Kurs podatku VAT oraz podatków dochodowych w podmiotach medycznych 2025

Czy wiesz, jakie są najnowsze zasady rozliczania podatku VAT oraz podatków dochodowych w placówkach medycznych? Zdajesz sobie sprawę, jak ważne jest skuteczne zarządzanie podatkami w sektorze medycznym i jakie konsekwencje mogą wyniknąć z niedostatecznej wiedzy w tym zakresie? Chciałbyś/chciałabyś dowiedzieć się, jak prawidłowo rozliczać różne rodzaje transakcji podatkowych w obszarze opieki zdrowotnej i mieć pewność, że działasz zgodnie z prawem?

Skorzystaj z wiedzy naszych doświadczonych ekspertów i zapisz się na kurs podatku VAT oraz podatków dochodowych w podmiotach medycznych. Kurs ten nie tylko rozwieje Twoje wątpliwości, ale przede wszystkim dostarczy praktycznych wskazówek, które zastosujesz w codziennej pracy. Celem kursu jest przekazanie, utrwalenie oraz zaktualizowanie wiedzy oraz umiejętności w zakresie rozliczeń VAT i CIT z uwzględnieniem specyfiki sektora medycznego.

Na kurs podatku VAT oraz podatków dochodowych w podmiotach medycznych 2025 zapraszamy:

Dzięki udziałowi w kursie podatku VAT oraz podatków dochodowych w podmiotach medycznych 2025

Program kursu podatku VAT oraz podatków dochodowych w podmiotach medycznych 2025

PROGRAM - kliknij aby rozwinąć.

Temat 1 – Podatek VAT w podmiotach medycznych (2 dni).

  1. Krajowy System e-Faktur (KSeF) zamiast Centralnego Rejestru i jego zastosowanie w podmiocie medycznym, jako wystawiającym i otrzymującym faktury. Uprawnienia do korzystania z KSeF.
    • Co to jest KSeF i do czego ma służyć?
    • Pojęcie faktury ustrukturyzowanej, tj. wystawianej w ramach KSeF.
    • Akceptacja odbiorcy faktury ustrukturyzowanej.
    • Wystawienie, otrzymanie i przesłanie faktury ustrukturyzowanej.
    • Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych i związane z tym skutki dla podatnika.
    • Faktury korygujące w KSeF.
    • Faktura uproszczona i faktury do paragonu, a KSeF.
    • Faktura zaliczkowa w KSeF.
    • Dostęp do faktur w KSeF.
  2. Omówienie aktualnych schematów JPK w zakresie zgodności oznaczeń JPK z KSeF, symbole GTU i procedur z JPK na fakturach wystawianych przez podmiot medyczny.
    • Podstawa opodatkowania i podatek należny od poszczególnych rodzajów transakcji.
    • Dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące poszczególne dostawy i usługi (GTU – klasyfikacja z punktu widzenia sprzedawanych towarów i usług).
    • Dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące powiązania pomiędzy podatnikiem, a kontrahentami innymi niż jednostki budżetowe.
    • Faktura do paragonu (ujęcie w ewidencji VAT) oraz faktura uproszczona w nowym JPK_VAT.
    • Oznaczenia dowodów sprzedaży – kiedy podatnik ma je zastosować?
      • Dokument wewnętrzny.
      • Faktura do paragonu.
      • Dokument z kasy fiskalnej.
    • Dodatkowe oznaczenia/kody dowodów nabycia u podatnika.
  3. Symbole PKWiU i kody CN oraz ich zastosowanie na fakturach wystawianych przez podmiot medyczny.
  4. Faktury objęte mechanizmem podzielonej płatności.
  5. Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania przez podmiot medyczny – wybrane zagadnienia.
    • Usługi opieki medycznej.
    • Obligatoryjna metoda kasowa w służbie zdrowia – m.in. kserokopie dokumentacji medycznej dla Sądów.
    • Badania kliniczne.
    • Usługi najmu i refaktura mediów.
    • Podstawa opodatkowania i jej korekty.
    • Świadczenia kompleksowe jednostki medycznej, a VAT.
    • Stawki VAT w działalności jednostki medycznej – nie zawsze zwolnienie.
  6. Pozostałe kwestie dotyczące rozliczenia podatku VAT przez podmiot medyczny.
    • Odliczenie podatku naliczonego przez podmiot medyczny.
    • Odliczenie według struktury sprzedaży oraz korekty (sygnalizacja tzw. prewskaźnika).
    • Mechanizm podzielonej płatności przez podmiot medyczny.
    • Transakcje międzynarodowe (np. WNT, import i eksport usług, kwestia Brexitu) przez podmiot medyczny – wybrane problemy.
    • Zasady przeliczania kwot wyrażonych w walucie obcej.
    • Zakup produktów rolnych od rolnika ryczałtowego i faktura VAT RR.
    • Czynności nieodpłatne przez podmiot medyczny.
    • Zwolnienie podmiotowe przez podmiot medyczny – wskazanie takiej możliwości dla mniejszych placówek;.
    • Biała lista i KUP, a Polski Ład.
    • Zmiany od 2023 r. (m.in. VAT SLIM 3).

