Kodeks postępowania administracyjnego bez tajemnic - kurs online

Czy w swojej codziennej pracy opierasz się na przepisach zawartych w Kodeksie podstępowania administracyjnego? Poszukujesz kursu, na którym wyjaśnione zostaną wątpliwości natury prawnej związane z kodeksem? Chcesz przećwiczyć pisanie decyzji administracyjnych, postanowień i odwołań pod okiem praktyka? Kurs, na który chcemy Cię zaprosić, ma na celu nauczyć Cię praktycznego wykorzystania wiedzy zawartej w kodeksie.  

Podsumowaniem każdego dnia szkoleniowego jest część praktyczna, podczas której będziesz miał możliwość przygotowania dokumentów, a następnie wybrane przykłady zostaną omówione ze wskazaniem przykładów poprawnych sformułowań i popełnionych błędów. Gwarantuje to, że zajęcia nie będą tylko teoretycznym zaprezentowaniem treści przepisów KPA, lecz dostarczeniem szeregu rozwiązań praktycznych.

Na kurs Kodeks postępowania administracyjnego zapraszamy

Dzięki udziałowi w kursie Kodeks postępowania administracyjnego

Program kursu Kodeks postępowania administracyjnego

PROGRAM - kliknij aby rozwinąć.

 Temat 1 – Co powinna zawierać prawidłowo sporządzona decyzja administracyjna – ćwiczenia praktyczne. Jakich błędów należy unikać, by poprawnie przygotować decyzję?

 

  1. Zakres Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA):
    • zakres pozytywny,
    • zakres negatywny,
    • odesłania.
  2. Decyzje i postanowienia w praktyce.
    • Różnice między postanowieniem, a decyzją.
      • Kiedy należy wydać które?
      •  
      • Podstawa prawna.
      • Krąg adresatów.
      • Zaskarżenia.
    • Decyzja administracyjna – omówienie obligatoryjnych składników decyzji.
      • Znaczenie organu administracji publicznej, który ją wydał.
      • Data wydania.
      • Oznaczenie stron.
      • Osnowa decyzji.
      • Uzasadnienie faktyczne w decyzji administracyjnej.
    • Fakultatywne składniki decyzji (np.: termin, warunek, klauzula odwołalności).
    • Możliwość odstąpienia od uzasadnienia decyzji.
    • Postanowienie – omówienie obligatoryjnych i fakultatywnych składników postanowienia.
  3. Zajęcia praktyczne – wady decyzji i postanowień.
    • Wady istotne, m.in.:
      • naruszenie przepisów o właściwości,
      • brak podstawy prawnej lub rażące naruszenie prawa,
      • sprawa już poprzednio rozstrzygnięta inną decyzją ostateczną,
      • jej adresatem jest osoba, która nie jest stroną w danej sprawie,
      • już w dniu wydania decyzja była niewykonalna i niewykonalność ta ma trwały charakter,
      • zawiera wadę, która powoduje jej nieważność z mocy prawa na podstawie innych przepisów.
    • Wady nieistotne, m.in.:
      • omyłki,
      • błędy pisarskie czy rachunkowe,
      • braki lub niejasności, a ich usuwanie (uzupełnienia, sprostowania, wyjaśnienia wątpliwości).

 

  1. Zajęcia praktyczne – pisanie decyzji administracyjnych w oparciu o kazusy.

 

Temat 2 – Kluczowe zasady postępowania administracyjnego – dlaczego to właśnie podstawy przesądzają o prawidłowości postępowania?

