Aktualne zasady rozliczania czasu pracy kierowców

Pracodawcy zatrudniający kierowców w transporcie międzynarodowym osób lub rzeczy zobowiązani są do przestrzegania wielu norm prawnych. Branża transportowa jest jedną z najbardziej uregulowanych części naszej gospodarki, zarówno w kategorii przepisów krajowych, jak i unormowań unijnych. Te wszystkie regulacje, a co za tym idzie również kontrole, skupiają się w głównej mierze na kierowcy, ponieważ to on jako jednoosobowy podmiot odpowiada za wykonanie pracy oraz posiadanie odpowiedniej dokumentacji.

Obowiązki kierowców i organizatorów transportu

W przypadku nieprawidłowości w planowaniu, wykonywaniu i rozliczaniu czasu jazdy i odpoczynku, czasu pracy oraz wynagrodzeń organizacji grożą kosztowne konsekwencje. Dlatego to pracodawca (lub na szczęście coraz rzadziej zleceniodawca) ustala zasady z kierowcą na podstawie przepisów prawa, które są wysoce sankcyjne w przypadku ich niespełnienia.

Warto więc zastanowić się ile norm z różnego rodzaju stron kierowca (i jego organizator przewozu) muszą wypełnić, aby funkcjonować zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi regułami i być przygotowanym na ewentualne kontrole. To, w jaki sposób kierowca organizuje swój dzień, wynika przede wszystkim z przepisów, dotyczących m.in. jak ma jeździć, kiedy może to robić oraz w jaki sposób ma mieć zapewnione odpoczynki.

Czas jazdy i odpoczynki kierowców – kluczowe regulacje

Na wynagrodzenie kierowcy wpływają nie tylko dane wynikające z liczby godzin pracy i odpoczynku, ale również regulacje wewnętrzne oraz przepisy prawa – zarówno te krajowe, jak i unijne.

W zakresie prawa międzynarodowego warto zwrócić uwagę na dwa kluczowe dokumenty:

  • Rozporządzenie 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 – jeżeli przewóz odbywa się na terytorium Wspólnoty lub pomiędzy Wspólnotą, Szwajcarią i państwami będącymi stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,

Umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) – jeżeli przewóz odbywa się pomiędzy Wspólnotą a państwem trzecim innym niż Szwajcaria lub państwami będącymi stronami porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym albo przewóz poprzez takie państwo.

Ustawa o czasie pracy kierowców – kto podlega przepisom?

Przepisy o czasie pracy kierowców zostały określone w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców. Podlegają im:

Kierowca musi także rejestrować swoją pracę zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi – dla przykładu Rozporządzenie (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady(EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego. Powyższe regulacje dotyczą całej strefy wykonywania obowiązków przez kierowców w zakresie:

  • prowadzenia pojazdu,
  • załadowywania i rozładowywania oraz nadzoru nad załadunkiem i wyładunkiem,
  • nadzoru oraz pomocy osobom wsiadającym i wysiadającym,
  • czynności spedycyjnych,
  • obsługi codziennej pojazdów i przyczep,
  • innych prac podejmowanych w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy,
  • niezbędnych formalności administracyjnych,
  • utrzymaniu pojazdu w czystości,
  • pozostawania poza godzinami pracy (poza przyjętym rozkładem czasu pracy) w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie był znany kierowcy.

Jest to nadal tylko niewielka część zadań wymaganych przepisami w stosunku do kierowców.

Wynagrodzenie kierowcy – czynniki wpływające na rozliczenie

Na wynagrodzenie należne kierowcy, poza czasem pracy wpływ mają również inne uprawnienia pracownicze oraz normy prawne wynikające z ustawy o czasie pracy kierowców np. dyżury, dyspozycja i odpoczynki. Jako przykład podać można m.in.:

  • zwolnienia lekarskie z powodu choroby,
  • urlop wypoczynkowy,
  • siłę wyższą,
  • czas wolny od pracy (ale nie odpoczynek tygodniowy),
  • wykonywanie innej pracy (oznaczonej na tachografie),
  • prowadzenie pojazdu wyłączonego z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR,
  • pozostawanie w gotowości do pracy w rozumieniu art. 9 ust. 1 i 10 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców, gdy nie jest możliwe wprowadzenie tych informacji do tachografu.

