uwzględnieniem zmian przepisów obowiązujących od 2024r.
    • Otrzymane odszkodowania i wydatki sfinansowane przedmiotowym odszkodowaniem.
    • Usługi ciągłe na przełomie roku.
  2. Rozliczenie kosztów na przełomie roku w ujęciu bilansowym i podatkowym.
    • Koszty pośrednie – ujęcie w księgach rachunkowych jako moment poniesienia kosztu podatkowego – praktyczne kazusy.
    • Korekta faktur kosztowych (i przychodowych), z uwzględnieniem faktur na przełomie roku.
    • Leasing operacyjny traktowany w księgach jako finansowy.
    • Niezapłacone odsetki.
    • Amortyzacja – różnice, amortyzacja degresywna, jednorazowe odpisy u małego i dużego podatnika.
    • Amortyzacja i sprzedaż samochodu osobowego o wartości 300 000 zł.
    • Zaliczanie do kosztów podatkowych ułamka kapitału zapasowego.
  3. Korekta wstępna na zakończenie roku w związku z przejściem na CIT Estoński z nowym rokiem podatkowym.
  4. Podatek minimalny – nowe obowiązki w rozliczeniu rocznym za 2024 r. dla wybranych jednostek.
  5. Wejście w życie JPK CIT – moment wejścia w życie i zasady udostępniania organom podatkowym.
  6. Różnice w bilansowym i podatkowym rozliczaniu różnic kursowych.
  7. Różnice w rozliczaniu dywidendy otrzymanej z zagranicy, a otrzymanej od polskiej spółki.

Część 2 – Część praktyczna.

  1. Praktyczne rozliczenie zeznania rocznego CIT-8.
    • Właściwe podzielenie przychodów na kapitałowe zyski i inne źródła przychodów.
    • Ustalenie, które z przedstawionych propozycji będą ujęte do zeznania rocznego CIT-8.
    • Korekta podstawy opodatkowania w kontekście „ulgi na złe długi”.
    • Ujęcie (bądź nieujmowanie) przychodów z tytułu m.in.:
      • zbycia składników majątkowych firmy,
      • otrzymanych odszkodowań,
      • uzyskania nieodpłatnych świadczeń,
      • spłaty zobowiązań niepieniężnych w formie rzeczowej,
      • objęcia udziałów w zamian za wkład niepieniężny,
      • umorzenia lub przedawnienia zobowiązania podatkowego,
      • korekty dokonanej zgodnie z ustawą VAT, powodującą zwiększenie podatku naliczonego do odliczenia (np. przy sprzedaży samochodu w czasie trwania tzw. okresu korekty),
      • otrzymania majątku z tytułu wystąpienia lub likwidacji spółki osobowej.
    • Porównanie rozliczenia w kosztach nieściągalnych wierzytelności (art. 16 ust. 1 pkt. 25 u.p.d.o.p.), odpisu aktualizacyjnego (art. 16 ust. 1 pkt. 26a u.p.d.o.p.), a zastosowanie ulgi za złe długi.
  2. Wykazanie w zeznaniu rocznym ulg i odliczeń, w tym m.in.:
  • ulga B+R,
  • ulga na ekspansję,
  • ulga na innowacyjnych pracowników,
  • ulga dla wspierających sport, kulturę i edukację,
  • odliczenie darowizn.
  1. Obowiązki informacyjne płatników podatku u źródła (CIT-10Z, IFT-2R, PIT-8AR, IFT-1R) – wybrane przykłady praktyczne.
Zamknęcie roku w VAT
  1. Zamknięcie roku w podatku VAT – ustalenie proporcji oraz preproporcji, korekta roczna podatku naliczonego, zmiany SLIM VAT 3.
    • Dlaczego podatek VAT jest w pewnym sensie również podatkiem rocznym? Wpływ korekty VAT na rozliczenie w podatku dochodowym.
    • Zasady ustalania proporcji – zmiany SLIM VAT 3.
      • Jakie transakcje bierzemy pod uwagę przy obliczaniu współczynnika proporcji?
      • Zaokrąglanie wskaźnika proporcji.
      • Proporcja ustalana z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego.
    • Korekta roczna podatku naliczonego:
      • sposób ujęcia,
      • praktyczne przykłady.
    • Korekta podatku naliczonego związana ze zmianą przeznaczenia środka trwałego, w tym korekta VAT naliczonego przy sprzedaży samochodu na wybranych przykładach.
  2. Podatek VAT jako koszt uzyskania przychodu.
    • Kiedy podatek należny będzie mógł być kosztem podatkowym?
    • Kiedy podatek naliczony będzie mógł być kosztem? Uwaga na transakcje zagraniczne z UE i spoza UE – podejście organów podatkowych.
  3. Działalność socjalna, promocyjna, reklamowa i reprezentacyjna związana z zakończeniem roku.
    • Opodatkowanie VAT niektórych wybranych świadczeń na potrzeby reprezentacji i reklamy – przekazanie kontrahentom „koszy prezentowych”, prezentu świątecznego w postaci butelki wina, gadżety reklamowe, przyjęcie świąteczne, wystrój firmy, czy imprezy integracyjno-promocyjne.
    • Działalność socjalna i inne świadczenia na rzecz pracowników i współpracowników – imprezy świąteczne, prezenty, bony i talony.
  4. Praktyczna checklista obowiązków podatnika VAT – czy pamiętasz m.in. o:
    • uldze na złe długi,
    • oznaczeniach GTU i procedurach w JPK,
    • oznaczeniach MPP na fakturach,
    • białej liście podatników VAT,
    • preproporcji VAT,
    • opodatkowaniu bonów i talonów.
  5. Zmiany przepisów dotyczące podatku VAT – podsumowanie roku 2024.
    • Podsumowanie skutków dla podatników najważniejszych zmian w podatku VAT.
    • Wybrane interpretacje, objaśnienia i komunikaty Ministra Finansów wydane w trakcie 2024r. w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących stosowania ww. zmian w podatku VAT.
    • Omówienie nadchodzących zmian w podatku od towarów i usług w 2025 r. oraz 2026r. (z uwzględnieniem KSeF).
  6. Najważniejsze wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE oraz orzeczenia polskiego Naczelnego Sądu Administracyjnego wydane w roku 2024, mające praktyczne znaczenie dla podatników.
    • Podatek VAT jako podatek zharmonizowany – decydujące znaczenie wyroków TSUE dla praktyki stosowania przepisów polskiej ustawy o VAT przez organy podatkowe i podatników.
    • Omówienie najważniejszych wyroków TSUE wydanych w trakcie 2024r. mających znaczenie dla polskich organów podatkowych i sądów.
    • Orzeczenia NSA jako istotne źródło interpretacji przepisów ustawy o VAT.
    • Omówienie najważniejszych orzeczeń NSA wydanych w trakcie 2024 r. mających znaczenie dla organów podatkowych i sądów.