  1. Analiza decyzji stworzonej przez uczestników na poprzednich zajęciach. Wybór i przykłady popełnionych błędów i poprawnych sformułowań – na podstawie przykładów prezentowanych przez prowadzącego.
  2. Zasady postępowania administracyjnego.
    • Zasada praworządności i legalizmu.
    • Zasada prawdy obiektywnej.
    • Zasada udzielania informacji.
    • Zasada wysłuchania stron i czynnego udziału.
    • Zasada wyjaśniania i przekonywania.
    • Zasada szybkości i ekonomiki postępowania.
    • Zasada pisemności.
    • Zasada polubownego załatwiania spraw.
    • Zasada dwuinstancyjności.
    • Zasada trwałości decyzji administracyjnych.
    • Zasada przyjaznej interpretacja przepisów.
    • Zasady proporcjonalności (adekwatności), bezstronności i zasada równego traktowania.
    • Zasada pewności prawa – uprawnionych oczekiwań.
    • Zasada współdziałania organów dla dobra postępowania.
    • Zasada polubownego rozstrzygania kwestii spornych.
    • Nowe „elastyczne” ujęcie zasady dwuinstancyjności.
    • Nowa definicja decyzji prawomocnej.
  3. Spór kompetencyjny – wyłączenia pracowników i organu.
    • Właściwość organów.
    • Przesłanki i tryb wyłączenia pracownika organu.
    • Wyłączenie pracownika i wyłącznie organu – przesłanki, forma, odpowiedzialność.
      Jak powinien zabezpieczyć się pracownik?
  4. Strona, uczestnik oraz pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym.
    • Kto jest stroną postępowania, a kto jego uczestnikiem?
    • Uprawnienia przysługujące stronie i uczestnikowi w postępowaniu administracyjnym.
    • Gdzie się kończą uprawnienia strony w postępowaniu administracyjnym?
    • Udostępnianie akt – nowy przepis w KPA rozszerzający odpowiedzialność pracowników.
    • Ochrona danych osobowych.
      • Kogo dotyczy?
      • Jakich informacji urząd nie może udzielać?
      • Co można powiedzieć przez telefon?
    • Różnica pomiędzy pełnomocnikiem Strony, a jej reprezentantem.
  1. Petycje, skargi i wnioski.
  2. Wydawanie zaświadczeń w ujęciu praktycznym.
    • Pojęcie zaświadczenia.
    • Treść i forma zaświadczenia.
    • Tryb wydawania zaświadczeń.
  3. Zajęcia praktyczne – pisanie decyzji administracyjnej/postanowienia.

 

Temat 3 – Etapy postępowania w celu wydania prawidłowego rozstrzygnięcia administracyjnego.

  1. Analiza decyzji stworzonej przez uczestników dnia poprzedniego. Wybór i przykłady popełnionych błędów i poprawnych sformułowań – na podstawie przykładów prezentowanych przez prowadzącego.
  2. Wszczęcie postępowania – wybrane zagadnienia.
    • Wszczęcie postępowania na wniosek i z urzędu. Kiedy następuje wszczęcie postępowania – chwila wszczęcia w zależności od formy.
    • Anonimowe pisma i emaile – kodeks, a postępowanie organów.
    • Forma wniosku, braki formalne, niejasne pisma, itp.
    • Kwestia badania rzeczywistej woli Strony (w związku z orzecznictwem).
    • Pozostawienie wniosku bez rozpoznania:
      • podstawy prawne,
      • procedura,
      • omówienie wybranych przykładów praktycznych.
    • Zajęcia praktyczne – jak zaklasyfikować pisma i jakie podjąć działania w świetle KPA?
  3. Jak poprawnie załatwić sprawę?
    • Terminy do załatwienia sprawy.
    • Co jest dowodem w postępowania administracyjnym?
    • Skarga na bezczynność i nowa skarga na przewlekłość postępowania. Co to są czynności pozorne?
    • Terminy zwykłe i zawite.
      • Skutki niedotrzymania terminów.
      • Kiedy postępowanie można zakończyć?
    • Przywrócenie terminów (m.in. przywrócenie terminu do uzupełnienia braków formalnych – kwestia uprawdopodobnienia braku winy Strony).
  4. Terminy w KPA.
    • Warunki zachowania terminu.
    • Przywrócenie terminu.
    • Wnioski o przywrócenie terminu.
  1. Terminy załatwienia sprawy, bezczynność organu i przewlekłość postępowania.
    • Zmiany w KPA.
    • Pojęcia bezczynności i przewlekłości.
  2. Ponaglenie w postępowaniu administracyjnym.
    • Prawo do wniesienia ponaglenia.
    • Rozstrzygniecie organu rozpatrującego ponaglenie.
    • „Nowe” zdefiniowanie pojęcia bezczynności i przewlekłości.
    • Obowiązek pouczenia strony o możliwości wniesienia ponaglenia.
  3. Doręczenia w KPA na nowych zasadach.
    • E-doręczenia – kogo obejmują i od kiedy?
    • Baza adresów elektronicznych.
    • Nowe usługi (rodzaje) doręczeń:
      • kwalifikowana usługa rejestrowa,
      • publiczna usługa rejestrowa,
      • usługa hybrydowa.
    • Sposoby podpisania pisma w doręczeniach elektronicznych – rodzaje uwierzytelnień.
    • Obowiązki organów administracji publicznej w zakresie doręczeń.
    • Analiza zmian przepisów
  4. Udostępnianie akt – najczęstsze błędy i problemy praktyczne.
  5. Postępowanie dowodowe w KPA.
    • Katalog środków dowodowych.
    •  
    • Zeznania świadków.
    • Opinie biegłych.
    • Oględziny.
    • Metodologia przeprowadzania dowodów.
    • Ciężar dowodu.
    • Reguły dowodzenia.
    • Zasada swobodnej oceny dowodów.
  6. Odwołanie od decyzji.
    • Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania.
    • Wykonanie decyzji przed wniesieniem odwołania.
    • Postępowanie wyjaśniające.
    • Błędna wykładnia przepisów prawa przez organ pierwszej instancji.
  7. Zajęcia praktyczne – pisanie odwołania.

