Opis
Dodatkowe informacje o szkoleniu z zarządzania procesami produkcyjnymi:
Szkolenie trwa 6 godzin zegarowych – 9:00 – 15:00
Jeśli termin nie odpowiada, otrzymasz nagranie ze szkolenia do obejrzenia do 7 dni po szkoleniu.
Otrzymujesz materiały szkoleniowe – kluczowe informacje w wersji elektronicznej.
Szkolenie z lepszego i efektywnego zarządzania procesami produkcyjnymi Lean Management skierowane jest do kadry kierowniczej, menedżerów, inżynierów odpowiedzialnych za planowanie i organizację procesów w firmie oraz dostaw.
Istnieje możliwość przeprowadzenia szkolenia w formie zamkniętej w Twojej firmie. Sprawdź zakładkę dofinansowanie i umów bezpłatna rozmowę.
Program
WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Prezentacja trenera i uczestników warsztatów.
- Omówienie głównych elementów warsztatów.
LEAN MANAGEMENT – WYKORYZSTANIE PRZESTRZENI PROBLEMÓW DO ZNALEZIENIA PRZESTRZENI MOŻLIWOŚCI.
- Podejście do filozofii LEAN i dostrzeganie problemów jako elementu do stwarzania możliwości wdrażania właściwych zmian.
- Drabiny korzyści z zastosowania podejścia LEAN w organizacji.
- Analiza strat w procesach w firmie produkcyjnej i wykorzystanie podejścia KAIZEN
do implementacji kluczowych usprawnień.
- Model mentalny i miary czynników jakości do realizacji optymalnych procesów ukierunkowanych na rzeczywiste potrzeby.
- Kompleksowa analiza zastosowania podejście LEAN w różnych obszarach firmy produkcyjnej.
- Architektura procesów biznesowych.
TECHNIKI I METODY OPTYMALIZACJI PRODUKCJI.
- Promocja i ustalenie polityki wprowadzenia systemu 5″S” w zakładzie.
- Stworzenie planu wdrożenia programu 5″S”.
- Wyznaczenie obszarów, w których zostanie wdrażany system 5″S”,
- Omówienie procedur wdrożenia programu 5″S” krok po kroku.
- Propagowanie systemu 5″S”
- Geneza metody SMED.
- Główne korzyści wynikające z krótkich czasów przezbrojeń.
- Etapy przezbrajania maszyn – przestawienie czteroetapowego modelu przezbrajania maszyn i urządzeń.
- Prezentacja wybranych metod i technik pomocniczych.
- Przedstawienie japońskich doświadczeń z zakresu stosowania metody SMED – przykłady z firm produkcyjnych.
- KOMPLEKSOWE UTRZYMANIE MASZYN – TPM.
- Rozwój koncepcji TPM.
- Określenie strategii TPM dla firmy.
- Wskaźniki efektywności TPM.
- Samodzielne przeglądy – anomalia.
- Standardy czyszczenie i konserwacji.
- Obliczanie współczynnika OEE dla wybranego urządzenia oraz parku maszynowego.
ZASADY LEAN MANAGEMENT I WYKORZYSTANIE POTENCJAŁU OBSERWACJI
DO INICJOWANIA USPRAWNIEŃ PROCESOWYCH.
- Techniki zbierania, analizy i interpretacji informacji z punktu widzenia eliminacji strat.
- Warsztat symulacyjny Lean – droga do szybkich udoskonaleń:
- Zdefiniowanie obszaru usprawnień.
- Analiza i selekcja kluczowych problemów i praca zespołowa nad analizą scenariuszy zmian.
- Identyfikacja powodów usprawnień.
- Zaplanowanie środków zaradczych.
- Implementacja.
- Porównanie rezultatów.
- Standaryzacja.
- Źródła strat w procesach – analiza różnych podejść dla kontrolerów procesów.
PRZEGLĄD NARZĘDZI DOSKONALENIA – ANALIZA RODZAJÓW I SKUTKÓW MOŻLIWYCH BŁĘDÓW (FMEA).
- Zapobieganie problemom – analiza przyczyn i skutków wad FMEA.
- Definicja FMEA – czyli jak praktycznie wykorzystać potencjał narzędzi do diagnozowania sytuacji w procesach i eliminować wady jakościowe poprzez obserwację.
- Podstawowe rodzaje analizy FMEA.
- Zastosowanie analizy dla złożonych problemów.
- Przegląd korzyści z zastosowania analizy FMEA.
- Techniki wspomagające tworzenie analizy FMEA:
- Diagram Ishikawy.
- Analiza Pareto-Lorentza.
- Burza mózgów.
- 5 x Why.
- Poka Yoke.
- Mierniki pomiaru skuteczności.
- Matryca wymagań i kompetencji.
- Analiza ryzyka i dotkliwości jego wystąpienia (RPN – Risk Priority Number).
- Ocena wystąpienia ryzyka.
- Ocena dotkliwości materializacji ryzyka.
- Metodyka opracowania analizy FMEA:
- Przygotowanie danych wejściowych.
- Formułowanie wad, przyczyn i skutków wad.
- Projektowanie działań doskonalących.
- Standardowy formularz i metryki w analizie FMEA.
- Wykonanie analizy FMEA dla wybranego procesu przez uczestników warsztatów.
- Dyskusja i konsultacje grupowe, indywidualne.
KONTROLA WIZUALNA JAKO ELEMENT SZCZUPŁEGO ZARZĄDZANIA.
- Kontrola wizualna koncentruje się na procesie i rzeczywistych wynikach.
- Omówienie narzędzi monitorowania procesu.
- W jaki sposób kontrola wizualna może wymusić dyscyplinę.
- Karty monitorowania zadań.
- Tablica priorytetów.
