Podstawa prawna
Rozpoczęto już prace legislacyjne w sprawie zwolnień z obowiązku posiadania kasy fiskalnej.
Przypomnijmy, iż na podstawie art. 145a ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.
Z tego powodu praktycznie rokrocznie wydawane jest rozporządzenie w sprawie zwolnień w kasach fiskalnych, gdyż postanowienia te najczęściej wydawane są na okres jednego roku.
Dotychczasowe efekty prac
Już pod koniec października rozpoczęto prace nad kolejnym rozporządzeniem, które obowiązywać będzie od 1 stycznia do końca 2024 roku.
W §2 rozporządzenia przewiduje się, analogicznie jak w dokumencie z 2021 r., zwolnienie dla czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
Należą do nich m.in.:
- dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
- dostawa nieruchomości.
Szczegółowy załącznik zwolnionych dostawa towarów lub świadczenia usługo dostępny pod linkiem:
https://legislacja.gov.pl/projekt/12378157/katalog/13013065#13013065
Kryterium wartości sprzedaży
W nowym rozporządzeniu nadal proponuje się utrzymanie na dotychczasowym poziomie kryterium wartości sprzedaży, tj. 20 000 zł dla podmiotów kontynuujących, jak i dla rozpoczynających działalność gospodarczą. Oczywiście, w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku konieczne jest ustalenie proporcji tej kwoty.
Grupy podatników dodatkowo objęte zwolnieniem
Dodatkowo proponuje się zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji:
- podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł,
- podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy (w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym) kwoty 20 000 zł,
- podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział sprzedaży z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitej sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym sprzedaży”, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%,
- podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy sprzedaży:
- za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności,
- za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy
– będzie wyższy niż 80%.
Więcej projektowanych zmian na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
https://legislacja.gov.pl/projekt/12378157/katalog/13013065#13013065
Artykuł napisany przez:
Patrycja Kubiesa
Doradca podatkowy, członek Zarządu Małopolskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych oraz członek Stowarzyszenia Naukowego Prawa Podatkowego. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, szkoleniowiec, autorka wielu opracowań i artykułów w uznanych firmach i wydawnictwach w Polsce.