Prowadzący kurs Akcja Bilans

Arkadiusz Lenarcik 

Dyrektor Departamentu Audytu, biegły rewident. Ukończył Akademię Ekonomiczną w Katowicach na kierunku rachunkowość. Karierę zawodową rozpoczął w dziale audytu ogólnopolskiej firmy audytorskiej, gdzie był przede wszystkim odpowiedzialny za całość prac związanych z badaniem sprawozdań finansowych. Posiada doświadczenie w zakresie badania sprawozdań finansowych zgodnie z Ustawą o Rachunkowości, jak i Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR/MSSF), ale także w realizacji zleceń z zakresu wyceny przedsiębiorstw. Brał udział w sporządzaniu pakietów konsolidacyjnych. Autor artykułów oraz wykładowca zagadnień z zakresu rachunkowości. Stały współpracownik naszej firmy.

Agnieszka Sadowska 

Doradca podatkowy (nr wpisu 11914), absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Wydziału Finansów i Rachunkowości Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu. Posiada ponad 15 – letnie doświadczenie zawodowe związane z prawem podatkowym. Początki swojej kariery zaczynała jako pracownik administracji skarbowej, m.in. w urzędzie skarbowym oraz w Krajowej Informacji Skarbowej. Obecnie jako in-house kieruje działem podatków jednej z większych spółek giełdowych z branży finansowej, a od 2013 roku prowadzi własną kancelarię doradztwa podatkowego. Doświadczony wykładowca, realizujący od 2011 roku z pasją szkolenia z zakresu prawa podatkowego (głównie podatek od towarów i usług oraz podatki dochodowe) dla firm szkoleniowych oraz Wyższej Szkoły Bankowej. Wyróżniona przez Stowarzyszenie Księgowych srebrną odznaką za zasłużenie dla środowiska księgowych.   Anna Dziura – wybitna specjalistka z zakresu podatku VAT, PIT i CIT. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w Regionalnej Izbie Obrachunkowej, Izbie Skarbowej oraz jako pracownik działu kontroli w Urzędzie Skarbowym. Aktualnie wykładowca na studiach podyplomowych. Współpracuje między innymi z Krajową Izbą Doradców Podatkowych w Szczecinie.