- Heijunka realizacji.
- Monitorowanie pomiędzy procesami.
- Monitorowanie procesów niecyklicznych.
- Przewaga prostych narzędzi kontroli wizualnej nad zaawansowanymi rozwiązaniami informatycznymi.
- Kanban w podejściu do realizacji aktywności procesowych.
METODA 8D – ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW.
- Wprowadzenie do tematyki rozwiązywania problemów.
- Co to jest metoda 8D i kiedy ją można stosować.
- Metodyka rozwiązywania problemów 8D:
- D0 – Przygotowanie do procesu 8D,
- D1 – Powołanie zespołu 8D.
- D2 – Opis problemu m.in. przy wykorzystaniu techniki 5W,
- D3 – Wprowadzenie tymczasowych działań zaporowych.
- D4 – Zdefiniowanie i weryfikacja przyczyny głównej.
- D5 – Wybór i weryfikacja stałych działań korygujących.
- D6 – Wprowadzenie i zatwierdzenia stałych działań korygujących.
- D7 – Zapobieganie ponownym wystąpieniom problemom.
- D8 – Podziękowania i uznania dla zespołu 8D.
- Wykonanie analizy 8D dla wybranego procesu przez uczestników warsztatów przy wykorzystaniu zasad obserwacji.
- Dyskusja i konsultacje grupowe, indywidualne.
ANALIZA A3 – WYKORZYSTANIE POTENCJAŁU OBSERWACJI.
- Wykorzystanie potencjału obserwacji do przygotowania raportu A3.
- Analiza aktualnej sytuacji na miejscu.
- Cele i analiza – identyfikacja przyczyn źródłowych.
- Opracowanie planu działania i nauka wdrażania nowych praktyk.
- Ocena i obserwacja zmian i dalsze doskonalenie.
WYKORZYSTANIE GŁOSU KLIENTA (VOC) NA RZECZ WZROSTU JAKOŚCI WYNIKÓW PROCESÓW.
- Czym jest Głos Klienta (VoC).
- Wartość postrzegana przez klienta.
- Całkowita satysfakcja Klienta – jak ja zapewnić w procesach biznesowych i projektach zmian?
- Narzędzia do śledzenia i pomiaru satysfakcji klienta.
- Oczekiwania Klienta a zdolność procesów biznesowych do ich zaspokajania.
- Wpływ miary VoC na strategię biznesową.
PROJEKTOWANIE STRUMIENIA WARTOŚCI (VSM) POPRZEZ BUDOWANIE REKOMENDACJI ZMIAN.
- Strumień wartości – a właściwie, co to takiego?
- Mapowanie i definiowanie aktualnych procesów biznesowych.
- Projektowanie stanu przyszłego i definiowanie głównych ról zgodnie ze strumieniem wartości.
- Interdyscyplinarne zespoły obsługujące strumień wartości.
PROJEKTY OPTYMALIZACJI PROCESÓW – METODYKA LEAN SIX-SIGMA UKIERUNKOWANA NA WARTOŚĆ DLA ORGANIZACJI.
Etap Definiowania (D)
- Karta Projektu: definiowanie przyczyn powstawania problemów i opracowanie uzasadnienia wyboru zagadnienia z perspektywy Klienta i organizacji.
- Modelowanie procesu i modelu mentalnego.
- Orientacja na Klienta: czyli jak głos Klienta opisać w formie mierzalnej i wykorzystać wiedzę do wdrożenia usprawnień.
Etap Pomiaru (M)
- Kluczowe wskaźniki procesu (KPI): czyli w jaki sposób należy patrzeć na proces,
aby identyfikować problemy.
- Analiza czynników wpływające na niespełnienie oczekiwań Klientów.
- Miary jakościowe: sposoby opisu zbiorów danych i wyników obserwacji procesów.
- Graficzna prezentacja wyników: obiektywny sposób prezentacji wyników.
Etap Analizy (A)
- Szukanie głównych przyczyn problemu.
- Analiza statystyczna procesu czyli co trzeba zrobić, aby wiedzieć o swoim procesie wszystko.
- Mapowanie procesu: zapis obserwacji procesu w formie graficznej (istota GEMBA).
- Analiza dodawanej wartości (podstawy filozofii LEAN):gdzie i jak zaobserwować elementy generujące straty i nie dodające wartości w naszych procesach
Etap usprawniania (I) i sterowania (C)
- Kluczowe aspekty związane z wdrażaniem zmian w procesach.
- Utrzymywanie ciągłości działania nowych standardów.
- Uwzględnienie aspektów społecznych podczas projektowanych zmian.
- Sterowanie wdrożeniem i wdrożenie idei ciągłego podnoszenia jakości w przyszłości.
PODSUMOWANIE WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH I WNIOSKI KOŃCOWE.
- Zakotwiczenie zasad proaktywności i odpowiedzialności.
- Podsumowanie znaczenia roli obserwacji do działań optymalizacyjnych.
- Rozdanie certyfikatów i zakończenie warsztatów.
Dofinansowanie
Od ponad 10 lat wspieramy osoby uczestniczące w naszych kursach w drodze do uzyskaniu środków finansowych na rozwój ich kompetencji. Nasi klienci oszczędzają między 50-100% kosztów kursu dzięki dofinansowaniom.
Nasi specjaliści wyjaśnią Ci jak wygląda cały proces ubiegania się o środki na sfinansowanie kursu lub szkoleń zamkniętych oraz pomogą w skompletowaniu potrzebnych dokumentów. Wystarczy, że umówisz rozmowę. Sprawdź swoja szanse na dofinansowanie:
[popup_trigger id=”10254″ tag=”button” do_default]Kliknij tutaj i umów BEZPŁATNĄ rozmowę teraz![/popup_trigger]