 

 

Temat 4 – Rodzaje postępowań oraz terminy załatwiania spraw administracyjnych. Jaki tryb postępowania zastosować?

  1. Analiza odwołania stworzonego przez uczestników dnia poprzedniego. Wybór i przykłady popełnionych błędów i poprawnych sformułowań – na podstawie przykładów prezentowanych przez prowadzącego.
  2. Milczące załatwienie sprawy.
    • Kiedy możliwe jest milczące załatwienie sprawy?
    • Termin na milczące załatwienie sprawy.
    • Uzupełnienie braków, a termin.
    • Zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy.
    • Jakie przepisy mają zastosowanie?
  3. Postępowanie uproszczone.
    • Kiedy stosujemy postępowanie uproszczone?
    • Jakie przepisy mają zastosowanie?
    • Formularz – wszczęcie postępowania.
    • Brak możliwości zgłoszenia nowych żądań.
    • Postępowanie dowodowe.
    • Decyzja i postanowienia w postępowaniu uproszczonym.
  4. Nadzwyczajne tryby postępowania administracyjnego.
    • Zmiana decyzji ostatecznej.
    • Stwierdzenie nieważności.
    • Wznowienie postępowania.
  5. Sprzeciw od decyzji oraz skarga od decyzji
    • Zmiany w zakresie wnoszenia skarg od decyzji.
    • Sprzeciw od decyzji – kiedy wnosimy?
    • Termin na wniesienie sprzeciwu.
    • Obowiązki organu w przypadku wniesienia skargi lub sprzeciwu.
    • Rozpoznanie sprawy przez sąd.
  6. Kiedy stosuje się administracyjne kary pieniężne?

 

Dodatkowe informacje
  • Kurs w trybie online,
  • Czas trwania: 3 spotkań po 6 godzin zegarowych,
  • Termin ustalimy indywidualnie po wcześniejszej rezerwacji (dodaj do koszyka),
  • Darmowe konsultacje: w ciągu 7 dni od szkolenia z prowadzącym ekspertem,
  • Materiały szkoleniowe: kluczowe informacje dostępne pod ręką!