Anna Dziura 

Wybitna specjalistka z zakresu podatku VAT, PIT i CIT. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w Regionalnej Izbie Obrachunkowej, Izbie Skarbowej oraz jako pracownik działu kontroli w Urzędzie Skarbowym. Aktualnie wykładowca na studiach podyplomowych. Współpracuje między innymi z Krajową Izbą Doradców Podatkowych w Szczecinie.

Zarezerwuj miejsce - wybierz miasto z rozwijanej listy (ceny netto), termin ustalimy indywidualnie:

Skorzystaj z bezpiecznych płatności i rozłóż zakup na wygodne dla Ciebie raty lub zapłać online czy przelewem!

Cena kursu [netto]:

1.490,00 1.690,00 

Dofinansowanie kursu

Wystarczy uzupełnić formularz lub skontaktować się z naszym doradcą, a przedstawimy Państwu najlepsze rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb.

Aleksy Kotala

tel: 459 569 641
Dolnośląskie
Zachodniopomorskie
Podlaskie
Warmińsko-Mazurskie
Podkarpackie
Lubuskie

Sylwia Baran

tel: 459 569 042
Opolskie
Pomorskie
Łódzkie
Świętokrzyskie
Śląskie
Małopolskie

Lidia Jawniak

tel: 573 568 972
Wielkopolskie
Mazowieckie
Kujawsko-Pomorskie
Lubelskie


Podobne kursy i szkolenia:

Od 2011 roku zaufało nam ponad 15 000 firm i instytucji

Opinie

o nas!

Szkolenie zorganizowane w sposób profesjonalny. Prowadzący posiadał zarówno dużą wiedzę, którą umiał w przystępny sposób przekazać, jak i duże pokłady cierpliwości.

Agnieszka Nowak

Księgowa

Szkolenie z podatków jest realizowane na bardzo wysokim poziomie. Wszystko bardzo sprawnie zorganizowane a dostarczone materiały po szkoleniu rzeczywiście są bardzo pomocne i przydatne do wykorzystania dla innych pracowników w firmie. Polecam.

Robert Śmiechowski

Klient, przedsiebiorca

Jestem zadowolona ze współpracy z Wektorem Wiedzy. Kontakt i obieg informacji był bardzo dobry. Nie mam zastrzeżeń.

Klient

Główna Księgowa

Bardzo profesjonalna firma z pełnym zakresem dodatkowych pomocy. Materiały dydaktyczne i bardzo dobra wiedza teoretyczna, i praktyczna daje gwarancję jakości, i godnego polecenia.

Klient

Księgowa

Kim jesteśmy?

Od roku 2011, często mierząc się z wieloma przeszkodami, rozwijamy skrzydła i codziennie staramy się być coraz lepsi. Dla Ciebie i Twojej firmy, dla nas, dla innych, dla planety. Przez ponad dekadę nabraliśmy sporej praktyki, dlatego wiemy jak uczyć, żeby nauczyć.

Szkolimy pracowników działów księgowych, kadrowych i wielu innych. Nasze szkolenia i kursy obejmują najbardziej aktualny zestaw wiedzy praktycznej, przekazywanej przez trenerów praktyków z minimum 10-cio letnim doświadczeniem w branży i 5 lat w szkoleniach.

W naszym portfolio znajdziesz:

400+

Cenionych trenerów

Od 2011 roku współpracujemy z trenerami, ekspertami którzy w branży są od min. 10 lat.

1500 +

Spotkań szkoleniowych rocznie

Z naszymi trenerami średnio rocznie organizujemy ponad 1500 spotkań szkoleniowych.

7000 +

Uczestników szkoleń i kursów rocznie

Razem z trenerami średnio rocznie szkolimy ponad 7000 pracowników z całej Polski.