Opis
Program:
Temat 1 – JPK CIT w praktyce 2026/2027 – jak przygotować się do wdrożenia?
- JPK_KR – obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w świetle aktualnie obowiązujących przepisów.
- Harmonogram wprowadzania zmian w latach 2025-2026 r.
- Struktury JPK_KR, JPK_PKPiR, JPK_EWP.
- Dane, o które należy uzupełnić księgi rachunkowe:
- dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika:
- numer identyfikacji podatkowej, o ile został nadany,
- w przypadku gdy kontrahent podatnika jest:
- osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta,
- osobą fizyczną prowadząca działalność gospodarczą – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta, a także dodatkowego określenia, które przedsiębiorca włącza do firmy,
- w pozostałych przypadkach – wskazanie pełnej nazwy kontrahenta,
- w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
- znaczniki identyfikujące konta rachunkowe wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta rachunkowe m.in. dla:
- banków, zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, jednostek, organizacje pozarządowe, funduszy inwestycyjnych, domów maklerskich, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych,
- dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej:
- w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
- określenie rodzaju dowodu potwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji,
- numer identyfikacji podatkowej kontrahenta podatnika,
- wysokość, rodzaj i typ różnicy pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym,
- wysokość i rodzaj dochodu podlegającego opodatkowaniu w odniesieniu do podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.
- dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika:
- Rozbudowane księgi rachunkowe (różnorodne nazewnictwo kont) a zasady (polityka) rachunkowości – a znaczniki z załączników nr 1 -7 do rozporządzenia MF.
- CIT estoński a nowe struktury logiczne:
- zysk netto wypracowany w okresie opodatkowania ryczałtem, w części przeznaczonej do podziału między wspólników lub na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym opodatkowanie ryczałtem,
- ukryte zysków,
- wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą podatnika,
- zmiana wartości składników majątku (w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia),
- nieujawnione operacji gospodarczych,
- zysk netto w części niepodzielonej lub nieprzeznaczonej na pokrycie straty w okresie stosowania ryczałtu – w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem.
- Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych w JPK_CIT:
- podstawowe zasady prowadzenia ewidencji, problematyka ustalania wartości początkowej, ulepszenia i remont, likwidacja,
- różnice pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym (tj. różnice stałe oraz różnice przejściowe) – zasady uwzględniania w prowadzonych księgach:
- KUP – koszt podatkowy niebędący kosztem bilansowym,
- NKUP – koszt bilansowy niebędący kosztem podatkowym,
- PP – przychód podatkowy niebędący przychodem bilansowym,
- NPP – przychód bilansowy niebędący przychodem podatkowym,
- PNPO – przychody niepodlegające opodatkowaniu,
- KPNPO – koszty związane z przychodami niepodlegającymi opodatkowaniu,
- DW – dochody wolne od podatku.