Pakiet Mobilności – nowe zasady rozliczania kierowców

Zatrudniając kierowców, pracodawca zobowiązany jest spełnić wiele norm prawnych, nie tylko te określone w Kodeksie Pracy. Przykładowe unormowania dotyczące rozliczania kierowców to m.in:

  • dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z 15 lipca 2020 roku,
  • dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/957 z 28 czerwca 2018 roku,
  • dyrektywa 96/71/WE dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług,
  • dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/67/UE z 15 maja 2014 roku,
  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1055 z 15 lipca 2020 roku zmieniające.

Warto w związku z tym poznać kluczowe modyfikacje, które zostały przez te dokumenty wprowadzone.

  1. Zlikwidowano delegacje oraz diety dla kierowców w transporcie międzynarodowym co oznacza, że każdą aktywność kierowcy należy przetrzeć przez pryzmat czasu jazdy i odpoczynku rejestrowanego przez tachograf elektroniczny.
  2. Wprowadzono także zasadę, iż kierowca otrzymuje takie wynagrodzenie, jakie przysługuje za przejazd w danym kraju, np. za przejazd w Niemczech – niemiecka stawka.

Przyjęcie przez UE takiego modelu prawnego oznacza, iż każdy podmiot, który będzie rozliczać kierowców w zakresie należności pracowniczych, musi posiadać:

  • dane z tachografu – do ich analizy potrzebne jest specjalistyczne oprogramowanie,
  • wiedzę jak ustawić reguły i zasady w specjalistycznym oprogramowaniu,
  • umiejętności analizy danych z tachografu w celu weryfikacji ich prawidłowości, tj. czy kierowca nie pomylił się w rejestrowaniu danych,
  • dostęp do danych dotyczących stawek za przejazdy zagraniczne,

a następnie dokonać „standardowego” rozliczenia zgodnie z wymogami określonymi w Kodeksie Pracy.

Co to oznacza dla Ciebie i Twojej organizacji?

  • Ustal kto i w jaki sposób ma odpowiadać za gromadzenie i przetwarzanie danych z tachografu, gdyż te dane wpływają na czas pracy i wynagrodzenia kierowców.
  • Zadbaj o to, aby osoba rozliczająca czas pracy kierowców była dobrze przygotowana i zaznajomiona ze wszystkimi obowiązującymi w tym zakresie wymogami prawa krajowego i międzynarodowego.
  • Sprawdź, czy używane oprogramowanie do analizy i rozliczania danych z tachografu jest zgodne z obowiązującymi normami.
  • Śledź aktualizacje przepisów i dostosowuj do nich wewnętrzne procedury rozliczeniowe.
  • Regularnie weryfikuj poprawność rozliczeń oraz zgodność z Pakietem Mobilności.

Artykuł napisany przez:

Daniel Pałyga

Daniel Pałyga

Absolwent Uniwersytetu Opolskiego Wydziału Ekonomicznego na kierunku Administracja. Ukończył także Studia podyplomowe na Wydziale Zarządzania, Informatyki i Finansów na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Były Inspektor Pracy w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Opolu. Wieloletni trener oraz wykładowca na uczelni wyższej, który od 2012 r. który przeprowadza szkolenia dla podmiotów publicznych i prywatnych. Specjalista z zakresu prawa pracy, legalności zatrudnienia oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. W trakcie wykonywania pracy w PIP Opole wielokrotnie współpracował z jednostką Straży Granicznej w Opolu oraz Komendami Powiatowymi Policji na terenie województwa opolskiego. Prowadził szkolenia dla jednostek publicznych z ramienia PIP w Opolu np. Urzędów Pracy i szkół. Od 1997 r. związany z szeroko pojętym zarządzaniem ludźmi. Posiada szerokie doświadczenie z zakresu stosowania i interpretacji dokonywanych przez organy państwowe oraz praktyk stosowanych przez podmioty prywatne.

Aktualne zasady rozliczania czasu pracy kierowców
Ładowanie samochodów elektrycznych przez pracowników – skutki podatkowe, składkowe i obowiązki dokumentacyjne
Jakie korzyści przynoszą kursy online dla firm?
Daniel Pałyga

Czas pracy w praktyce - kurs dla początkujących

Jedyny taki kurs w Polsce, prowadzony przez byłego Inspektora Pracy Daniela Pałygę.

Przejdź do treści