Prowadzący kurs Kodeks postępowania administracyjnego

Łukasz Pietruk

Radca Prawny, ukończył aplikację radcowską OIRP w Warszawie, absolwent Wydziału Prawa i Administracji UKSW, absolwent studiów podyplomowych “Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej w Praktyce”. W codziennej pracy świadczy usługi doradcze oraz prowadzi szkolenia dla instytucji prywatnych i publicznych. Posiada własne publikacje, w tym książki o tematyce prawnej. Szkolenia prowadzi od 2006 r., doradztwem zajmuje się zawodowo od 11 lat, od kilku lat wykonuje ponadto obowiązki Administratora Bezpieczeństwa Informacji. Prowadził szkolenia m.in. dla Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Starostwa Powiatowego w Brzegu, Starostwa Powiatowego w Dębicy, Sądu Rejonowego w Krakowie, Citibanku Handlowego S.A., Banku Zachodniego WBK S.A., Shell Polska S.A., Bayer Sp. z o.o. i wielu innych.

Rezerwuj miejsce

Skorzystaj z bezpiecznych płatności i rozłóż zakup na wygodne dla Ciebie raty lub zapłać online czy przelewem!

Zarezerwuj miejsce - wybierz miasto z rozwijanej listy (ceny netto), termin ustalimy indywidualnie:

Cena kursu [netto]:

1.690,00 

Dofinansowanie kursu

Wystarczy uzupełnić formularz lub skontaktować się z naszym doradcą, a przedstawimy Państwu najlepsze rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb.

Aleksy Kotala

tel: 459 569 641
Dolnośląskie
Zachodniopomorskie
Podlaskie
Warmińsko-Mazurskie
Podkarpackie
Lubuskie

Sylwia Baran

tel: 459 569 042
Opolskie
Pomorskie
Łódzkie
Świętokrzyskie
Śląskie
Małopolskie

Lidia Jawniak

tel: 573 568 972
Wielkopolskie
Mazowieckie
Kujawsko-Pomorskie
Lubelskie


Podobne kursy i szkolenia:

Od 2011 roku zaufało nam ponad 15 000 firm i instytucji

Opinie

o nas!

Szkolenie zorganizowane w sposób profesjonalny. Prowadzący posiadał zarówno dużą wiedzę, którą umiał w przystępny sposób przekazać, jak i duże pokłady cierpliwości.

Agnieszka Nowak

Księgowa

Szkolenie z podatków jest realizowane na bardzo wysokim poziomie. Wszystko bardzo sprawnie zorganizowane a dostarczone materiały po szkoleniu rzeczywiście są bardzo pomocne i przydatne do wykorzystania dla innych pracowników w firmie. Polecam.

Robert Śmiechowski

Klient, przedsiebiorca

Jestem zadowolona ze współpracy z Wektorem Wiedzy. Kontakt i obieg informacji był bardzo dobry. Nie mam zastrzeżeń.

Klient

Główna Księgowa

Bardzo profesjonalna firma z pełnym zakresem dodatkowych pomocy. Materiały dydaktyczne i bardzo dobra wiedza teoretyczna, i praktyczna daje gwarancję jakości, i godnego polecenia.

Klient

Księgowa

Kim jesteśmy?

Od roku 2011, często mierząc się z wieloma przeszkodami, rozwijamy skrzydła i codziennie staramy się być coraz lepsi. Dla Ciebie i Twojej firmy, dla nas, dla innych, dla planety. Przez ponad dekadę nabraliśmy sporej praktyki, dlatego wiemy jak uczyć, żeby nauczyć.

Szkolimy pracowników działów księgowych, kadrowych i wielu innych. Nasze szkolenia i kursy obejmują najbardziej aktualny zestaw wiedzy praktycznej, przekazywanej przez trenerów praktyków z minimum 10-cio letnim doświadczeniem w branży i 5 lat w szkoleniach.

W naszym portfolio znajdziesz:

400+

Cenionych trenerów

Od 2011 roku współpracujemy z trenerami, ekspertami którzy w branży są od min. 10 lat.

1500 +

Spotkań szkoleniowych rocznie

Z naszymi trenerami średnio rocznie organizujemy ponad 1500 spotkań szkoleniowych.

7000 +

Uczestników szkoleń i kursów rocznie

Razem z trenerami średnio rocznie szkolimy ponad 7000 pracowników z całej Polski.