 

Temat 2 – Podatek dochodowy w podmiotach medycznych (CIT, PIT – obowiązki Płatnika)  (2 dni).

  1. Podmiot medyczny jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych.
    • Zakres stosowania zwolnienia podmiotowego z CIT.
    • Zakres stosowania zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego z CIT (wydatki na cele statutowe i niestatutowe).
  2. Przychody podmiotu medycznego i zasady ich ustalania.
    • Przychody należne w działalności medycznej w kontekście rozliczeń z NFZ (kontraktowe i ponadkontraktowe) – w tym ustalanie momentu powstania przychodu w przypadku przesunięcia rozliczeń w ramach limitu oraz nadwykonań.
    • Przychody należne z tytułu wykonania usług medycznych na zasadach komercyjnych.
    • Refaktura, a przychód.
    • Moment wykonania usługi.
      • Usługi wykonywane przez podmioty współpracujące – lekarzy, pielęgniarki, konsultantów, wolontariuszy itp.
      • Badania kliniczne, analizy, diagnostyka.
      • Ekspertyzy dla sądów i prokuratur.
      • Usługi szkoleniowe, (w tym współpraca z uczelniami w zakresie kształcenia).
      • Usługi reklamowe.
      • Usługi najmu oraz dzierżawy.
      • Usługi hotelowe i gastronomiczne.
    • Zasady rozliczania:
      • przychodów w naturze,
      • przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych.
    • Zasady dokonywania korekty przychodów – w tym m.in. z tytułu:
      • błędów w wystawionych fakturach,
      • kwestionowania przez NFZ rozliczeń wykazanych przez podmiot medyczny świadczeń medycznych.
  1. Koszty w działalności leczniczej.
    • Koszty uzyskania przychodów.
      • Kwalifikacja ogólna.
      • Celowość / dokumentowanie.
    • Podział na koszty bezpośrednie i pośrednie w działalności leczniczej.
    • Zasady potrącalności kosztów w czasie – koszty „bezpośrednie” i „pośrednie”.
    • Koszty rozliczane metodą kasową.
    • Jak określić, które z wydatków są, a które nie są powiązane z celami statutowymi?
    • Koszty podmiotów przekształcanych u następców prawnych.
    • Wydatkowanie środków na działalność statutową, a przekształcenie.
    • Korekta roczna podatku VAT w kosztach uzyskania przychodu.
    • Zasady ujmowania wierzytelności nieściągalnych w kosztach podatkowych.
    • Zasady dokumentowania kosztów.
    • Zasady korygowania kosztów w działalności leczniczej.
      • Termin uregulowania zapłaty za faktury dokumentujące wydatki zaliczane do kosztów bezpośrednich oraz pośrednich.
      • „Wyjście” towaru z magazynu, a brak zapłaty – konsekwencje w zakresie korekty kosztów.
      • Kontrowersje związane z momentem ujęcia korekty kosztów w rozliczeniach podatkowych podmiotu leczniczego – korekta „na bieżąco”, czy „wstecznie”?
      • Rozłożenie płatności na raty przez dostawcę, a konieczność korekty kosztów.
      • Regulowanie należności w kolejnych okresach rozliczeniowych skutkujące „kasowym” ujęciem kosztów – korzyści dla podmiotu leczniczego.
      • Brak zapłaty za faktury z tytułu nabycia bądź wytworzenia środka trwałego albo wartości niematerialnych i prawnych – obowiązkowa korekta w odniesieniu do amortyzacji.
  1. Amortyzacja podatkowa składników majątku w podmiocie medycznym.
    • Kryteria zaliczenia składnika majątku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
    • Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nie podlegające amortyzacji podatkowej.
    • Zasady określania wartości początkowej – w tym m.in. otrzymanie przez podmiot medyczny sprzętu medycznego.
    • Ulepszenie środka trwałego – wpływ na wartość początkową oraz odpisy amortyzacyjne.
    • Przyłączenie oraz odłączenie części składowych i części peryferyjnych – wpływ na wysokość odpisów amortyzacyjnych.
    • Metody oraz stawki amortyzacji.
    • Straty w środkach trwałych oraz likwidacja środka trwałego, w tym inwestycji w obcym środku trwałym.
    • Zaniechane inwestycje.
    • Leasing środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
    • Środki trwałe sfinansowane z dotacji UE – zasady ich rozliczania przez podmiot leczniczy.
  2. Zasady sporządzania deklaracji podatkowych CIT-8 przez podmioty medyczne.
    • Znaczenie przychodów i kosztów bilansowych.
    • Przychody zwolnione z opodatkowania.
    • Przychody niepodlegające opodatkowaniu.
    • Przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych.
    • Dochody wolne od podatku.
    • Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.
    • Koszty lat ubiegłych.
    • Korekty przychodów i kosztów.
    • Kalkulacja podatku.
  3. Podatek u źródła (WHT).
    • Konstrukcja opodatkowania – zasady poboru podatku przez płatnika.
    • Należyta staranność/certyfikat rezydencji – warunki stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
    • Przegląd świadczeń występujących w podmiotach medycznych podlegających opodatkowaniu podatkiem u źródła.
  4. Koszty pracownicze/obowiązki płatnika.
    • Moment ujęcia kosztów pracowniczych i składek ZUS od 2023 r.
    • Przegląd wybranych kosztów pracowniczych – świadczenia pozapłacowe.
    • Zasady poboru zaliczki od 01.01.2023 r. – oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki.
  5. Zagadnienia wybrane
    • Podatek minimalny – wyłączenia dla spółek medycznych.
    • Ulga na złe długi.
    • Płatności bezgotówkowe/split payment/biała lista.
    • Raportowanie schematów podatkowych w podmiotach z branży medycznej.
    • Obowiązki sprawozdawcze i informacyjne w podmiotach medycznych.
    • Przesyłanie ksiąg i ewidencji w zakresie CIT – JPK_KR.
    • Struktura JPK_KR (jakie informacje obowiązkowo za okres od 1.01.2025 a jakie za okres od 1.01.2025).
Dodatkowe informacje
  • Czas trwania: 5 spotkań po 6 godzin zegarowych,
  • termin ustalimy indywidualnie po wcześniejszej rezerwacji (dodaj do koszyka).
  • Darmowe konsultacje: w ciągu 7 dni od szkolenia z prowadzącym ekspertem.
  • Materiały szkoleniowe: kluczowe informacje dostępne pod ręką.

Prowadzący kurs podatku VAT oraz podatków dochodowych w podmiotach medycznych 2025

Marcin Otręba

Doradca podatkowy, Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UW. Posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach podatków pośrednich. Autor wielu publikacji dla biuletynu VAT, wydawnictwa INFOR. Wykładowca na uczelni wyższej. Wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu. Zdobywał doświadczenie w międzynarodowych firmach zajmując się podatkiem VAT. Trener Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej.

Paweł Dymlang

Doradca podatkowy (nr 10987), prawnik, wykładowca i trener, autor licznych publikacji książkowych i prasowych o tematyce podatkowej (wyd. Beck, Wolters Kluwer, Infor). Powoływany jako ekspert w dziedzinie podatków w wystąpieniach telewizyjnych i radiowych. Kilkunastoletnie doświadczenie w doradztwie podatkowym zdobył jako pracownik organów podatkowych, spółki doradztwa podatkowego oraz instytucji finansowych. Z tematyki podatkowej przeprowadził przeszło 2000 szkoleń otwartych oraz zamkniętych dla biznesu oraz administracji publicznej. Od lat prowadzi własną kancelarię prawną i zajmuje się obsługą przedsiębiorców polskich i zagranicznych.

Rezerwuj miejsce

Skorzystaj z bezpiecznych płatności i rozłóż zakup na wygodne dla Ciebie raty lub zapłać online czy przelewem!

Zarezerwuj miejsce - wybierz miasto z rozwijanej listy (ceny netto), termin ustalimy indywidualnie:

Cena kursu [netto]:

1.890,00 

Dofinansowanie kursu

Wystarczy uzupełnić formularz lub skontaktować się z naszym doradcą, a przedstawimy Państwu najlepsze rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb.

Aleksy Kotala

tel: 459 569 641
Dolnośląskie
Zachodniopomorskie
Podlaskie
Warmińsko-Mazurskie
Podkarpackie
Lubuskie

Sylwia Baran

tel: 459 569 042
Opolskie
Pomorskie
Łódzkie
Świętokrzyskie
Śląskie
Małopolskie

Lidia Jawniak

tel: 573 568 972
Wielkopolskie
Mazowieckie
Kujawsko-Pomorskie
Lubelskie


Podobne kursy i szkolenia:

Od 2011 roku zaufało nam ponad 15 000 firm i instytucji

Opinie

o nas!

Szkolenie zorganizowane w sposób profesjonalny. Prowadzący posiadał zarówno dużą wiedzę, którą umiał w przystępny sposób przekazać, jak i duże pokłady cierpliwości.

Agnieszka Nowak

Księgowa

Szkolenie z podatków jest realizowane na bardzo wysokim poziomie. Wszystko bardzo sprawnie zorganizowane a dostarczone materiały po szkoleniu rzeczywiście są bardzo pomocne i przydatne do wykorzystania dla innych pracowników w firmie. Polecam.

Robert Śmiechowski

Klient, przedsiebiorca

Jestem zadowolona ze współpracy z Wektorem Wiedzy. Kontakt i obieg informacji był bardzo dobry. Nie mam zastrzeżeń.

Klient

Główna Księgowa

Bardzo profesjonalna firma z pełnym zakresem dodatkowych pomocy. Materiały dydaktyczne i bardzo dobra wiedza teoretyczna, i praktyczna daje gwarancję jakości, i godnego polecenia.

Klient

Księgowa

Kim jesteśmy?

Od roku 2011, często mierząc się z wieloma przeszkodami, rozwijamy skrzydła i codziennie staramy się być coraz lepsi. Dla Ciebie i Twojej firmy, dla nas, dla innych, dla planety. Przez ponad dekadę nabraliśmy sporej praktyki, dlatego wiemy jak uczyć, żeby nauczyć.

Szkolimy pracowników działów księgowych, kadrowych i wielu innych. Nasze szkolenia i kursy obejmują najbardziej aktualny zestaw wiedzy praktycznej, przekazywanej przez trenerów praktyków z minimum 10-cio letnim doświadczeniem w branży i 5 lat w szkoleniach.

W naszym portfolio znajdziesz:

400+

Cenionych trenerów

Od 2011 roku współpracujemy z trenerami, ekspertami którzy w branży są od min. 10 lat.

1500 +

Spotkań szkoleniowych rocznie

Z naszymi trenerami średnio rocznie organizujemy ponad 1500 spotkań szkoleniowych.

7000 +

Uczestników szkoleń i kursów rocznie

Razem z trenerami średnio rocznie szkolimy ponad 7000 pracowników z całej Polski.